Avatar billede supermand69 Nybegynder
02. november 2005 - 21:59 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

installer PHP5

Hej...

Jeg har haft installeret PHP4, men har forsøgt at installere PHP5 uden held :( Som om det ikke skal installeres som PHP4??
Avatar billede pidgeot Nybegynder
02. november 2005 - 22:12 #1
Hvad går der galt? Du har vel rettet Apache's configurationsfil til at pege på den rigtige fil?
Avatar billede supermand69 Nybegynder
02. november 2005 - 22:14 #2
jeg har bare ændret fra det gamle php4..

jeg blev lidt hidsig og slettede hele php mappen! *argh*

nu står jeg helt på bar bund
Avatar billede pidgeot Nybegynder
02. november 2005 - 22:17 #3
Så må du jo til at hente igen - når du når til det punkt hvor du får problemer, så skriv her hvad der går galt ;)
Avatar billede supermand69 Nybegynder
02. november 2005 - 22:20 #4
jamen jeg aner slet ikke hvad jeg skal??

det er vist noget andet man skal skrive i conf i apache i forhold til php4
Avatar billede pidgeot Nybegynder
02. november 2005 - 22:25 #5
Jeg bruger personligt følgende direktiver til PHP 5.0.4 i httpd.conf:

LoadModule php5_module "c:/programmer/php/php5apache2.dll"
AddType application/x-httpd-php .php
PHPIniDir "C:/programmer/php"

Sørg for at tilpasse til de stier du selv bruger.
Avatar billede pidgeot Nybegynder
02. november 2005 - 22:25 #6
Og naturligvis også ændre det modul der er angivet i LoadModule hvis du ikke kører Apache 2 ;)
Avatar billede supermand69 Nybegynder
03. november 2005 - 17:22 #7
nu hvor du angiver dist for phpini - skal du så ikke flytte nogle flyer ud af php mappen?
Avatar billede supermand69 Nybegynder
03. november 2005 - 17:23 #8
i php4 var det nemlig ikke nødvendigt at kopiere nogle filer i windows/system.. det kørte bare ;)
Avatar billede pidgeot Nybegynder
03. november 2005 - 17:42 #9
Det eneste du måske skal kopiere er libmysql.dll (og/eller libmysqli.dll). Det bør du finde ud af når du starter Apache, da PHP bør melde at den ikke kan loade de php_mysql.dll og/eller php_mysqli.dll. I så fald skal du kopiere de respektive filer ind i c:\windows\system32.
Avatar billede supermand69 Nybegynder
03. november 2005 - 20:35 #10
Det var slet ikke nødvendigt at kopiere nogle filer - kun lige at omdåbe php.ini for at PHP kom til at virke :)

Og så lige tilføje følgende i httpd.conf
LoadModule php5_module "s:/http/php/php5apache.dll"
AddType application/x-httpd-php .php

Det var heller ikke nødvendigt at angive dir for php.ini, desuden fik jeg også fejl i Apache hvis jeg gjorde

Det eneste som jeg lige mangler er at få mysql til at virke. Er det ikke nok bare at slette ; her i php.ini
extension=php_mysql.dll
Avatar billede supermand69 Nybegynder
03. november 2005 - 20:36 #11
det skal lige siges at jeg ikk får nogle fejlmeldinger ang. php_mysql.dll eller andre filer den ikke kan finde
Avatar billede pidgeot Nybegynder
03. november 2005 - 20:59 #12
Ja, du skal fjerne semikolonnet for at aktivere php_mysql.dll. Hvis du derefter får fejl når du starter Apache, så kopier libmysql.dll ind i C:\windows\system32.
Avatar billede supermand69 Nybegynder
03. november 2005 - 21:15 #13
synes stadig ikke der sker noget!?

extension_dir = "s:/http/php/ext"

extension=php_mysql.dll

kopieret libmysql.dll til system32
Avatar billede pidgeot Nybegynder
03. november 2005 - 21:17 #14
Hvis der ikke sker noget når du kører Apache, er det blot et tegn på det virker. Eller du mener måske dine PHP scripts ikke kan køres?
Avatar billede supermand69 Nybegynder
03. november 2005 - 21:20 #15
jeg får ingen fejl når jeg restarter apache

mysql_connect('localhost');

Fatal error: Call to undefined function mysql_connect()
Avatar billede pidgeot Nybegynder
03. november 2005 - 21:44 #16
Virker php_mysqli.dll? Der hedder dine MySQL funktioner så mysqli_*, ikke mysql_*...
Avatar billede supermand69 Nybegynder
03. november 2005 - 21:45 #17
er ikke med?
Avatar billede pidgeot Nybegynder
03. november 2005 - 21:48 #18
Der findes to MySQL udvidelser til PHP5, mysql og mysqli. Sidstnævnte kan lidt mere end den normale mysql, og det kunne være interessant at prøve om du kan få den til at virke.

Når det nu er sagt, er du sikker på det er den rigtige php.ini fil der bliver brugt? Kunne jo ske du har en liggende i en path som i stedet bliver brugt.
Avatar billede supermand69 Nybegynder
03. november 2005 - 21:50 #19
jamen som sagt har jeg ikke kopieret php.ini nogle steder hen :(
Avatar billede pidgeot Nybegynder
03. november 2005 - 21:53 #20
Du er godt klar over jeg også snakker om hvor du måtte have kopieret PHP4's .ini-fil hen, ikke? Regner jeg med...

Men ellers må du jo lige prøve om mysqli i det mindste virker. Aktiver den DLL i php.ini, og prøv at køre en mysqli_connect().
Avatar billede supermand69 Nybegynder
03. november 2005 - 21:54 #21
underligt..

jeg har lige prøvet at fjerne php.ini fra mit PHP dir, og genstartet Apache.. men PHP virker stadig!? hmmm
Avatar billede pidgeot Nybegynder
03. november 2005 - 21:55 #22
Der er så vidt jeg husker en standardkonfiguration indbygget i PHP.
Avatar billede supermand69 Nybegynder
03. november 2005 - 21:57 #23
hvordan laver man det om?
Avatar billede pidgeot Nybegynder
03. november 2005 - 21:59 #24
Det gør du ved at have en PHP.ini fil ;)

Du burde måske tage et kig på den her side for at få en ide til hvor du kunne lægge din php.ini: http://www.php.net/manual/en/configuration.php

Det kan jo tænkes det hjælper at lægge den på et højereprioriteret sted. :)
Avatar billede supermand69 Nybegynder
02. marts 2006 - 18:52 #25
lukker