Avatar billede brian_steel Nybegynder
21. oktober 2005 - 08:30 Der er 4 kommentarer

LED der fader op og ned

Hey..

Jeg skal gerne ha lidt hjælp til et lille kredsløb jeg skal lave.

Jeg skal havde en LED til og fade op og ned continuerligt.. jeg havde tænkt på og bruge en LM555 men syntes ikke lige jeg kunne dreje hvordan jeg lige sku gøre. tiden på den er ca 5 sek fra den begynder og fade ud til der er fuld lys igen.

Håber der er en med et svar :)
Avatar billede japping Nybegynder
21. oktober 2005 - 08:37 #1
Jeg er ikke lige elektronikekspert, men du kan bruge en kondensator til dette.
Avatar billede webmasterdk Praktikant
21. oktober 2005 - 08:46 #2
Prøvet at søge på google?
Jeg prøvede lige for sjov, jeg lægger lige det første link den kom op med, som også er den rigtige løsning ;)
Avatar billede webmasterdk Praktikant
21. oktober 2005 - 08:46 #3
Avatar billede gigs Nybegynder
25. oktober 2005 - 01:25 #4
Hej Brian

En lysdiodes lysstyrke er langt fra lineær med den spænding man sætter over den. Derfor er ideén med en 555 timer ikke helt dum.

Jeg har selv lavet en velfungerende diodelysdæmper med en lille picprocessor. Med denne kan du lave pulsbreddemodulering og det er utroligt nem med pic processoren og en c compiler til samme. Selvfølgelig skal du have mulighed for at brænde processoren - se evt brinck.dk for løsninger til dette.

Ideen med pulsbreddemodulering er at du har en tænd og sluk periode inden for samme tidskvantum. Det vil sige at en tænd sluk periode altid varer lige lang tid. Forskellen på tændt og slukket varieres derimod. Det kan ses således:
| ............ Fperiode .......... |
|....... Tændt ..........| Slukket |  (Kraftigt lys fra dioden)
|...... Slukket .........|  Tændt  |  (Svagt lys fra dioden)

Fordelen med en lille mikroprocessor er at det også er nemt at lave knapper til at styre det med og når først du har mulighed for at brænde dem er de ret billige (Man kan få dem gratis som samples fra microchip.com)

En mikroprocessor kan godt trække en alm LED (10-20mA) direkte på udgangen, men kan også sagtens trække en transistor (f.eks. BDV65B der kan klare 125W (10A) hvilket er ret mange LED's) og der er derfor mange muligheder.

Du sparer også en masse komponenter med denne løsning. Den eneste bagdel er som sagt blot at få udstyret til at brænde processoren.

Håber det kan være til hjælp

Mvh Jens