Avatar billede madsuggerby Nybegynder
19. oktober 2005 - 13:42 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

VBA: undersøg om der er adgang til en bestemt sti - fx. c:\test

Hej
Jeg skal bruge en funktion, der undersøger om computeren har adgang til en bestemt sti - fx. c:\test.

Vil nogen fortælle mig hvordan !?

Mvh. Mads.
Avatar billede madsuggerby Nybegynder
19. oktober 2005 - 13:47 #1
... jeg skal faktisk også kunne teste på om en bestemt fil findes - fx. c:\test\temp.tmp !
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
19. oktober 2005 - 13:58 #2
Du kan bruge FileSystemObject:

Dim objFSO
Set objFSO = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
if objFSO.FileExists("c:\test\temp.tmp") MsgBox("Filen findes")
if objFSO.FolderExists("c:\test") MsgBox("Mappen findes")
Set objFSO = Nothing

Msdn FileSystemObject:
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/vbenlr98/html/vaobjfilesystemobject.asp

FileExists:
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/vbenlr98/html/vamthfileexists.asp

FolderExists:
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/vbenlr98/html/vamthfolderexists.asp
Avatar billede jesperfjoelner Nybegynder
19. oktober 2005 - 14:35 #3
Det nemmeste er at bruge len og dir:

Tjek om c:\test er der:
If len(dir("c:\test",vbDirectory))>0 then
  'den er der
else
  'den er der ikke
end if

Tjek om c:\test\temp.tmp er der:
If len(dir("c:\temp.tmp"))>0 then
  'den er der
else
  'den er der ikke
end if
Avatar billede madsuggerby Nybegynder
19. oktober 2005 - 14:37 #4
Idanielsen - skriv et svar hvis du vil ha' dine point (fin løsning :)

Mvh. Mads.
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
20. oktober 2005 - 09:06 #5
Tak for det.

Men hvis jesperfjolner's virker, så er det da virkelig let!
Avatar billede jesperfjoelner Nybegynder
20. oktober 2005 - 13:30 #6
Det gør det ;-)
FileSystemObject kan en masse ting, og man får flere muligheder hvis man tilføjer en reference til det i ens database.
Men til mindre ting, såsom at tjekke en fil, vil jeg mene at det giver unødvendigt "overhead"/ressourceforbrug.
Len og dir er jo meget simple indbyggede funktioner.
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
20. oktober 2005 - 13:47 #7
Enig, havde bare ikke prøvet det før.

madsuggerby, hvis du kan bruge det synes jeg at jesperfjoelner skal ha' point'ene
Avatar billede jesperfjoelner Nybegynder
20. oktober 2005 - 15:46 #8
Pyt med det, nu fik jeg også kigget lidt på FSO , så det er helt fint :-)
Avatar billede madsuggerby Nybegynder
21. oktober 2005 - 09:15 #9
Tak til jer begge - men jeg brugte FSO derfor pointene til Idanielsen !

/Mads