Avatar billede jespersahner Nybegynder
05. november 2005 - 23:23 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke installere J2EE

Jeg skal bruge nogle klasser fra javax.servlet.* og prøver derfor at installere J2EE. Wizard'en beder om "Installation Directory", og når jeg derefter klikker på "Next", sker der ikke mere.

I Windows-joblisten kan jeg se, at hverken J2EE eller javaw.exe bruger nogen ressourcer.

Hvordan kommer man videre herfra?
Avatar billede arne_v Ekspert
05. november 2005 - 23:27 #1
J2EE SDK fra SUN ? Inkl. SUN App Server ?

Hvis ja til det sidste så prøv evt. at hente kun SDK.

(du ønsker alligevel ikke at køre SUN App Server - tro mig !)
Avatar billede visualdeveloper Nybegynder
05. november 2005 - 23:29 #2
undskyld jeg "spammer" :S
men hvad er SUN App Server ?
Avatar billede arne_v Ekspert
05. november 2005 - 23:32 #3
man skal have en app server for at kunne afvikle J2EE kode

IBM WebSphere eller BEA WebLogic til sådan ca. 10000 dollar/CPU

open source JBoss eller Jonas

SUN har også en - som de prøver på alle mulige måder men forgæves at prakke
folk på
Avatar billede jespersahner Nybegynder
05. november 2005 - 23:33 #4
->arne_v: Jeg har egentlig kun brug for klasserne i javax.servlet.*. Kan jeg installere dem uden App Server?
Avatar billede jespersahner Nybegynder
05. november 2005 - 23:34 #5
->arne_v: Hvad er problemet med Sun App Server?
Avatar billede jespersahner Nybegynder
05. november 2005 - 23:36 #6
Fandt i øvrigt flg. link:
https://j2ee-sdk.dev.java.net/howtos/J2EE_SDK_Installation_HOWTO.html#p2

Måske er flg. et bud:
Component registry file access deadlock. This problem will occur if previous installation or uninstallation of J2EE 1.4 SDK (or Sun Java System Application Server or some other product which bundles it) did not complete normally and left behind lock files used to control access to component registry file.

Solution: To verify that this is the culprit, you should check contents of %WinDir%\system32 folder for any files whose name starts with “productregistry”. Under normal circumstances there should be exactly one file called “productregistry” or none at all if this is the first time J2EE 1.4 SDK or any related product is being installed on this system. If you find any other such files they are access lock files and should be deleted. After that you can restart the installation. Note that in some situations you might run into additional problem with existing installation being reported in selected directory. Solution for that problem is described separately in the next section of this document.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. november 2005 - 23:37 #7
man plejer at kunne downloade det seperat

http://java.sun.com/j2ee/1.4/download.html

"seperate bundles"

men hvilken ? samples måske ?
Avatar billede arne_v Ekspert
05. november 2005 - 23:38 #8
den er bare dårlig - brug JBoss
Avatar billede arne_v Ekspert
05. november 2005 - 23:39 #9
du har ikke en Tomcat installeret ?

de klasser du skal bruge er sikkert i common\lib\servlet-api.jar
Avatar billede jespersahner Nybegynder
05. november 2005 - 23:40 #10
->arne_v: Tak for rådet, jeg bokser lidt videre med det. Smid gerne et svar :-) God aften!
Avatar billede jespersahner Nybegynder
05. november 2005 - 23:41 #11
->arne_v: Ikke Tomcat på denne PC
Avatar billede jespersahner Nybegynder
05. november 2005 - 23:44 #12
->arne_v: Nu hvor du er ude med riven, kan jeg da supplere med, at Sun's download-page er meget forvirrende efter min mening. Man har en masse specifikke valgmuligheder, f.eks. når det gælder J2EE, men alle links peger alligvel i sidste ende på samme download-page, hvor det så i øvrigt er uklart, hvad man skal downloade. Helt indforstået efter min mening.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. november 2005 - 23:45 #13
i JBoss ligger de i server\default\lib\javax.servlet.jar - og JBoss installeres
med en simpel unzip => minimal risiko for problemer
Avatar billede arne_v Ekspert
05. november 2005 - 23:45 #14
og et svar
Avatar billede arne_v Ekspert
05. november 2005 - 23:55 #15
jeg har lige checket den er ikke i hverken samples eller docs

så den er bundlet med deres app server

enten må du få den app server installation til at virke (måske via det du har fundet)

eller så må du finde de klasser andetsteds (Tomcat eller JBoss)
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
06. november 2005 - 13:13 #16
Pssst... JBoss er ik' open source... det er derimod Tomcat og Geronimo fra Apache (vistnok som de eneste)
Avatar billede arne_v Ekspert
06. november 2005 - 15:09 #17
JBoss er open source

Licensen er LGPL

Og source kan hentes her http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=22866&package_id=16942

Tomcat er kun JSP & servlet

JBoss, Jonas og Geronimo er alle J2EE open source app servere

JBoss app server er et virkeligt godt produkt

Jeg bryder mig ikke specielt meget om folkene bag JBoss Group og den måde
de opfører sig på, men derfor er app serveren altså stadig et godt produkt
(ditto med Hibernate men JBoss Portal sucks)

Geronimo er formentlig også god - ikke mindst fordi mange af dem som var
med til at lave JBoss nu arbejder på Geronimo