Avatar billede hedemann Nybegynder
24. oktober 2005 - 15:04 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Styrring af field validation - f.eks. CustomValidator

Hej.

Er det muligt fra serverside koden at "tænde og slukke" for fejltekster i field validation - f.eks ved CustomValidator. Jeg ved godt at det (field validation) er beregnet til klientside validering, men jeg kunne godt tænke mig at kunne tænde for den samme fejltekst fra server siden, som hvis det var klienten der fandt fejlen.

Er der nogle der har erfaringer med dette?

Hilsen
Torben
Avatar billede dgivoni Nybegynder
24. oktober 2005 - 15:15 #1
Validator-komponenterne bliver automatisk valideret på serveren også, men du skal spørge specifikt efter det, hvis du vil vide resultatet:

if (this.IsValid)
{
...
}

Så med mindre du går videre til en anden side, smides der automatisk en html-fil tilbage til klienten med de samme fejlmeddelelser.
Avatar billede hedemann Nybegynder
24. oktober 2005 - 15:24 #2
Men "this.isValid" er at spørge om tilstanden på en validerings kontrol, fra server siden ikk'. Hvis jeg nu ønsker at "tænde" en fejltekst der ligger i en validerings kontrol på en klilent - f.eks. hvis en værdi ikke findes i en tabel. Hvordan gør jeg så det?
Avatar billede dgivoni Nybegynder
24. oktober 2005 - 15:33 #3
Nej faktisk mente jeg at kalde "this.IsValid" i f.eks. page_load, og this refererer til selve siden, dvs. om alle elementerne er valideret eller ej.

Hvis du så samtidig har lavet din egen valideringsmetode til den customvalidator, så vil den automatisk blive kaldt også, når der testes om siden validerer. Så burde det virke sådan som du ønsker.
Avatar billede martor Nybegynder
30. oktober 2005 - 22:29 #4
Du kan lave en customValidator der tjekker på om din værdi findes i databasen. Din customValidator har en serverValidate tilknyttet.

private void CustomValidator_ServerValidate(object source, System.Web.UI.WebControls.ServerValidateEventArgs args)
{
    if(!"DIN VALIDERING"))
        args.IsValid = false;
}

Det sidste kald vil "tænde" validatoren og give brugeren en fejlbesked.

Håber det hjælper...
Avatar billede hedemann Nybegynder
07. november 2005 - 08:57 #5
Mange tak til Martor ..... det var lige det der skulle til.
Avatar billede hedemann Nybegynder
07. november 2005 - 08:58 #6
Hvem fik nu de point, Hedemann eller  Martor?
Avatar billede martor Nybegynder
07. november 2005 - 09:19 #7
Det tror jeg at du selv gjorde! ;)

Glad for at det hjalp! :D
Avatar billede hedemann Nybegynder
07. november 2005 - 09:31 #8
Hvordan retter vi op på det
Avatar billede martor Nybegynder
07. november 2005 - 09:33 #9
hmmm, det ved jeg ikke. Kan må genåbne et spørgsmål? Ellers er det også lige meget...
Avatar billede hedemann Nybegynder
07. november 2005 - 10:04 #10
Genåbne tror jeg ikke at man kan, men jeg kan oprettet et "dummy" spørgsmål - hvis du ønsker det.
Avatar billede martor Nybegynder
07. november 2005 - 10:06 #11
det går nok! :)
Avatar billede hedemann Nybegynder
07. november 2005 - 10:10 #12
ok