Avatar billede kisser Nybegynder
21. april 2001 - 14:58 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

eksterne javascriptfiler

Hejsa

Hjælp søges til fgl.

jeg skal lave HTML-side med eksterne javascriptfiler, der laver en top og en bund i dokumentet.

I toppen skal dokumentets titel skrives med skyggeskrift.

I bunden skal der skrives dato for seneste opdatering.

Hilsen Kisser
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
21. april 2001 - 17:20 #1
Ehm, kisser hvad mener du?

Vil du lave et frameset indeholdende de 2 ting? Hvorfor vil du bruge eksterne filer? Hvad mener du med skyggeskrift? Du kan ikke indsætte skygger på din tekst, men du kan lave 2 lag, med hver sin farve...
Avatar billede myplacedk Nybegynder
21. april 2001 - 17:34 #2
top.js:

document.writeln(\'<html>\');
document.writeln(\'<head>\');
document.writeln(\'<title>kisser\'s hjemmeside</title>\');
document.writeln(\'</head>\');
document.writeln(\'<body>\');

side.html:
<script src=\"top.js\"></script>
<h1>Velkommen til min hjemmeside!</h1>
<p>Blah-blah...</p>
<script src=\"bund.js\"></script>

bund.js fungere ligesom top.js, så den gider jeg ikke skrive. :)

Det var vist det ene spørgsmål, hvis jeg har forstået det rigtigt.

Og her er et svar mere:
<script>document.write(document.lastModified);</script>
Hvis det skriver 1/1 1970, så er det fordi serveren ikke fortæller hvor gammel filen er, og så kan det ikke fungere med javscript.
Husk i øvrigt at det kun fortæller for den aktuelle fil, og ikke den nyeste fil på hele sitet.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
21. april 2001 - 17:38 #3
Myplace - hvorfor bruger du ikke bare document.title i stedet??
Avatar billede myplacedk Nybegynder
21. april 2001 - 17:52 #4
Hvem? Hvad? Hva\'? Hvad snakker du om?
Hvor skulle jeg bruge document.title?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
21. april 2001 - 17:56 #5
document.write(document.title);
Avatar billede myplacedk Nybegynder
21. april 2001 - 18:03 #6
Jaja, jeg ved sgu da godt HVORDAN... :)
Men hvor ville det give mening at BRUGE det?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
21. april 2001 - 18:07 #7
Så så sikke folk har det med at RÅBE i dag.

Læs mit indlæg. Jeg spørger om hvorfor sørensen der skal bruges eksterne filer til småting.

Du laver det her

  top.js:

document.writeln(\'<html>\');
document.writeln(\'<head>\');
document.writeln(\'<title>kisser\'s hjemmeside</title>\');
document.writeln(\'</head>\');
document.writeln(\'<body>\');

side.html:
<script src=\"top.js\"></script>
<h1>Velkommen til min hjemmeside!</h1>
<p>Blah-blah...</p>
<script src=\"bund.js\"></script>

Jeg lavede såmænd bare en mere enkel version...
Avatar billede olebole Juniormester
21. april 2001 - 20:55 #8
<ole>
Fedt nikolaidu...! Skriver du den så ikke...den enkle version, altså?  :D
/mvh
</bole>
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
21. april 2001 - 21:15 #9
Det jeg såmænd hentydede til var 21/04 2001 17:56:54.
Avatar billede olebole Juniormester
21. april 2001 - 21:23 #10
Jeg kan bare ikke se forskellen på dit indlæg og myplacedk\'s 21/04 2001 17:34:58...(?) ;)
/mvh
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
21. april 2001 - 21:29 #11
I Myplace´s version skal der laves en ekstern fil for hver side hvor det skal bruges.

Min version tager titlen på ligegyldigt hvilken side.

Humlen ved at kalde titlen fra ekstern kilde på den måde må være at det skal bruges mange gange ellers er det jo rent overkill...
Avatar billede jakoba Nybegynder
21. april 2001 - 21:32 #12
Den der fil  top.js  bryder jeg mig ikke meget om. Den gør det svært at placere <meta kommandoer og <link kommando for css i head sektionen.

Jeg ville opbygge siden nogenlunde sådanher:

-------- start på html-side layout.
<html>
<head>
<title>din sidetitel</title>
        <!-- skrives af windows. du kan vist IKKE få speciel font her -->

... diverse fommandoer siden har brug for i <hesd ...

</head>
<body>
<script src=\'header.js\'></script> <!-- se fil header.js nedenfor -->

... hvd du nu vil skrive på siden. ...

<script src=\'footer.js\'></script> <!-- se fil footer.js nedenfor -->
</body>
</html>
-------- slut på html-side layout.

