Avatar billede b-jacobsen Nybegynder
23. oktober 2005 - 13:26 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Data bliver lagt i forkerte rækker i databasen

Hej allesammen,
Skulle der være en venligt person der kan sige mig hvad der er galt med følgende. Jeg har en form der sender dataerne til post.php der sender dataerne til DB, problemet er at dataerne bliver lagt i DB, men i de forkerte felter - dvs. område/by bliver lagt i dato"dag" feltet & Overskrift"ovr" bliver lagt i område/by"omr" feltet osv. Jeg har rodet med det næsten hele natten, så håber der er en der kan hjælpe.
PS. Jeg er helt grøn i DB & PHP

Med venlig hilsen B. Jacobsen

Min form:
<form method="POST" action="post.php" enctype="multipart/form-data" style="font-family: Arial; font-size: 10pt">
<input type="hidden" name="prfm" value="new">

<div class="frmobj">Annonce type</font></div>
<input type="new" name="type" style="width: 300px" size="20" tabindex="1"><br>

<div class="frmobj">Annonce dato</div>
<input type="new" name="dag" style="width: 300px" size="20" tabindex="2" value="DD-MM-YYYY"><br>

<div class="frmobj">Annonce overskrift</div>
<input type="new" name="ovr" style="width: 300px" size="20" tabindex="2"><br>

<div class="frmobj">Område/by</div>
<input type="text" name="omr" style="width: 300px" size="20" tabindex="3"><br>

<div class="frmobj">Billede</div>
<input type="file" name="image" style="width: 305px" size="20" tabindex="4"><br>

<div class="frmobj">&nbsp;</div> <a href="dirlist.php" target="_blank">Se uploadede filer</a> (Åbner i nyt vindue!)<br>
Indtast filnavnet på billedet du vil bruge<div class="frmobj">Annoncetekst</div>
<textarea name="annonce" rows="5" cols="10" style="width: 300px" tabindex="5"></textarea><br>

<div class="frmobj">&nbsp;</div> <input type="submit" value="Send" tabindex="7">
</form>

Min post.php:
<?php
header("Location: ../annoncer.php?id=$id");
include('../config.php');
if ($_POST['prfm'] == 'new') {
    if ($_FILES['image']['name'] != '') {
        $image = time().substr($_FILES['image']['name'],strrpos($_FILES['image']['name'],'.'));
        move_uploaded_file($_FILES['image']['tmp_name'], '../files/'.$image);
    } elseif ($_POST['standard'] != '') {
        $image = $_POST['standard'];
    } else {
        $image = '';
    }
    mysql_query("INSERT INTO annoncer VALUES ('','$_POST[type]','$_POST[dag]','$_POST[ovr]','$_POST[omr]','$_POST[annonce]','$image')") or die(mysql_error());
    $id = mysql_insert_id();

}
?>
Avatar billede jaw Nybegynder
23. oktober 2005 - 13:30 #1
Sådan som du har det nu, indsætter den dataene i den rækkefølge du har skrevet. Men du kan løse det ved enten at rykke rundt på rækkefølgen, eller definere hvilke felter dataene hører til, altså:

mysql_query("INSERT INTO annoncer (id, type-felt, dag-felt, ovr-felt, omr-felt, annonce-felt, image-felt) VALUES ('','$_POST[type]','$_POST[dag]','$_POST[ovr]','$_POST[omr]','$_POST[annonce]','$image')")
Avatar billede b-jacobsen Nybegynder
23. oktober 2005 - 13:34 #2
Tak for svar jeg prøver og vender tilbage
Avatar billede b-jacobsen Nybegynder
23. oktober 2005 - 13:43 #3
Nu har jeg rettet det her: -
mysql_query("INSERT INTO annoncer(id, type, dag, ovr, omr, annonce, image-felt) VALUES ('','$_POST[type]','$_POST[dag]','$_POST[ovr]','$_POST[omr]','$_POST[annonce]','$image')") or die(mysql_error());
    $id = mysql_insert_id();

Nu bliver der slet ikke lagt noget i DB'en.
Avatar billede jaw Nybegynder
23. oktober 2005 - 13:44 #4
Hedder dit felt i databasen image-felt? Det skal jo svare til de navne dine felter har.
Avatar billede b-jacobsen Nybegynder
23. oktober 2005 - 13:45 #5
Ja det gør det, og billederne bliver lagt i DB uden problemer.
Avatar billede jaw Nybegynder
23. oktober 2005 - 13:45 #6
Leif > Ok, der kan man bare se !
Avatar billede jaw Nybegynder
23. oktober 2005 - 13:46 #7
Hov, den der kommentar hørte lige til i en anden tråd :) Motorikproblemer fra morgenstunden, beklager !

Giver den nogen fejlmeddelelser?
Avatar billede b-jacobsen Nybegynder
23. oktober 2005 - 13:48 #8
nej
Avatar billede jaw Nybegynder
23. oktober 2005 - 13:55 #9
Ok, det er image-felt den ikke kan li'. Skyldes nok -. Men det kan løses, sæt ` omkring, altså:
`image-felt`    -- og læg mærke til hvilket tegn jeg bruget, for det er ikke en apostrof.
Avatar billede b-jacobsen Nybegynder
23. oktober 2005 - 14:03 #10
1000 tak det virker! kommer du med et svar?
Avatar billede jaw Nybegynder
23. oktober 2005 - 14:04 #11
Selv tak :)
Avatar billede b-jacobsen Nybegynder
23. oktober 2005 - 14:09 #12
Fik du point? Hos mig står pointene stadig som ude!
Avatar billede jaw Nybegynder
23. oktober 2005 - 14:14 #13
Nej, umiddelbart ikke. Har du markeret mit navn og trykket accepter?
Avatar billede b-jacobsen Nybegynder
23. oktober 2005 - 14:16 #14
Så var de der - Endnu engang mange tak for hjælpen!
Avatar billede jaw Nybegynder
23. oktober 2005 - 14:24 #15
Der var den ja, tak for points :)