Avatar billede jokkejensen Novice
28. oktober 2005 - 09:58 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Har problemer med at lave 2 div lige høje

http://braendstrup.siteservertest.dk/site.css mit css
http://braendstrup.siteservertest.dk/ siden..

Ønsker at de 2 div (content og contact) skal være lige høje..

På forhånd tak..
Avatar billede roenving Novice
28. oktober 2005 - 10:17 #1
Brug javascript, eller endnu lettere en tabel !-)
Avatar billede jokkejensen Novice
28. oktober 2005 - 10:27 #2
men forhelvede.. kan det ikke lade sig gøre ?
Avatar billede roenving Novice
28. oktober 2005 - 10:28 #3
Nej, ikke på andre måder end de to nævnte !o]
Avatar billede montymus Nybegynder
28. oktober 2005 - 10:39 #4
mener det kan lade sig gøre men så skal du vidst lave position:absolute og ikke float
Avatar billede roenving Novice
28. oktober 2005 - 10:48 #5
Lige højde på to forskellige elementer bliver bestemt ikke anderledes af, at man bruger absolut positionering ...

-- det tilføjer faktisk bare nogle ekstra problemer !-)

-- Når man skal synkronisere højden på elementer, der kan have forskelligt (dynamisk) indhold, findes der eet html-element, som kan den slags, nemlig tr-elementet !o]
Avatar billede milandt Nybegynder
28. oktober 2005 - 12:28 #6
<div style="border:solid 1px red;height:1px;width:402px">
  <div style="padding:3px;float:left;height:100%;width:200px;border:solid 1px green">test</div>
  <div style="padding:3px;float:left;height:100%;width:200px;border:solid 1px blue">test<br>test<br>test<br>test<br></div>
  <div style="clear:both"></div>
</div>
Avatar billede milandt Nybegynder
28. oktober 2005 - 12:30 #7
det er måske i virkeligheden ikke så pænt i Firefox :) men IE er ligeglad..

had to try :P
Avatar billede electricnet Nybegynder
28. oktober 2005 - 22:58 #8
Den eneste mulighed jeg kender hvis du ikke vil bruge javascript eller tables er:
http://www.alistapart.com/articles/fauxcolumns/

net.
Avatar billede olebole Juniormester
29. oktober 2005 - 02:23 #9
<ole>

- men i bund og grund er det jo fjollet at forsøge at efterligne ét element med andre, der er beregnet til noget helt andet.

Det svarer lidt til at spise det blødkogte morgenæg med solbrilerne - i stedet for teskeen.
Bevares, man bliver sikkert ligeså mæt - men man ser komplet latterlig ud, mens scenen kører. Man efterlader det indtryk, at man aldrig har spist et bløkogt æg før  :)

Tabellen er og bliver det eneste element, der er beregnet til at opdele et område i søjler. Der er intet galt med at bruge en tabel til at opdele i søjler med - det er faktisk, hvad W3C anbefaler - så hvorfor dog denne tabel-o-fobi?  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede electricnet Nybegynder
29. oktober 2005 - 10:13 #10
olebole > "det er faktisk, hvad W3C anbefaler"

Det er jeg nu ikke så sikker på. Se selv hvad de skriver om tables til layout i deres specifikation af tables (ovenikøbet i HTML4.01):

"Tables should not be used purely as a means to layout document content as this may present problems when rendering to non-visual media. Additionally, when used with graphics, these tables may force users to scroll horizontally to view a table designed on a system with a larger display. To minimize these problems, authors should use style sheets to control layout rather than tables."
http://www.w3.org/TR/html401/struct/tables.html#h-11.1

net.
Avatar billede roenving Novice
30. oktober 2005 - 06:24 #11
Øeh, hvad har det lige med spørgsmålet at gøre ?-)

Såvidt jeg kan gennemskue, har den bemærkning noget med ældre tiders forsøg på at lave alignment m.m.m. ved hjælp af tabeller, ikke simple opstillinger, hvor der kun findes een mulighed for at gøre det korrekt !-)
Avatar billede electricnet Nybegynder
30. oktober 2005 - 22:07 #12
Det har ikke noget direkte at gøre med spørgsmålet, det har noget at gøre med det i talte om med tables. Man kan også forkorte citatet: "Tables should not be used purely as a means to layout document." ;)

Jeg er sikker på de generelt mener at man skal bruge CSS til at lave et layout, hvorfor skulle man ikke lave et layout med noget som ren faktisk er _lavet_ til at lave layouts, hvor tables rent faktisk er lavet til at lave skemaer/tabeller som sådan hvor du har headers som f.eks.:

........Mandag | Tirsdag | Onsdag
kl. 8..Etc...... | Etc....... | Etc
(kan ikke garantere for hvordan dette smarte table ting kommer til at se ud =P ;), men jeg håber i forstår hvad jeg mener. :D)

Jeg mener CSS er den eneste mulighed for at gøre det korrekt, da tables kan føre mange problemer med sig, med hensyn til accessibility og sådan, som de siger " .. as this may present problems when rendering to non-visual media."