-------- start på fil \"header.js\".

document.write( \"<h1 style=\\\" style der laver skyggeskrift \\\">Kissers sider</h1>\" );

-------- slut på fil \"header.js\".
  Du må selv hitte ud af hvordan du sætter den der style for skyggeskrift.
  parameteren til document.write er een lang streng med \" omkring. \"-tegn inde i strengen skal der sættes \\-tegn foran så de bliver skrevet og ikke misforstået til at afslutte strengen.

-------- start på fil \"footer.js\".

document.write( \"<p>Sidste opdatering var: \"
          +\"<script>document.write(document.lastModified);\\</script></p>\" );

-------- slut på fil \"footer.js\"

mvh JakobA

Avatar billede olebole Juniormester
21. april 2001 - 21:37 #13
Prøv nu engang at kikke på de to indlæg - og forklar mig så forskellen. Mon ikke du har tænkt noget andet, end det du faktisk skrev?
/mvh
Avatar billede olebole Juniormester
21. april 2001 - 21:40 #14
jakoba >> Når man udskriver \'<script>\' med JavaScript, bør man altid escape sådan:
  document.write(\"<\\script>\");
/mvh
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
21. april 2001 - 21:41 #15
Ole -

Jakoba har faktisk næsten skåret min idé ud i pap nu. Jeg kunne jo af gode grunde ikke trække en ny document.title ud hvis jeg overskrev head med samme titel hver gang? Så min idé var netop at sætte <script> ind efter body. Er vi stadig uenige??
Avatar billede olebole Juniormester
21. april 2001 - 22:03 #16
NU forstår jeg, hvorfor du gentog hans script :D
Jeg havde bare ikke læst indlægget ordentligt...sorry! Selvfølgelig er jeg enig i din betragtning om at aflæse titlen og udskrive den.

En ting ved den fremgangsmåde, man skal passe på, er skandinaviske tegn. De er ikke X-platforms sikre. JavaScript baserer sig ikke på entities som f.eks. \'&oslash;\'. Du kan prøve at alert\'e sådan en etity. Hvis du derimod skriver den escapede oktal-tal værdi af ASCII-koden til tegnet \'\\370\', går det straks bedre.
I titellinien ville du derimod skrive \'&oslash;\' - hvis det skal virke X-browser/X-platform - men det giver altså en fejl i JavaScript-udskriften.
/mvh
Avatar billede myplacedk Nybegynder
21. april 2001 - 22:14 #17
Hvad hulen har i egentlig gang i? :)

Det jeg lavede var blot et eksempel der viser hvordan man kan få header og footer i separate filer, og inkludere dem med Javascript.

Normalt bygger jeg sider op på denne måde:

o include header1
o evt. ekstra html-headers
o include header2
o indhold
o include footer

Her indeholder header1 alt frem til (men ikke med) </head>.
header2 er så fra og med </head> og frem til menu, overskrift osv. er på plads.

Det der skal stå i <title> og som overskrift findes enten ud fra urlen, eller defineres før header1 inkluderes.

Men hvis man vil skrive det samme i title og som overskrift HVER gang, men kun skrive det ÉN gang, og man VIL gøre det med Javascript, så skal man ganske rigtigt bruge document.title.
Jeg synes dog det er noget værre noget at gøre noget så simpelt som en overskrift afhængig af javascript...
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
21. april 2001 - 22:18 #18
myplacedk - Du har helt ret at det er overkill, men jeg tror der er en idé med det her???
Avatar billede jakoba Nybegynder
21. april 2001 - 22:46 #19
måske det er på tide vi hører fra kisser, før vi forvirrer sørgsmålet alt for meget ved at løse formange problemer der ikke er der :)
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
22. april 2001 - 13:00 #20
Skygge-effekt:

http://www16.brinkster.com/breindal/diverse/shadow.html

Højreklik for kildekode.

/Tony
Avatar billede olebole Juniormester
22. april 2001 - 17:19 #21
Tony >> Ja...det er præcist, hvad nikolajdu skrev i aller første indlæg i spørsmålet :)
Udfordringen er blot, at overskrifter ofte skal stå centreret - eller i hvert fald skal flytte sig i forhold til browserstørrelse. Så skal man godt nok holde meget af den skygge, for at skrive den kode, der skal til for at flytte lagene. Det kan da sagtens lade sig gøre, meeeeen det er nok en anelse overkill ;)
Avatar billede kisser Nybegynder
22. april 2001 - 18:44 #22
Tak for hjælpen, nu afprøver jeg lige svarene

Hilsen kisser