Avatar billede nijel Nybegynder
20. oktober 2005 - 00:28 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Hvordan kan jeg styre mine iframes på min html side?

Hej, velvidende eksperter :)

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvorfor jeg ikke kan bruge tilbageknappen på en side med flere iframes indbygget. Jeg bruger et script på mine menuer som ser således ud:

<script language="javascript">
function loadTwo(iframe1URL, iframe2URL)
{
parent.FRAME1.location.href=iframe1URL
parent.FRAME2.location.href=iframe2URL
}
</script>

Det virker fint og den loader gladeligt alle frames ind på siden. Men hvis jeg bruger tilbageknappen går siden kun et frame tilbage ad gangen. Dvs. at man skal trykke to gange på tilbageknappen for at komme tilbage til den side man var på, hvilket er ret irreterende for brugeren.

Er der en måde jeg kan styre scriptet på? Kan jeg få min menuknap til at udregne at den skal gå to skridt tilbage i stedet for et?

Jeg bruger flg. script på mine knapper:

EX:
java script:loadTwo('../header/torben.html','../profiler/torben2.html')

Jeg ville sætte stor pris på en som kan hjælpe mig :)

God vind med at besvare spørgsmålet...
Avatar billede roenving Novice
20. oktober 2005 - 00:31 #1
Tjah, man kan jo prøve at checke, om den rigtige url findes i den anden (i)frames url, og så hente den, men det er en usikkert vej (specielt hvis man gør det både frem og tilbage !-)
Avatar billede olebole Juniormester
20. oktober 2005 - 00:45 #2
<ole>

Back-knappen er altid en pine i nakken, når man bruger (i)frames ... og omvendt  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede nijel Nybegynder
20. oktober 2005 - 01:10 #3
Til ole! Ja, jeg er også bange for at jeg har overvurderet iframets anvendelighed. Syntes det var virkelig smart da jeg først begyndte at bruge det. Har senerehen været ret belastet af de problemer der følger med iframet. Har på mange måder hele tiden forsøgt at snyde iframet til at opføre sig som jeg vil ved at putte et iframe ind i et iframe osv. Men nu er jeg ret træt af alle de problemer det giver. Grunden til at jeg valgte iframes var netop fordi at det statiske på hjemmesiden ikke skulle loades ind igen. Kan I anbefale andre bedre metoder end iframes? Kan godt bruge nogle links eller sådan, så giver jeg også pointene til den venlige hjælper...
Avatar billede roenving Novice
20. oktober 2005 - 01:15 #4
(I)frames kan noget, som det ikke er muligt at opnå på andre måder, men flere parallelle iframes er præcist a pain in the ass !-)

-- overvej om du måske kan nøjes med at have een iframe, og så styre resten på andre måder, for hvis du f.eks. har nogle specifikke menuer til hver iframe indholdsside, kunne det måske være en ide at loade alle menuerne fra start, men kun vise den aktuelle !o]
Avatar billede roenving Novice
20. oktober 2005 - 01:20 #5
Du kan måske vise den side, du bruger nu ?-)
Avatar billede nijel Nybegynder
20. oktober 2005 - 01:23 #6
Ja, du kan prøve at se siden her:

http://www.birkebo.info/nyweb/index.html
Avatar billede olebole Juniormester
20. oktober 2005 - 01:26 #7
<ole>

Hvorfor lægger du ikke bare din breadcrumb i indholds dokumentet - i stedet for i sin egen frame?

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
20. oktober 2005 - 01:30 #8
Ellers kan du nøjes med én iframe. Ovenover den lægger du et div med id="topBread".