Det kan være ret svært at lære CSS, og at få det til at blive stillet op rigtigt, og det kan ganske vist føre til mange problemer. _Men_ når du har styr på det, vil det virke perfekt, og være en direkte nøgle til god accessibility. Ja, CSS har ikke properties som direkte er beregnet til at lave søjler med, det indrømmer jeg da gerne. Men tables er helt sikkert ikke beregnet til at lave søjler med heller. Nææ, tables er beregnet til at lave skemaer eller tabeller med. Hvor tit ser du en tabel som kun består af søjler? Egentlig ikke særlig tit vel? Tables er ikke kun beregnet til at have søjler, men også rækker, som sammen udgør et skema, et tabel, et _table_.

"To minimize these problems, authors should use style sheets to control layout rather than tables."

:)

net.

(det er ikke meningen at der er nogen overhovedet der skal blive provokeret af denne post -- hvis det er sket er jeg ked af det og undskylder. Jeg udtrykker blot min fulde mening)
Avatar billede jokkejensen Novice
03. november 2005 - 10:43 #13
Narj hvordan skulle man blive stødt over det, kunne bare godt savne du smed din fulde mening om sådanne i en artikel eller noget - Jeg er nok en af dem der er mest ligeglade med hvad w3c anbefaler :).. ved godt det er dybt forkert, men jeg er ret ligeglad...

Var mere interesseret i en løsning på mit spørgsmål...

Men tak for Jeres tid alle sammen, smider i ikke lige et svar så deler jeg pointene i morgen..

Laver dem kun lige høje på nogle få sider, hvor højden bare hardcodes ind... SMUKT !

/JJ
Avatar billede roenving Novice
04. november 2005 - 12:29 #14
Oki '-)
Avatar billede olebole Juniormester
04. november 2005 - 13:40 #15
electricnet >> For det første kan du ikke bruge W3C's rekommandationer på den måde. På samme måde, som man heller ikke ved en domstol kan dømme folk efter lovens bogstav, men altid refererer til lovgivningens uddybende arbejdspapirer.

Rekommandationerne fra W3C er sammenkog og kan umuligt gøres dækkende, hvorfor man er nødt til at læse bunker af whitepapers, 'interne' mailtråde, osv - for at forstå dem i detaljen. Ellers er der blot tale om løsrevne 'bibelcitater' - og den slags er sjældent frugtbare  :)

Det, W3C taler om at undgå, er de kæmpe nestede 'sætterkasser', udspændt af hundredevis af transparente giffer, der var det eneste brugbare layout-værktøj op gennem 90'erne.
Hvis du nogensinde har tænkt over, hvad "non-visual media" betyder og/eller selv testet - eller bare talt med nogen, der bruger den slags klienter - ville du vide, at en enkelt tabel til opdeling af en side i søjler ikke betyder det fjerneste.
Problemet er mange, nestede tabeller.

Hvis ikke en avisside, opdelt i søjler, er en typisk tabelopsætning, så ved jeg ikke, hvad det er. Her er tale om helt synkrone søjler og rækker.
Det eneste, der adskiller en side i Information fra dit tabel-eksempel er, at i dit eksempel hænger ordenes mening sammen - vandret.

Skal jeg udaf dine påstande konkludere, at det, der er betydende for mit valg af elementer, er de renderede ords indbyrdes betydning og sproglige sammenhæng?
Det åbner i så fald helt nye og uventede perspektiver for den måde, vi koder HTML på  :)

Ingen bliver provokeret ... højst underholdt  ;o)
Avatar billede olebole Juniormester
04. november 2005 - 13:44 #16
- og min standardkommentar i disse debatter med lavtflyvende 'bibelcitater' i luften, plejer i øvrigt at være:
  "Mellem to dybe grøfter plejer at ligge en farbar vej"  ;o)
Avatar billede electricnet Nybegynder
07. november 2005 - 13:38 #17
:D

Det eneste jeg mener er at søjler ikke er rigtige "tabeller", at tabeller og skemaer er ting hvor celler hænger sammen .. både lodret og vandret, og tit med headers. Men det er vel i bund og grund en smagssag må jeg nok indrømme.

net.
Avatar billede roenving Novice
07. november 2005 - 14:49 #18
-- og tak for point ;~}