Avatar billede anders159 Nybegynder
31. oktober 2005 - 14:23 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Class problemer i VS

Så overvejer jeg igen, om dette mon er det tigtige fag at være i.

her er lige et lille eksemple der viser mit problem.

-----------------------------
myClass.cs

using System;
using System.Data;
using System.Configuration;
using System.Web;
using System.Web.Security;
using System.Web.UI;
using System.Web.UI.WebControls;
using System.Web.UI.WebControls.WebParts;
using System.Web.UI.HtmlControls;

namespace myClass
{
    public class Class1
    {
      public string name;

        public Class1()
        {
        }

        public  void setName(string s)
        {
            this.name = s;
        }

        public string getName()
        {
            return this.name;
        }

---------------------------------------------
default.aspx:
<%@ Page Language="C#" AutoEventWireup="true"  CodeFile="Default.aspx.cs" Inherits="_Default" %>

<html>
<head runat="server">
    <title>Untitled Page</title>
</head>
<body>
    <form id="form1" runat="server">
    <div>
        <asp:TextBox ID="t1" runat="server" "></asp:TextBox>

    </div>
    </form>
</body>
</html>

-----------------------------------------------
default.aspx.cs

using System.Web;
using System.Web.Security;
using System.Web.UI;
using System.Web.UI.WebControls;
using System.Web.UI.WebControls.WebParts;
using System.Web.UI.HtmlControls;
using myClass;

    public partial class _Default : System.Web.UI.Page
    {
        Class1 c1 = new Class1();
        protected void Page_Load(object sender, EventArgs e)
        {
            c1.setName("hello world");
            t1.Text = c1.getName();
        }

---------------------------------------------------

når jeg køre denne kode på en webserver, får jeg fejlen-->

>The type or namespace name 'myClass' could not be found (are you missing a using directive or an assembly reference?)<
Det mærkelige er dog, at aspx siden fint kan finde myClass referencen.

når jeg køre siden ved at højre-klikke på .aspx siden i VS, og så vælge  >View in Browser< køre den fint og uden problemer.

Er der nogen der har et bud på dette problem??
Avatar billede compilos Nybegynder
31. oktober 2005 - 14:34 #1
Kan det være noget med at du udvikler i Beta2 framework (Hvis dit webhotel ikke beta2 framework)

Jeg har nemlig noget lign. samme problem med denne
using System.Web.UI.WebControls.WebParts;

Det er bare et bud - fatter selv hat! :-)

/Compilos
Avatar billede anders159 Nybegynder
31. oktober 2005 - 14:44 #2
ja det kan godt være...sidder med Beta version af 2005(tror jeg)

og ligesom dig fatter jeg HAT af hvad der sker :)
Avatar billede arne_v Ekspert
31. oktober 2005 - 14:45 #3
har du uploadet myClass.dll til bin dir ?
Avatar billede anders159 Nybegynder
31. oktober 2005 - 14:49 #4
øhhh.

har ikke en myClass.dll.
men bare en myClass.cs fil i min app_code folder.

og når jeg skriver using, kan jeg fint finde den namespace.
Avatar billede stefan_v Nybegynder
31. oktober 2005 - 16:15 #5
Som arne_v siger:
mitWebSite\index.aspx
mitWebSite\bin\myClass.dll

Så burde den kunne finde den... aspx-siderne er ligeglad med .cs-filerne. De skal bruge de dll-filer C#-compileren genererer.

Altså når du uploader dit webprojekt til din webserver, skal du huske også at uploade bin-mappen, da den indeholder referencerne til din kode (myClass.dll)
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
31. oktober 2005 - 21:32 #6
bruger du publish funktionen eller kopierer du bare siderne ?
Avatar billede anders159 Nybegynder
01. november 2005 - 10:01 #7
hej der.....ved ikke lige hvad der sker...

har oprette alle filer igennem VS. og her tilmorgen har jeg lige prøvet at oprette et nyt projekt, og nu har jeg ingen problemer.

tror det kan hænge sammen med stedet hvor jeg fik gemt mit projekt, men er ikke sikker.

vil gerne lige høre om i ved hvordan jeg laver en dll fil i VS.

smid et svar gutter og jeg fordeler lidt points;)

tak for alle budene.
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
01. november 2005 - 10:11 #8
for at oprette en dll skal du tilføje et class library til din solution eller lave en nyt solution med en class library.
Hvis du ikke opretter class library i den eksisterende solution så skal du huske at adde en reference til dll filen når du har kompilet projektet.
Avatar billede stefan_v Nybegynder
01. november 2005 - 10:13 #9
I din solution, vælger du opret nyt projekt -> Class library.
Når du kompilerer, vil resultatet være en dll. på samme måde, som det vil være en exe-fil, når du kompilere til fx Console- eller Windows Application.
Avatar billede arne_v Ekspert
01. november 2005 - 10:40 #10
Et kættersk forslag: prøv og lav et lille test projekt i notepad, hvor du compiler
command line og manuelt uploader filer - det vil give dig et meget bedre indblik i
hvad VS gør for dig og dermed gøre det nemmere for dig at troubleshoote når der
er problemer.
Avatar billede anders159 Nybegynder
01. november 2005 - 13:33 #11
OK de herre.

Så bliver de delt mellem dr og chaos ;)

god dag og tak for hjælpen.
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
01. november 2005 - 13:59 #12
np :)