Avatar billede montymus Nybegynder
12. november 2005 - 15:10 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Iconvertible Nogen der kan hjælpe med den

Jeg laver noget opret bruger hvor hvor man skal indtaste sit navn og en adgangskode 2 gange..  Når jeg så trykker opret sker dette:

Serverfejl i programmet '/5sem/giderikkemere'.
--------------------------------------------------------------------------------

Objektet skal implementere IConvertible.
Beskrivelse: Der opstod en ikke-afviklet undtagelse under udførelse af den aktuelle webanmodning. Se staksporingen for at få yderligere oplysninger om fejlen, og hvor den kom fra i koden.

Detaljer om undtagelse: System.InvalidCastException: Objektet skal implementere IConvertible.

Kildefejl:

Linje 142:            {
Linje 143:                sqlConnection1.Open();
Linje 144:                sqlInsertCommand1.ExecuteNonQuery();
Linje 145:            }
Linje 146:            finally

Kildefil: c:\inetpub\wwwroot\5sem\giderikkemere\opretbruger.aspx.cs    Linje: 144

Staksporing:

[InvalidCastException: Objektet skal implementere IConvertible.]
  System.Data.SqlClient.SqlCommand.ExecuteReader(CommandBehavior cmdBehavior, RunBehavior runBehavior, Boolean returnStream)
  System.Data.SqlClient.SqlCommand.ExecuteNonQuery()
  giderikkemere.OpretBruger.bnOpretBruger_Click(Object sender, EventArgs e) in c:\inetpub\wwwroot\5sem\giderikkemere\opretbruger.aspx.cs:144
  System.Web.UI.WebControls.Button.OnClick(EventArgs e)
  System.Web.UI.WebControls.Button.System.Web.UI.IPostBackEventHandler.RaisePostBackEvent(String eventArgument)
  System.Web.UI.Page.RaisePostBackEvent(IPostBackEventHandler sourceControl, String eventArgument)
  System.Web.UI.Page.RaisePostBackEvent(NameValueCollection postData)
  System.Web.UI.Page.ProcessRequestMain()

--------------------------------------------------------------------------------
Versionsoplysninger: Microsoft .NET Framework version:1.1.4322.2032; ASP.NET version:1.1.4322.2032

Nogen der ved hvad det er og hvordan jeg får fixet det??
Avatar billede arne_v Ekspert
12. november 2005 - 16:12 #1
må vi se lidt mere kode bl.a. SQL'en ?
Avatar billede montymus Nybegynder
12. november 2005 - 17:11 #2
Min kode:

SqlParameterCollection Params;
            if (sqlInsertCommand1 == null)
            {
                sqlInsertCommand1 = new SqlCommand("Bruger_Insert", sqlConnection1);
                sqlInsertCommand1.CommandType = CommandType.StoredProcedure;
                Params = sqlInsertCommand1.Parameters;
                Params.Add(new SqlParameter("@Navn", SqlDbType.Char, 75));
                Params.Add(new SqlParameter("@Password", SqlDbType.Char, 10));
            }
            Params = sqlInsertCommand1.Parameters;
            Params["@Navn"].Value = tbNavn;
            Params["@Password"].Value = tbPass;
            try
            {
                sqlConnection1.Open();
                sqlInsertCommand1.ExecuteNonQuery();
            }
            finally
            {
                sqlConnection1.Close();

Min stored procedure:

ALTER PROCEDURE dbo.Bruger_Insert

    (
        @Navn NVARCHAR(75) = NULL,
        @Password INTEGER = NULL
    )

AS
    SET NOCOUNT ON
    INSERT INTO Bruger(Navn, Password) VALUES(@Navn, @Password)
    RETURN

Min database indeholder:

ID INT 4 (PK)
Navn CHAR 75 allow nulls(ellers vil den ikke gemme i vs2003)
Password CHAR 8 allow nulls(ellers vil den ikke gemme i vs2003)
Avatar billede montymus Nybegynder
12. november 2005 - 17:13 #3
hele koden..

using System;
using System.Collections;
using System.ComponentModel;
using System.Data;
using System.Data.SqlClient;
using System.Drawing;
using System.Web;
using System.Web.SessionState;
using System.Web.UI;
using System.Web.UI.WebControls;
using System.Web.UI.HtmlControls;

namespace giderikkemere
{
    /// <summary>
    /// Summary description for OpretBruger.
    /// </summary>
    /// //Data adapter, kombinerer SQL command og Connection string

