Avatar billede teamdev Novice
27. oktober 2005 - 12:51 Der er 24 kommentarer og
2 løsninger

Navneserver svarer ikke autoritativt

Vores sekundære navneserver svarer ikke længere autoritativt får jeg at vide når jeg forsøger at redelegere hos dk-hostmaster. Hvad kan det skyldes? Er det et problem med dns opsætningen (som ellers har virket fint) eller hur? Nogen der har en idé
Avatar billede czar Nybegynder
27. oktober 2005 - 12:54 #1
dns oplysningerne bliver formentlig ikke overført pga firewall problemmer
Avatar billede teamdev Novice
27. oktober 2005 - 13:03 #2
Dns oplysningerne fra den primære navneserver bliver jo overført, og det har da også virket før med den sekundære.
Jeg kan pinge den primære og den sekundæres ip indefra. men kun den primæres udefra.
Avatar billede czar Nybegynder
27. oktober 2005 - 13:05 #3
hvad har ping med dns at gøre?
Avatar billede teamdev Novice
27. oktober 2005 - 13:07 #4
Ikke andet end at så kan jeg da se at serveren er oppe.
Avatar billede teamdev Novice
27. oktober 2005 - 13:09 #5
Det jeg tænker er lidt at hvis dk-hostmaster ikke kan snakke med den sekundære kunne det være fordi der ikke var hul igennem til den. altså at den var "nede" derfor ping
Avatar billede bjornicle Nybegynder
27. oktober 2005 - 13:21 #6
Hvilket domain drejer det sig om, og hvilke dnsservere ?
Avatar billede teamdev Novice
27. oktober 2005 - 13:24 #7
ns.schultz-it.dk virker fint
ns2.schultz-it.dk svarer ikke autoritativt for domænet napla.dk
Avatar billede teamdev Novice
27. oktober 2005 - 13:28 #8
tidligere var det ns.dis.dk og ns3.dis.dk det virkede. Det er samme 2 maskiner, men dis domænet er solgt (ikke flyttet endnu). derfor ændres til schultz-it.dk men men men ns3.dis.dk virker heller ikke mere
Avatar billede teamdev Novice
27. oktober 2005 - 13:29 #9
og ns3.dis.dk er den samme maskine, samme dns som ns2.schultz-it.dk.
Avatar billede bjornicle Nybegynder
27. oktober 2005 - 13:32 #10
ns2.schultz-it.dk svarer slet ikke paa dns, det kan vaere servicen ikke koere eller der er en firewall der blokere
Avatar billede czar Nybegynder
27. oktober 2005 - 13:41 #11
> Ikke andet end at så kan jeg da se at serveren er oppe.

Forkert

jeg kunne også være fræk og spørger hvad logfilerne siger?
Avatar billede teamdev Novice
27. oktober 2005 - 14:05 #12
czar> Må jeg spørge om du er her for at hjælpe eller korrekse eller hvad.
Når jeg ved at PING ikke er slået fra altså kan pinge. Så er det vel korrekt at jeg når jeg pinger og modtager svar kan konkludere at serveren er oppe ?!
Avatar billede czar Nybegynder
27. oktober 2005 - 14:17 #13
forklar mig hvordan du kan bevise en server med en specifik service er oppe ved at pinge den?

Lad mig gøre det nemt for dig:
Det kan du ikke!

Dit problem er som før nævnt en firewall, det har både jeg og bjornicle allerede nævnt, eller blot det faktum at servicen slet ikke kører

Jeg skal beklage hvis det ligger op til du skal tænke selv alle give mere information
Avatar billede teamdev Novice
27. oktober 2005 - 15:29 #14
Jeg kan pinge en server med mindre der er lukket for ping. Jeg kan selvfølgelig ikke se om en specifik service kører ved at pinge men jeg kan se at serveren er i live.

Har absolut ikke noget imod at tænke selv. Og heller ikke noget imod at give yderligere informationer.

Når jeg så nu fortæller at det ikke er firewallen, den er der ingen der har pillet ved.
ns.dis.dk som svarer på dns opslag står bag samme firewall som der som sagt ikke er ændret noget som helst ved.

Altså for at opsummere:
firewall er ikke ændret - der er hul ud i verden
dns services kører
alt har fungeret indtil for nyligt

hvad kan der være galt?
Avatar billede teamdev Novice
27. oktober 2005 - 15:33 #15
Yderligere info:
Vi har solgt vores domæne dis.dk da firmaet ikke længere eksisterer og derfor skal vi have nameserverne til at hedde schultz-it.dk. Den process er vi i gang med. Ved at tilføje ns.schultz-it.dk og ns2..... til de domæner vi har i vores dns når så dis.dk domænet nedlægges/flyttes er vi på forkant med tingene.

Spørgsmålet er om der i den forbindelse kan være opstået en fejl på den sekundære nameserver.
Avatar billede bjornicle Nybegynder
27. oktober 2005 - 15:38 #16
som czar spurgte tidligere, hvad siger logfilerne ?
Og hvilken dnsserver software bruger I ?
Avatar billede czar Nybegynder
27. oktober 2005 - 15:48 #17
ns2:

der er IKKE hul ind udefra, der svarers IKKE på den dns server

1) firewall
2) fejlopsat dnsserver (hvilket software)
Avatar billede teamdev Novice
27. oktober 2005 - 15:49 #18
Vi kører win2k server på nameserverne

Logfiler fra firewall?
Avatar billede teamdev Novice
27. oktober 2005 - 15:50 #19
prøv at bruge balagan2.dis.dk

det er den samme maskine som ns2.schultz-it.dk, og den svarer udefra
Avatar billede teamdev Novice
27. oktober 2005 - 15:54 #20
czar det er jo netop det der er humlen. det virkede fint og nu virker det ikke hvad h..... kan være galt.
ns3.dis.dk
balagan2.dis.dk
ns2.schultz-it.dk

er en og samme maskine. (ipnumre m.m.)
domænet dis.dk forsvinder derfor schultz-it.dk

hvad går galt for vores sekundære men ikke for vores primære nameserver.
Avatar billede czar Nybegynder
27. oktober 2005 - 15:54 #21
balagan2.dis.dk

findes ikke

;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NXDOMAIN, id: 60302
Avatar billede teamdev Novice
27. oktober 2005 - 15:58 #22
nej det har jeg så også lige konstateret
;-)
Avatar billede teamdev Novice
27. oktober 2005 - 16:00 #23
ip på den sekundære (eksternt) 195.184.32.88
Avatar billede czar Nybegynder
27. oktober 2005 - 16:05 #24
http://www.dk-hostmaster.dk/index.php?ip=&host=napla.dk&ns=195.184.32.88&verbose=on&id=94&lang=da

skriv igen når du får svar der :P

der er ikke hul... ikke på nogen måde
Avatar billede teamdev Novice
20. marts 2006 - 10:38 #25
czar - undskyld der er gået laaaaang tid, har været voldsomt syg.
Kom ikke nærmere en løsning men skidtet virker nu (en kollega har rodet med det mens jeg har været væk)
Så smid et svar og du går lidt point :-)
Avatar billede czar Nybegynder
20. marts 2006 - 10:53 #26
.. :)