Avatar billede lasseholst Nybegynder
06. november 2005 - 12:25 Der er 12 kommentarer

Hjælpetekst til formler oprettet med VB

Jeg har lavet et par formler til diskontering af værdier, f.eks:
---
Public Function alfahage(n As Integer, i As Double)
alfahage = (1 - (1 + i) ^ -n) / i
End Function
---
Hvordan får jeg excel til at vise en hjælpetekst, når man som i dette tilfælde skriver "=alfahage(", ligesom når man skriver en af de indbyggede formler. Det skal være sådan, at man kan se at n=Antal perioder og i=renten.

På forhånd tak
Avatar billede kabbak Professor
06. november 2005 - 13:13 #1
Gå over i vba-editoren
tryk F2 for objekt-browser.
søg efter din function.
højreklik på den og vælg properties.
Skriv din beskrivelse i description.
ok og ud

det er ikke muligt at skrive nogen hjælp til parametrene.

(Stjålet fra Bak)
Avatar billede sjap Praktikant
06. november 2005 - 13:13 #2
I VBA editoren skal du åbne vinduet objektoversigt (F2).

Helt i vinduet projekt markerer du det modul, der indeholder din funktion.

I vinduet Klasser markeres <globale var.> (den står vist normalt allerførst) og i vinduet Medlemmer af "<globale var.>" skal du så finde din funktion (alfahage).

Højreklik på din funktion og vælg egenskaber.

I feltet beskrivelse, kan du så skrive den tekst, der skal vises.
Avatar billede sjap Praktikant
06. november 2005 - 13:14 #3
Jeg er blevet for langsom på mine gamle dage ;0(
Avatar billede jkrons Professor
06. november 2005 - 13:16 #4
Det er ikke umiddelbart muligt, men du kan hente et add-in her: http://longre.free.fr/english/index.html#FunCustomize

Dette Add-in gør det muligt at lave hjælp til dine argumenter.
Avatar billede lasseholst Nybegynder
06. november 2005 - 17:46 #5
Jeg har prøvet at gøre som I (kabbak og sjap) foreskriver, højreklikker på min funktion og vælger properties. Så kommer der et vindue op som hedder "Member Options" hvor jeg skriver min tekst i "Description"-feltet. Imidlertid sker der ingenting når jeg trykker ok - så "glemmer" programmet teksten med det samme. Dvs. trykker jeg properties igen, er det væk?
Avatar billede lasseholst Nybegynder
06. november 2005 - 17:49 #6
Ændrer det noget at formlerne er gemt som xla og åbnes automatisk af Excel ved opstart?
Avatar billede sjap Praktikant
06. november 2005 - 18:49 #7
Jeg ved om det stadig gælder, men i min gamle Excel (97!) kan ændringer i xla-filer kan kun foretages i den oprindelige xls-fil, der så efterfølgende gemmes som xla. Hvis ændringerne laves i den åbne xla bliver de ikke gemt.
Avatar billede sjap Praktikant
06. november 2005 - 18:51 #8
Mens du redigerer skal du også lige slå den automatiske indlæsning af vba'en fra - ellers får du en konflikt (da to funktioner jo så vil hedde det samme).
Avatar billede lasseholst Nybegynder
07. november 2005 - 10:52 #9
Kan nu stadig ikke få det til at virke. Har jkrons således ret i, at det ikke kan lade sig gøre?
Avatar billede sjap Praktikant
07. november 2005 - 16:36 #10
Jeg har en xla-fil hvor det virker, så det kan godt lade sig gøre (i hvert til fælde i min gamle 97'er - jeg ved ikke om MS har ændret det).

Har du husket at lukke Excel ned og genstarte f.eks. efter du har slået indlæsning ved start fra?

Har du husket også at gemme den ændrede fil som xla og kopieret denne xla til den mappe hvor din nuværende xla ligger?

Slå indlæsning ved start til igen og genstart Excel.
Avatar billede bak Seniormester
07. november 2005 - 17:40 #11
Der en en anden måde at skrive en tekst på som hjælp til funktionen.
Gå i menuer Funktioner / Makro
Allerøverst hvor der står makronavn skriver du alfahage
Tryk så på kanppen "Indstillinger"
I "Beskrivelse" skriver du en hjælpetekst
tryk ok og gem din xla-fil
Avatar billede lasseholst Nybegynder
07. november 2005 - 18:47 #12
Nu kan jeg få det til at virke, hvis jeg vælger "indsæt" og "funktion" - det er da en start. (Dog kan jeg ikke få det til at virke med makro). Imidlertid vil jeg gerne, hvis det "popper" frem mens jeg skriver, som med nogle af excels indbyggede? Undskyld hvis jeg er lidt krævende ;-).