    public class OpretBruger : System.Web.UI.Page
    {
        protected System.Web.UI.WebControls.TextBox tbNavn;
        protected System.Web.UI.WebControls.TextBox tbPass;
        protected System.Web.UI.WebControls.TextBox tbRPass;
        protected System.Web.UI.WebControls.RequiredFieldValidator rfvNavn;
        protected System.Web.UI.WebControls.RequiredFieldValidator rfvPass;
        protected System.Web.UI.WebControls.RequiredFieldValidator rfvRPass;
        protected System.Web.UI.WebControls.CompareValidator cvRPass;
        protected System.Web.UI.WebControls.Button bnOpretBruger;
        protected System.Web.UI.WebControls.Button bnRydBrugerFelter;
        protected System.Data.SqlClient.SqlCommand sqlSelectCommand1;
        protected System.Data.SqlClient.SqlCommand sqlInsertCommand1;
        protected System.Data.SqlClient.SqlCommand sqlUpdateCommand1;
        protected System.Data.SqlClient.SqlCommand sqlDeleteCommand1;
        protected System.Data.SqlClient.SqlConnection sqlConnection1;
        protected System.Data.SqlClient.SqlDataAdapter sqlDataAdapter1;
        protected System.Web.UI.HtmlControls.HtmlForm Form1;
        protected System.Web.UI.WebControls.Label Label1;
        protected giderikkemere.DataSet1 dataSet11;
        protected System.Web.UI.WebControls.ValidationSummary ValidationSummary1;

        private void Page_Load(object sender, System.EventArgs e)
        {
            // Put user code to initialize the page here
        }

        #region Web Form Designer generated code
        override protected void OnInit(EventArgs e)
        {
            //
            // CODEGEN: This call is required by the ASP.NET Web Form Designer.
            //
            InitializeComponent();
            base.OnInit(e);
        }

        /// <summary>
        /// Required method for Designer support - do not modify
        /// the contents of this method with the code editor.
        /// </summary>
        private void InitializeComponent()
        {
            this.sqlSelectCommand1 = new System.Data.SqlClient.SqlCommand();
            this.sqlConnection1 = new System.Data.SqlClient.SqlConnection();
            this.sqlInsertCommand1 = new System.Data.SqlClient.SqlCommand();
            this.sqlUpdateCommand1 = new System.Data.SqlClient.SqlCommand();
            this.sqlDeleteCommand1 = new System.Data.SqlClient.SqlCommand();
            this.sqlDataAdapter1 = new System.Data.SqlClient.SqlDataAdapter();
            this.dataSet11 = new giderikkemere.DataSet1();
            ((System.ComponentModel.ISupportInitialize)(this.dataSet11)).BeginInit();
            //
            // sqlSelectCommand1
            //
            this.sqlSelectCommand1.CommandText = "SELECT ID, Navn, Password FROM Bruger";
            this.sqlSelectCommand1.Connection = this.sqlConnection1;
            //
            // sqlConnection1
            //
            this.sqlConnection1.ConnectionString = "server=MONTYMUZ;uid=sa;pwd=03051996;database=presentation";
            //
            // sqlInsertCommand1
            //
            this.sqlInsertCommand1.CommandText = "INSERT INTO Bruger(Navn, Password) VALUES (@Navn, @Password); SELECT ID, Navn, Pa" +
                "ssword FROM Bruger WHERE (ID = @@IDENTITY)";
            this.sqlInsertCommand1.Connection = this.sqlConnection1;
            this.sqlInsertCommand1.Parameters.Add(new System.Data.SqlClient.SqlParameter("@Navn", System.Data.SqlDbType.VarChar, 75, "Navn"));
            this.sqlInsertCommand1.Parameters.Add(new System.Data.SqlClient.SqlParameter("@Password", System.Data.SqlDbType.VarChar, 10, "Password"));
            //
            // sqlUpdateCommand1
            //
            this.sqlUpdateCommand1.CommandText = @"UPDATE Bruger SET Navn = @Navn, Password = @Password WHERE (ID = @Original_ID) AND (Navn = @Original_Navn OR @Original_Navn IS NULL AND Navn IS NULL) AND (Password = @Original_Password OR @Original_Password IS NULL AND Password IS NULL); SELECT ID, Navn, Password FROM Bruger WHERE (ID = @ID)";
            this.sqlUpdateCommand1.Connection = this.sqlConnection1;
            this.sqlUpdateCommand1.Parameters.Add(new System.Data.SqlClient.SqlParameter("@Navn", System.Data.SqlDbType.VarChar, 75, "Navn"));
            this.sqlUpdateCommand1.Parameters.Add(new System.Data.SqlClient.SqlParameter("@Password", System.Data.SqlDbType.VarChar, 10, "Password"));
            this.sqlUpdateCommand1.Parameters.Add(new System.Data.SqlClient.SqlParameter("@Original_ID", System.Data.SqlDbType.Int, 4, System.Data.ParameterDirection.Input, false, ((System.Byte)(0)), ((System.Byte)(0)), "ID", System.Data.DataRowVersion.Original, null));
            this.sqlUpdateCommand1.Parameters.Add(new System.Data.SqlClient.SqlParameter("@Original_Navn", System.Data.SqlDbType.VarChar, 75, System.Data.ParameterDirection.Input, false, ((System.Byte)(0)), ((System.Byte)(0)), "Navn", System.Data.DataRowVersion.Original, null));
            this.sqlUpdateCommand1.Parameters.Add(new System.Data.SqlClient.SqlParameter("@Original_Password", System.Data.SqlDbType.VarChar, 10, System.Data.ParameterDirection.Input, false, ((System.Byte)(0)), ((System.Byte)(0)), "Password", System.Data.DataRowVersion.Original, null));
            this.sqlUpdateCommand1.Parameters.Add(new System.Data.SqlClient.SqlParameter("@ID", System.Data.SqlDbType.Int, 4, "ID"));
            //
            // sqlDeleteCommand1
            //
            this.sqlDeleteCommand1.CommandText = "DELETE FROM Bruger WHERE (ID = @Original_ID) AND (Navn = @Original_Navn OR @Origi" +
                "nal_Navn IS NULL AND Navn IS NULL) AND (Password = @Original_Password OR @Origin" +
                "al_Password IS NULL AND Password IS NULL)";
            this.sqlDeleteCommand1.Connection = this.sqlConnection1;
            this.sqlDeleteCommand1.Parameters.Add(new System.Data.SqlClient.SqlParameter("@Original_ID", System.Data.SqlDbType.Int, 4, System.Data.ParameterDirection.Input, false, ((System.Byte)(0)), ((System.Byte)(0)), "ID", System.Data.DataRowVersion.Original, null));
            this.sqlDeleteCommand1.Parameters.Add(new System.Data.SqlClient.SqlParameter("@Original_Navn", System.Data.SqlDbType.VarChar, 75, System.Data.ParameterDirection.Input, false, ((System.Byte)(0)), ((System.Byte)(0)), "Navn", System.Data.DataRowVersion.Original, null));
            this.sqlDeleteCommand1.Parameters.Add(new System.Data.SqlClient.SqlParameter("@Original_Password", System.Data.SqlDbType.VarChar, 10, System.Data.ParameterDirection.Input, false, ((System.Byte)(0)), ((System.Byte)(0)), "Password", System.Data.DataRowVersion.Original, null));
            //
            // sqlDataAdapter1
            //
            this.sqlDataAdapter1.DeleteCommand = this.sqlDeleteCommand1;
            this.sqlDataAdapter1.InsertCommand = this.sqlInsertCommand1;
            this.sqlDataAdapter1.SelectCommand = this.sqlSelectCommand1;
            this.sqlDataAdapter1.TableMappings.AddRange(new System.Data.Common.DataTableMapping[] {
                                                                                                      new System.Data.Common.DataTableMapping("Table", "Bruger", new System.Data.Common.DataColumnMapping[] {
                                                                                                                                                                                                                new System.Data.Common.DataColumnMapping("ID", "ID"),
                                                                                                                                                                                                                new System.Data.Common.DataColumnMapping("Navn", "Navn"),
                                                                                                                                                                                                                new System.Data.Common.DataColumnMapping("Password", "Password")})});
            this.sqlDataAdapter1.UpdateCommand = this.sqlUpdateCommand1;
            this.bnOpretBruger.Click += new System.EventHandler(this.bnOpretBruger_Click);
            //
            // dataSet11
            //
            this.dataSet11.DataSetName = "DataSet1";
            this.dataSet11.Locale = new System.Globalization.CultureInfo("da-DK");
            this.Load += new System.EventHandler(this.Page_Load);
            ((System.ComponentModel.ISupportInitialize)(this.dataSet11)).EndInit();