I indholdsdokumentet skriver du så noget à la:

<html>
... bla bla bla ...
<body>

<div id="hiddenBread" style="display:none">>> Vision >> Sociale rammer og samvær</div>

<script type="text/JavaScript">
var str = document.getElementById("hiddenBread").innerHTML;
parent.document.getElementById("topBread").innerHTML = str;
</script>

Resten af dit sideindhold herfra ...
Avatar billede olebole Juniormester
20. oktober 2005 - 01:31 #9
- så kopieres teksten fra det skjulte div i iframe'en ind i div'et i hoveddokumentet  ;o)
Avatar billede roenving Novice
20. oktober 2005 - 01:41 #10
*lol*

-- så var det åbenbart endda meget mindre kompliceret end det eksempel, jeg forestillede mig !-)
Avatar billede olebole Juniormester
20. oktober 2005 - 01:44 #11
- men det er ikke så fedt, din menu ikke virker i Opera. Jeg kender faktisk ikke nogen menuer, der er i stand til at lappe ind over en iframe i Opera.

Jeg sidder selv og koder på et nyt, stort menu objekt. Det lykkedes mig sent inat at lappe ind over en iframe i Opera. Så det _kan_ lade sig gøre ... men der skal godt nok en del kodegymnastik til  :)
Avatar billede nijel Nybegynder
20. oktober 2005 - 02:20 #12
Tak for svarerne, ser hvad jeg kan få ud af det...
Avatar billede olebole Juniormester
20. oktober 2005 - 02:56 #13
ehhh ... ja ...
Avatar billede roenving Novice
20. oktober 2005 - 14:26 #14
Øeh, whaddd ?-)
Avatar billede nijel Nybegynder
21. oktober 2005 - 20:53 #15
Jeg kan næsten se at jeg har gjort eller svaret noget forkert. Jeg havde lidt problemer med at give jer point, da jeg ellers er meget taknemlig for jeres svar. Men I må gerne skrive hvad jeg har gjort galt, så fejlen ikke gentager sig en anden gang. Men hermed en skriftlig tak for jeres indsats med at besvare mit spørgsmål, og undskyld fejlen...
Avatar billede roenving Novice
22. oktober 2005 - 06:40 #16
1. De fleste seriøse brugere (som besvarer spørgsmål !-) er egentlig ret ligeglade med point (selv 3 point fra hvert tiende spørgsmål vil alligevel kaste dem tilstrækkeligt langt op i point-hierarkiet til at ethvert ambitionsniveau kan tilfredsstilles for alle andre end tåbelige, selvværdssøgende idioter !-)

2. Point kan kun tildeles til brugere, der har lagt et svar, nogle brugere lægger pr. definition deres indlæg som svar, andre forventer en dialog om problematikkerne, og lægger derfor først et svar, hvis spørgeren giver udtryk for, at problemet er løst eller ikke kan bringes længere ...

3. Men det må anses som udtryk for basal god opdragelse, at man for alvor anerkender de brugere, som har ofret tid og kræfter på at forstå ens problem og forsøge at hjælpe, derfor vil jeg anse det for en god regel, at man aldrig bare lukker ved selv at beholde point, men det er altså heller ikke nødvendigt, at man uddeler mucho-mange point, selv om man faktisk har udlovet dem ...

-- kig f.eks. på http://expfaq.1go.dk/ !o]
Avatar billede nijel Nybegynder
24. oktober 2005 - 00:02 #17
Jamen, jeg er fuldstændig enig i din antagelse. Jeg må indrømme at jeg som nybegynder af Eksperten ikke har sat mig godt nok ind i reglerne og pointgivningen. Derfor har jeg ikke været klar over at man først kan give point når spørgsmålet bliver lukket med et svar. Jeg har derfor helt fejlagtigt kommet til at give mig selv pointene, hvilket jo ikke var meningen.

Men som et plaster på såret står der også beskrevet i regel 2 at man skal forsøge så vidt muligt at give udtryk for sin taknemlighed overfor dem der gider at sætte sig ind i problemstillingen. Og det synes jeg at I skal have tak for! Og så har jeg (forhåbentligt) også lært noget om Eksperten til fremover. Held og lykke med at besvare kommende spørgsmål.

Hilsen herfra
Avatar billede olebole Juniormester
24. oktober 2005 - 00:09 #18
Fair nok ... ingen hard feelings. Velkommen på Eksperten - og selvtak  ;o)
/mvh
Avatar billede roenving Novice
24. oktober 2005 - 14:40 #19
-- ditto !-)