Avatar billede smashlotus Nybegynder
26. oktober 2005 - 22:45 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til login

Hejsa eksperter!

Jeg er ved at designe en lille hjemmeside hvor det er meningen at der kun skal være adgang for bestemte personer. Altså vil jeg gerne have sat et password på for at få adgang. Hvordan klarer jeg nemmest dette? F.eks ligesom på denne side:
www.familiesiden.dk

mvh. smashlotus
Avatar billede krydset Nybegynder
26. oktober 2005 - 22:48 #1
det skal du gøre med et serverside sprog som eks php / asp og en database som access eller mysql. Det er ikke npget du kan gøre direkt i dreamweaver og kræver at du læser lidt om serverside programmering php/asp serverside = kode der afvikles på webserveren
Avatar billede smashlotus Nybegynder
27. oktober 2005 - 09:19 #2
Hmm okay.. man kan ikke lave et nummer hvor der kun kræves en adgangskode? altså ikke forskellige brugere men bare en adgangskode for at komme ind på siden? Kan man evt. lave det vha. nogle formularer?
Avatar billede krydset Nybegynder
27. oktober 2005 - 09:21 #3
Jow det kan man godt...

Men understøtter der hvor din side ligger php ?
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
27. oktober 2005 - 10:05 #4
Jeg brugte engang denne her:
<input type="button" OnClick="document.location.href=document.login.navn.value+'-'+document.login.kode.value+'.html'" value="Adgang" >
Som giver adgang til en bestemt side, hvis navn består at brugernavn+password: f.eks.: ekspert-smashlotus.html
Avatar billede smashlotus Nybegynder
27. oktober 2005 - 11:01 #5
krydset..->
Hmm, altså jeg er ikke rigtig nået til at få min side publiceret på nettet endnu. Så jeg ved ikke rigtig hvor den skal ligge, men den skal i hvert fald hostes et sted da jeg ikke selv har en webserver. Og php/asp ved jeg ikke rigtig noget om pt. Jeg kan basal html nogenlunde med hjælp fra Dreamweaver..
Så hvis det kunne laves simpelt vha. en lille formular eller noget??

Fotograf --> Kan du forklare lidt nærmere hvordan dit forslag fungerer?

Mvh. Smashlotus
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
27. oktober 2005 - 11:23 #6
<form method="POST" onSubmit="" name="login" action="--WEBBOT-SELF--">
  <p><font face="Tahoma" size="6"><b>Imageseek</b></font></p>
  <p><font face="Tahoma"><b>Siden er under udvikling, kun med adgang for
  godkendte personer</b></font></p>
  <table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="235">
    <tr>
      <td width="96"><font face="Tahoma" size="2"><b>Brugernavn</b></font></td>
      <td width="135"> <input type="text" name="navn" size="20"></td>
    </tr>
    <tr>
      <td width="96"><font face="Tahoma" size="2"><b>Password</b></font></td>
      <td width="135"> <input type="password" name="kode" size="20"></td>
    </tr>
    <tr>
      <td width="96"></td>
      <td width="135"> <input type="button" OnClick="document.location.href=document.login.navn.value+'-'+document.login.kode.value+'.html'" value="Adgang" ></td>
    </tr>
  </table>
  <p>&nbsp;</p>
</form>

Jeg har lagt hele min gamle kode på tabel herover.

Du aftaler så f.eks. Brugernavn: ekspert; Password: smashlotus, så kalder ovenstående en html-side der hedder: ekspert-smashlotus.html.

Absolut ikke perfekt password-beskyttelse, men meget enkelt!
Avatar billede smashlotus Nybegynder
27. oktober 2005 - 14:34 #7
fotograf - ja tak, det virker sørme også.. :)
men hvis man så kender adressen "ekspert-smashlotus.html" og skriver denne i sin browser så kan man vel komme direkte ind på siden uden at skrive password??
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
27. oktober 2005 - 16:11 #8
Ja, lige akkurat, man får ingen ting foræret. Det er en nem metode, men absolut ikke en sikker metode ...men hvem ville gætte adressen tror du?

Hvis det skal være mere sikker, er der ingen vej udenom en serverside sprog som asp eller php.
Avatar billede smashlotus Nybegynder
27. oktober 2005 - 19:48 #9
Hm, ok! og det er ikke noget dreamweaver kan hjælpe mig med??
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
27. oktober 2005 - 20:01 #10
Ja, da, men det kræver stadig at du har enten asp eller php på din server, og laver det den vej, med en database til at styre adgangen ....der er ingen smutvej!
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
28. oktober 2005 - 13:18 #11
Hvad er adressen for at se forsiden på din hjemmeside?

Ligger undersiderne på denne adresse hjemmeside.dk/underside.html??

Du kan jo bare lave undersidernes navne så kryptisk, at man ikke kan gætte det, ellers kan du lave det i frames, så kan man kun se adressen på forsiden.

Stine

P.S. Man skal taste en kode for at se din forside
Avatar billede smashlotus Nybegynder
01. november 2005 - 08:43 #12
hm, vender lige tilbage når jeg har fundet ud af hvilken type server min side skal hostes på.
Avatar billede smashlotus Nybegynder
17. november 2005 - 14:22 #13
Hvis nu vi siger at jeg gerne vil lave det her logon system i php, hvordan kan jeg så det i dreamweaver??
Avatar billede smashlotus Nybegynder
17. februar 2006 - 18:24 #14
lukker