Avatar billede folle Nybegynder
06. november 2005 - 21:30 Der er 6 kommentarer

linux/unix filtype

Jeg er ved at overføre en mysql database fra en linux server til en unix server. Jeg exporterer databasen som en ren tekstfil, men flere tegn ændres når jeg uploader til unix serveren. Således bliver 'å' til 'Ã¥', 'æ' til 'æ' og 'ø' til 'ø'. Hvordan konverterer jeg filen så den får det rigtigt format tilbage?
Avatar billede arne_v Ekspert
06. november 2005 - 21:34 #1
dine ÆØÅ er i UTF-8 men MySQL tror at de er i ISO-8859-1

prøv og angive eksplicit at data er i UTF-8
Avatar billede folle Nybegynder
06. november 2005 - 22:03 #2
Jeg importerer filen med denne kommando:
mysql -D 'database' -h 'host' -u 'user' -p 'database'  < all.sql

Hvordan angiver jeg at det skal importeres i UTF-8?
Avatar billede arne_v Ekspert
06. november 2005 - 22:06 #3
du kan sætte det både på server, database, tabel og kolonne

se http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/charset.html
Avatar billede folle Nybegynder
06. november 2005 - 22:20 #4
Jeg kører denne sql-sætning på en tabel, men der ændres inden ting. Gør jeg noget forkert?
ALTER TABLE `tabel` DEFAULT CHARACTER SET utf8 COLLATE utf8_danish_ci
Avatar billede folle Nybegynder
06. november 2005 - 22:39 #5
Har fået det til at virke. Jeg konverterede til utf8 inden jeg exporterede databasen og så virkede det. Tak for hjælpen. Kan du ikke give et svar hvis du vil have point.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. november 2005 - 22:40 #6
ok