Avatar billede wermelin Nybegynder
20. april 2001 - 11:00 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

a:active.....

Hejsan!

Et lille spørgsmål.
Jeg har i min css-fil følgende:
.topmenubar                 {font-family: Arial, Helvetica, Verdana; color: #FFFFFF; font-size: 10px; font-weight: normal; text-decoration: none;}
a.topmenubar:hover             {font-family: Arial, Helvetica, Verdana; color: #FFFFFF; font-size: 10px; font-weight: normal; text-decoration: none;}
a.topmenubar:link             {font-family: Arial, Helvetica, Verdana; color: #FFFFFF; font-size: 10px; font-weight: normal; text-decoration: none;}
a.topmanubar:visited        {font-family: Arial, Helvetica, Verdana; color: #FFFFFF; font-size: 10px; font-weight: normal; text-decoration: none;}
a.topmanubar:active        {font-family: Arial, Helvetica, Verdana; color: #336666; font-size: 10px; font-weight: normal; text-decoration: none;}

Når jeg er inde på en side som har følgende adresse \'minside.jsp?xx=test&yy=test2\' så vil jeg gerne have at mit link i topmenubaren (som linker til netop ovenstående side) får farven #336666 (som jeg har sat den i css som a:active)
Hvorfor bliver linket ikke den farve??

Med venlig hilsen
Wermelin
Avatar billede ras2000 Nybegynder
20. april 2001 - 11:03 #1
Mener du at det er aktivt? Du skal klikke på det først
Avatar billede jonas_html.dk Nybegynder
20. april 2001 - 11:07 #2
Du bør ændre lidt på rækkefølgen, og placere :active og :hover til sidst:

a.topmenubar:link {}
a.topmanubar:visited {}
a.topmenubar:hover {}
a.topmanubar:active {}

Mvh
Jonas, www.html.dk
Avatar billede wermelin Nybegynder
20. april 2001 - 11:08 #3
Ja - det er aktivt; altså det er den side som bliver vist - og så vil jeg gerne have at alle links som har netop DEN adresse (som er aktiv) skal have en anden farve.
Kan det ikke gøres automatisk - altså uden at det nødvendigvis er det link man har trykket på!

Fx. hvis der er to links til en adresse. Man trykker på det ene - siden bliver aktiv og begge links bliver en anden farve...!
Avatar billede jonas_html.dk Nybegynder
20. april 2001 - 11:09 #4
.... og så er det nok :hover du skal sætte farven på #336666 på - hvis linket skal skifte farve når du peger med musen på det.

:active er først når du har klikket.
Avatar billede jonas_html.dk Nybegynder
20. april 2001 - 11:10 #5
Hvad mener du med at siden er aktiv?
Avatar billede ras2000 Nybegynder
20. april 2001 - 11:11 #6
Om et link er aktivt, og om man står på siden har intet med hinanden at gøre. Det link der er aktivt, er det link du er i gang med at trykke på, evt hvis du er gået tilbage til en side, det link du sidst klikkede der. Der skal nok noget kode til.
Avatar billede wermelin Nybegynder
20. april 2001 - 11:16 #7
jonas_html.dk> Aktiv mener jeg at når siden med en given adresse bliver vist (fx. test.htm) Så er linket (som fx. står i en topmenubar) blevet #336666 - når man så trykker på et andet link i menubaren så bliver linket til test.htm #FFFFFF igen - og det nye link får så farven #336666 for så er det jo en anden side som bliver vist (aktiv!)
Avatar billede ras2000 Nybegynder
20. april 2001 - 11:21 #8
Er din side lavet i frames? Ellers må det da være nemmest at ændre det i hver enkelt side!
Avatar billede wermelin Nybegynder
20. april 2001 - 11:24 #9
Den er lavet i tables - men menubaren er included; så den er standard!
Avatar billede ras2000 Nybegynder
20. april 2001 - 11:30 #10
Så skal du lave en lille script der kan ændre farven på dit link, alt efter hved url\'en er. Har du et link til siden, så jeg kan se på det?
Avatar billede jonas_html.dk Nybegynder
20. april 2001 - 11:33 #11
OK, så kan du ikke anvende CSS til den effekt.

Kan du måske lave noget serverside a la dette:

If URL = \"minside.jsp?xx=test&yy=test2\" Then
  Response.Write \"Link med farve 1\"
Else
  Response.Write \"Link med farve 2\"
End If

Ovenstående er naturligvis noget vrøvl, men det ser jo ud til at du har adgang til noget serverside, så det skulle kunne laves.

Mvh
Jonas

Avatar billede ras2000 Nybegynder
20. april 2001 - 11:34 #12
Øh, med inkluderet, mener du da <!-- include... ?
Avatar billede wermelin Nybegynder
20. april 2001 - 11:40 #13
Jonas> Ja - det må nok blive løsningen!
Tak for hjælpen...

Ras> Ja - det mener jeg!
Avatar billede ras2000 Nybegynder
20. april 2001 - 11:42 #14
Jeg tror du får problemer, også med jonas\' løsning. Den includerede fil, vil den ikke altid have den samme url, sin egen?
Avatar billede wermelin Nybegynder
20. april 2001 - 11:55 #15
Nå, men nu er det lavet - jeg troede bare at man kunne lave det smartere i css... men nej :o)
Avatar billede jonas_html.dk Nybegynder
20. april 2001 - 12:21 #16
ras2000 > Nej, den inkluderede fil includes FØR sidens scripts afvikles.

Mvh Jonas