        }
        #endregion

        private void bnOpretBruger_Click(object sender, System.EventArgs e)
        {
            SqlParameterCollection Params;
            if (sqlInsertCommand1 == null)
            {
                sqlInsertCommand1 = new SqlCommand("Bruger_Insert", sqlConnection1);
                sqlInsertCommand1.CommandType = CommandType.StoredProcedure;
                Params = sqlInsertCommand1.Parameters;
                Params.Add(new SqlParameter("@Navn", SqlDbType.Char, 75));
                Params.Add(new SqlParameter("@Password", SqlDbType.Char, 10));
            }
            Params = sqlInsertCommand1.Parameters;
            Params["@Navn"].Value = tbNavn;
            Params["@Password"].Value = tbPass;
            try
            {
                sqlConnection1.Open();
                sqlInsertCommand1.ExecuteNonQuery();
            }
            finally
            {
                sqlConnection1.Close();
            }

        private void DataGrid1_SelectedIndexChanged(object sender, System.EventArgs e)
        {

        }

    /*    private void bnRydBrugerFelter_Click(object sender, System.EventArgs e)
        {
            tbNavn.Text = "";
            tbPass.Text = "";
            tbRPass.Text = "";

        }*/
}
Avatar billede arne_v Ekspert
12. november 2005 - 17:15 #4
skud fra hoften:

            Params["@Navn"].Value = tbNavn;
            Params["@Password"].Value = tbPass;

skal være:

            Params["@Navn"].Value = tbNavn.Text;
            Params["@Password"].Value = tbPass.Text;
Avatar billede montymus Nybegynder
12. november 2005 - 17:19 #5
smider du lige svar ;)..

DAMN.. Hvad æhmm.. skal du have for at lære mig at kode ??? hehe
Avatar billede arne_v Ekspert
12. november 2005 - 17:20 #6
kommer her