Avatar billede mkjaer Nybegynder
24. oktober 2005 - 16:35 Der er 12 kommentarer

hover-effekt på en hel tabel

Hej,

Jeg har nogle links, hvor jeg bruger denne style:

.hovedindhold{color: Black;font-family : Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif;font-size: 11px;font-weight: normal;}
a:active.hovedindhold {text-decoration: none;}
a:visited.hovedindhold {text-decoration: none;}
a:hover.hovedindhold {text-decoration: none;    color: Gray;}
a:link.hovedindhold {text-decoration: none;}

Jeg kunne nu tænke mig, at få denne style til at virke på en hel tabel, sådan at al tekst i tabellen får effekten fra hover.hovedindhold, når musen holdes over en tilfældig tekst/grafik i tabellen.

Hvordan gør jeg det?

Hilsen
Martin
Avatar billede spindoktoren Nybegynder
24. oktober 2005 - 16:38 #1
Så smider du bare en class på din tabel (e.g. <tabel class="hover"></table>) og skriver i CSS:

table.hover td:hover {
  text-decoration:none;
  color:grey;
}

Så gør den alt tekst, i den celle musen kører over, gråt.
Avatar billede roenving Novice
24. oktober 2005 - 16:40 #2
-- men det virker ikke i den mest udbredte browser ...

Gør i stedet:

<table onmouseover="this.color='gray';" onmouseout="this.color='';">
Avatar billede mkjaer Nybegynder
24. oktober 2005 - 19:23 #3
Tak, men det virker ikke helt.

Jeg har forsøgt med denne stump kode:
<table onmouseover="this.color='gray';" onmouseout="this.color='';">
<tr>
  <td>
  <a href="test.htm">Indhold</a>
  </td>
</tr>
</table>
Avatar billede roenving Novice
25. oktober 2005 - 05:47 #4
Nej, links er noget for sig selv, og skal masseres en hel del mere, men de skal vel stadig være selvstændige links ?-)
Avatar billede spindoktoren Nybegynder
25. oktober 2005 - 13:09 #5
Bah... hader at det ikke er alle browsere der har fået indbygget de internationale standarder... Men roenving har ret, det er nok en bedre løsning :)
Avatar billede mkjaer Nybegynder
25. oktober 2005 - 13:43 #6
Det er meningen, at hele tabellen skal sigte på det link, f.eks. test.htm.

mk
Avatar billede roenving Novice
25. oktober 2005 - 14:02 #7
Hvad skal du så bruge en tabel til ?-)
Avatar billede mkjaer Nybegynder
25. oktober 2005 - 23:23 #8
Jeg bruger tabellen til, at få en korrekt opsætning af teksten.

F.eks:

<table border="1" width="100%" id="table1">
    <tr>
        <td>1</td>
        <td>3</td>
    </tr>
    <tr>
        <td>2</td>
        <td>4</td>
    </tr>
</table>

Jeg ønsker som skrevet, at alle tallene påvirkes af en hover-effekt, når musen køres henover et af tallene.

Si'?
Avatar billede roenving Novice
26. oktober 2005 - 06:59 #9
Gaab, der manglede da også liiige en enkelt ting, prøv f.eks.

<table border="1" width="100%" id="table1" onmouseover="this.style.color='red';" onmouseout="this.style.color='';">
    <tr>
        <td>1</td>
        <td>3</td>
    </tr>
    <tr>
        <td>2</td>
        <td>4</td>
    </tr>
</table>

-- men det hjælper stadig ikke så meget på links !-)
Avatar billede mkjaer Nybegynder
26. oktober 2005 - 08:29 #10
Godt ord igen. Det var nu kun et eksempel for at vise hvorfor jeg vil bruge tabels til mine links. Meeen vi laver da lige et 'rigtigt' eksempel.

<table border="1" width="100%" onmouseover="this.style.color='red';" onmouseout="this.style.color='';">
    <tr>
        <td><a href=link.html>1</a></td>
        <td><a href=link.html>3</a></td>
    </tr>
    <tr>
        <td><a href=link.html>2</a></td>
        <td><a href=link.html>4</a></td>
    </tr>
</table>

Alstå: når jeg klikker på '1' så skal alle 4 links påvirkes af hover-effekten.

Hilsen
Martin
Avatar billede roenving Novice
26. oktober 2005 - 08:33 #11
Klikker ?-)
Avatar billede mkjaer Nybegynder
26. oktober 2005 - 09:30 #12
Øhh, kører musen hen over!