Avatar billede martin29 Nybegynder
08. november 2005 - 23:10 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Hvor kommer personen fra?

Hejsa!

Jeg kunne godt bruge et lille program der bare kan fortælle mig hvor mine besøgende på hjemmesiden kommer fra. Altså en mulighed for at finde ud af hvordan gæsten har fundet ens hjemmeside.

Hvordan gør jeg det?
Findes der en god brugt kode som kan sættes ind på min hjemmeside?

Mvh
Martin
Avatar billede martin29 Nybegynder
08. november 2005 - 23:22 #1
PS. Det må gerne være en funktion hvor linket bliver gemt i en alm txt fil.
Avatar billede milandt Nybegynder
09. november 2005 - 00:16 #2
Du kan evt. oprette en counter på http://www.webhostingcounter.com eller et lignende site. Den kan fortælle dig hvor dine besøgende kommer fra.

Hvis du vil have noget der skriver til en tekstfil skal du have fat i en stump kode der kan hente og gemme oplysninger om dine besøgende - goggle er din ven
Avatar billede martin29 Nybegynder
09. november 2005 - 22:36 #3
Jeg er ikke så vild med at have alt for meget kørende som skal hentes fra anden server end min egen. Roenvig lavede noget kode til mig en gang som nok nærmere er det jeg har brug for. Det er dog javascript. men kan man ikke lave lige så simpel kode i html der bare skriver til en txt fil ved besøg hvor gæsten kommer fra?

--- Dette eksempel er afhænig af en knap. men har brug for noget som bare logger og gemmer i txt fil. det er alt. er det muligt? ---

<script type="text/javascript">
window.onload = function(){
  document.salgsForm.referrer.value = document.referrer;
}
</script>

<form name="salgsForm" ...

  <input type="hidden" name="referrer">
Avatar billede milandt Nybegynder
10. november 2005 - 10:30 #4
Du kan ikke lave html-kode eller javacript der skriver til en tekstfil på din server. Her skal du ind og have fat i noget server-side kode.
Avatar billede martin29 Nybegynder
10. november 2005 - 11:58 #5
Hejsa!

Hvad er server-side?

Jeg har brug for en kode der kan bruges til at sætte ind på min side. Evt gerne en færdig kode der kan anvendes. Har ingen fornemmelse med hvad der skal til, men forstiller mig at det kan gøres forholdsvis simpelt.

Mvh
Martin
Avatar billede martin29 Nybegynder
10. november 2005 - 11:59 #6
Har hævet point til 100.

Til den der kan hjælpe mig med en løsning der kan bruges. :-)
Avatar billede milandt Nybegynder
10. november 2005 - 21:56 #7
server side kode er f.eks. asp kode eller php kode. du kan ikke indsætte noget html eller javascript der skriver en tekstfil til din webserver.
Avatar billede milandt Nybegynder
10. november 2005 - 22:57 #8
Du vil gerne have en tekstfil med en liste over hvilke sider dine besøgende kommer fra, når de kommer ind på din side?

<%
Dim referer
referer = Request.ServerVariables("HTTP_REFERER")
'check if the HTTP_REFERER server variable is different from "", and HTTP_REFERER is not from your domain
if not referer = "" and InStr(referer,"YOUR_DOMAIN_HERE") = 0 then
    'create new file object
    Set file = Server.CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
    'open a file, for appending
    Set file = file.OpenTextFile("D:\web\log.txt",8,true)
    file.WriteLine(referer)
    'and close the file again
    file.Close
end if
%>

Udskift "D:\web\log.txt" med den absolutte sti til den fil du gerne vil skrive til, og sørg for at der er skriverettigheder til filen (der skal du måske have fat i dit webhotel og få dem til at ændre dette).

Udskift "YOUR_DOMAIN_HERE" med dit domænenavn, for at forhindre at dine egne besøgende bliver logget.
Avatar billede milandt Nybegynder
10. november 2005 - 23:05 #9
Du skal i øvrigt også selv oprette en tom fil før scriptet vil virke.

Sriptet bør i øvrigt placeres på alle dine sider, idet det kun er det første hit der logges (da alle efterfølgende fra samme besøgende gerne skulle matche YOUR_DOMAIN_HERE)
Avatar billede martin29 Nybegynder
13. november 2005 - 22:54 #10
Har min egen server med flere asp og database funktioner.

men kan desværre ikke få dit eksempel til at virke selv om jeg har givet skrive rettigheder til txt filen.

<%
Dim referer
referer = Request.ServerVariables("HTTP_REFERER")
'check if the HTTP_REFERER server variable is different from "", and HTTP_REFERER is not from your domain
if not referer = "" and InStr(referer,"www.hjemmeside.dk") = 0 then
    'create new file object
    Set file = Server.CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
    'open a file, for appending
    Set file = file.OpenTextFile("c:/weblog/hjemmeside.txt",8,true)
    file.WriteLine(referer)
    'and close the file again
    file.Close
end if
%>

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN""http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<title>Untitled Document</title>
</head>

<body>
test
</body>
</html>
Avatar billede milandt Nybegynder
14. november 2005 - 01:14 #11
sørg for at filen findes i forvejen, ellers virker scriptet ikke.

der må komme en fejl af en art.. kan du copy/paste den?
Avatar billede martin29 Nybegynder
09. september 2006 - 01:06 #12
smid et svar og jeg lukker. :-)
Avatar billede milandt Nybegynder
09. september 2006 - 13:35 #13
svar
Avatar billede martin29 Nybegynder
09. september 2006 - 15:46 #14
tak for hjælpen
Avatar billede milandt Nybegynder
11. september 2006 - 09:36 #15
og tak for points