Avatar billede westegn Nybegynder
27. oktober 2005 - 17:21 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Redigering i Dreamweaver Web Photo Album

Jeg har benyttet "web photo album" funktionen i dreamweaver og fået oprettet mit fotoalbum, men synes at det hele er ret tungt og grimt og svarer ike rigtig til mine egne ideer.
1. Kan man åbne et vindue med flere funktioner for billederne, end dem man vælger når man opretter galleriet?

2. Kan man lave mit første billede større end de andre thumbnails?

3. Kan man lave thumbsnails større end 200x200pxl som er angivet i opret galleri funktionen. (jeg ønsker f.eks. at alle mine thumbs skal være 300pxl).

4. Hvordan får man nye billeder lagt ind i sit arkiv efter hånden som dette udvides?

5. Hvor redigerer man i koden på det efter thumbnail åbnede vindue, f.eks. vil jeg gerne have at knapper previous og next har en anden skrifttype, men kan ikke finde dokumentet så jeg kan rette i denne.

6. Hvordan kan man lave en funktion så når brugeren klikker på et thumb, åbnes billedet i et separat pop-up vindue uden explorer-menuer, søgefelt mv.)

skær gerne ud i papa, jeg er en grønskolling uden megen forstand på kodning.
Avatar billede miss-g Seniormester
27. oktober 2005 - 19:09 #1
Jeg har aldrig selv prøvet at lave sådan et album i praksis, og det ser heller ikke ud til at man kan gå ind og redigere i det bagefter på den måde. Har set i hjælpefilen til Dreamweaver og søgt på internettet.

Man kan dog sættes css på siderne og gøre brug af en template, så man får det ønskede design.

Jeg vil gerne prøve at lave et selv her senere i aften, så kan det være jeg kan hjælpe yderligere ellers må vi se om andre ved det :-)
Avatar billede westegn Nybegynder
27. oktober 2005 - 19:40 #2
Det lyder da for vildt fedt. Jeg lever som kunstner, og ønsker at vise min kunst på nettet. Min tanke er at strukturen for billederne kan sammenlignes med en tabel med en stor celle øverst og under denne to spalter med celler. Man skal naturligvis kunne klikke på alle billeder så de åbner et stort vindue.

Større billede (500pxl bred)
Tekst: "Dette er det nyeste maleri jeg har lavet..."

Mindre billede 1          Mindre billede 2
(200pxl bred)            (200pxl bred)
Mindre billede 3          Mindre billede 4
(200pxl bred)            (200pxl bred)
Mindre billede 5          Mindre billede 6
(200pxl bred)            (200pxl bred)
Avatar billede miss-g Seniormester
27. oktober 2005 - 23:07 #3
Har lavet et album via Dreamweaver, og her min vurdering og svar:
-------------------------------------------------------------------
1. Kan man åbne et vindue med flere funktioner for billederne, end dem man vælger når man opretter galleriet?
SVAR: NEJ

2. Kan man lave mit første billede større end de andre thumbnails?
SVAR: NEJ - kun manuelt

3. Kan man lave thumbsnails større end 200x200pxl som er angivet i opret galleri funktionen. (jeg ønsker f.eks. at alle mine thumbs skal være 300pxl).
SVAR: Nej - det højeste er umiddelbart 200 x 200 px

4. Hvordan får man nye billeder lagt ind i sit arkiv efter hånden som dette udvides?
SVAR: Ingen smart funktion - man må starte forfra.

5. Hvor redigerer man i koden på det efter thumbnail åbnede vindue, f.eks. vil jeg gerne have at knapper previous og next har en anden skrifttype, men kan ikke finde dokumentet så jeg kan rette i denne.
SVAR: htm filerne ligger i mappen pages. Du kan lave en CSS fil og så linke til denne i alle filerne - igen manuelt arbejde.

6. Hvordan kan man lave en funktion så når brugeren klikker på et thumb, åbnes billedet i et separat pop-up vindue uden explorer-menuer, søgefelt mv.)
SVAR: Manuelt arbejde - ingen smart funktion i photo album.

------------------------------------------------------------

Så jeg giver dig ret. Det er virkelig en nødfunktion - er ikke særlig fleksibel. Så skal det lige være hvis der er lavet en extension til, men tror det næppe. Hvis jeg finder noget skal jeg nok poste det.

Men ellers tror jeg det er værd at prøve det andet gratis program som jeg nævnte i dit andet spørgsmål. Det ser ud til at det kan flere ting, og bliver også rost flere steder på nettet. (Det første link jeg smed).
Avatar billede miss-g Seniormester
28. oktober 2005 - 00:11 #4
Så har jeg prøvet 2 gratis extensions til Dreamweaver:

Web photoalbum 2.1 for mx:
Der er lidt flere muligheder i dette, men ikke det du søger. Man kan:
- ikke vælge større thumbnails end 200 x 200
- ikke vælge at billede skal åbne i et nyt vindue uden navigation og adresselinie osv.
- ikke umiddelbart redigere/tilføje flere billeder
- der bliver ikke vist et større billede på første side.

Create Flash Photo Album:
- samme som ovenstående kunne jeg se i vinduet hvor man skulle definere forskellige ting. Der gik ged i kodningen undervejs, så jeg fik aldrig set det færdige resultat. Prøvede 3 gange og fik samme fejl hver gang.

Så jeg tror det optimale vil være enten at købe en af de mere avancerede extensions. Jeg kan se én af dem f.eks. giver dig mulighed for at uploade billeder til dit galleri m.m.

Eller også må du have fat i en programmør som kan kode i asp eller php, og gøre det nemt for dig at indsætte billeder i dit galleri fremover. Et slags CMS system.

Og så skal du selvfølgelig nok lige prøve at teste det sidste gratis program som jeg har nævnt tidligere. Måske det opfylder kravene.
Avatar billede miss-g Seniormester
28. oktober 2005 - 00:13 #5
Her er forresten link til Macromedia Flash Exchange hvor du kan se de extensions der er vedr. photo album:
http://www.macromedia.com/cfusion/exchange/index.cfm#loc=en_us&view=sn105&viewName=Exchange%20Search
Avatar billede miss-g Seniormester
28. oktober 2005 - 00:14 #6
Nå den fik ikke siden med.

Skriv Photo album i søgefeltet og vælg Dreamweaver Exchanges og tryk Search *S*
Avatar billede westegn Nybegynder
30. oktober 2005 - 17:00 #7
jeg kigger på det, er ikke helt tilfreds, men send mig et svar så får du nogle "kontanter" for din ulejlighed. Du ved iøvrigt ikke tilfældigvis noget om frame-by-frame animation i flash vel?
Avatar billede miss-g Seniormester
30. oktober 2005 - 18:16 #8
Nej jeg forstår du ikke er helt tilfreds, det ville jeg heller ikke være - synes det er noget amatør web photo album. Men du fik svar på spørgsmålene.

Frame-by-frame animation i Flash? Jeg kan da lave en animation i Flash og kan det meget grundlæggende, så måske...
Avatar billede miss-g Seniormester
22. november 2005 - 19:52 #9
Fandt den her (via et andet spørgsmål her på E):
http://www.ornj.net/software/webalbum/

Se den i auktion her:
http://www.janitsharen.dk/Album/index.html