Avatar billede yojegergangsta Nybegynder
27. oktober 2005 - 20:40 Der er 6 kommentarer

Gode råd om opbygning af hjemmeside

Hej eksperter.

Jeg har brug for en del råd. ALLE der ligger nogle brugbare svar vil modtage point.

Hvordan bør man opbygge sin side? Skal det være en fil for sig selv med 2 funktioner, hvor man så på alle siderne henter top(); og bund(); - eller skal det være 2 forskellige filer?

Hvordan bør man lave fx. et loginsystem og opretsystem. Skal det være i en funktion for sig selv? Skal man have formen i på samme side, hvor man tilmed logger ind? Hvad med når man logger ind, og har noget tekst OVER loginfunktionen der tjekker om man er logget ind - og hvis man er det, viser den noget specielt.. Hvis jeg nu logger ind, skal den opdatere en ekstra gang før det virker. Hvordan sørger jeg for at den først indsætter sessions, før den tjekker om man er logget ind?

På forhånd tak
Avatar billede Six Nybegynder
27. oktober 2005 - 21:50 #1
En af de gode måder, efter min mening at opbygge en hjemmeside på er f.eks. noget i den her stil: http://exp.dk/artikler/817 - hvor man laver selve designet i indexfilen, men indholdet bliver hentet fra andre filer via include. Det er en meget overskuelig måde at gøre tingene på.
Avatar billede jakobdo Ekspert
27. oktober 2005 - 22:36 #2
Jeg plejer altid at kode mine sider som:
<?php
include("header.php");
//<---Indhold herunder--->
echo "INDHOLD";
//<---Indhold herover---->
include("footer.php");
?>

Og det bruger jeg så på alle sider...
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
28. oktober 2005 - 09:44 #3
Personligt laver jeg altid mine sider ved at jeg har har index.php som includer min top.php bund.php menu.php og ud fra en GET parameter i url'en så henter den så den ønskede side kunne se sådan her ud http://www.dinside.dk/index.php?page=forside så har jeg så et lille script som tjekker om der findes en fil som hedder forside, hvis der gør includer den filen, hvis ik includer den så en anden default siden som jeg har defineret og ved eksistere...

Login/opret burger system ville jeg så lægge på en fil forsig selv, og kalde på denne måde index.php?page=newuser og så vil man få vist opret bruger siden... (som self. indeholder den kode skal skal bruge til formen... )
Avatar billede yojegergangsta Nybegynder
28. oktober 2005 - 14:58 #4
Jeg lader spørgsmålet stå åbent, men tak for de mange svar allerede.

Jeg er ikke interesseret i en funktion med GET.
Avatar billede showsource Seniormester
28. oktober 2005 - 15:14 #5
Det er spm. om smag og behag, hvordan man bygger en side op.
Primært gælder det vel om, ved evt. ændringer, at skulle rette i så få filer som muligt

Selv er jeg begyndt at bruge en switch() i starten af en fil som ALTID includes, for ikke at skulle ændre password til mysql m.m.
F.eks.

<?php

$servername = $_SERVER["HTTP_HOST"];

switch($servername) {

case "publicdomain.dk":
ini_set('error_reporting', 0);

$user = "user";
$pass = "password";
$db = "database";

$full_path_start = $_SERVER["DOCUMENT_ROOT"];
break;

case "mintest.publicdomain.dk":
ini_set('error_reporting', "E_ALL");

$user = "user";
$pass = "password";
$db = "database";

$full_path_start = $_SERVER["DOCUMENT_ROOT"] ."/test/";
break;

default:
ini_set('error_reporting', "E_ALL");

$user = "local";
$pass = "localpass";
$db = "localdatabase";

$full_path_start = "c:/www/mydomain/";

}

?>

M.h.t til at bruge GET, der kan man jo med .htaccess lave nogle "fornuftige" url's
domain.dk/kontakt/
i stedet for
doamin.dk/index.php?vis=kontakt
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
28. oktober 2005 - 15:38 #6
showsource -> det er også derfor jeg foreslog at lave det på den måde...

Sidder faktisk selv lige roder med at få min egen server op og køre på den måde...