Avatar billede Tonny Nybegynder
16. oktober 2005 - 19:12 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Problemer med target i DW8

Jeg har fået et problem efter at jeg har opdateret til Dreamweaver8.
Min hjemme side er opbygget over frames, sådan at når man klikker et link åbnes siden i min "indholdsframe"
Efter opdateringen åbner siden i nyt vindue, selv om target er valgt til "indholdsframe".
Det mest mystiske er at hvis jeg tester siden i Safari er der ikke nogen problemer, men hvis jeg tester i FireFox eller Camino opstår problemet.
Nu er spørgsmålet, er der noget jeg har misset i mine indstillinger og hvor skal jeg lede efter fejlen i Dreamweaver eller FireFox/Camino ?
Prøv og kig på min side www.barndoor.dk det er den gamle version der ligger på nettet endnu, og jeg har ikke planer op at uploade den nye før det funker.
Avatar billede olebole Juniormester
17. oktober 2005 - 21:06 #1
<ole>

- og hvordan er det så lige, vi skal finde dine fejl?  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede Tonny Nybegynder
18. oktober 2005 - 10:19 #2
Det kan Du have ret i :-) Jeg har fundet løsningen, noger med id og name, men Du er velkommen til at kigge på
www.barndoor.dk/test
der ligger den side som laver problemet.
Avatar billede olebole Juniormester
18. oktober 2005 - 19:58 #3
Hvis dette link skal åbnes i indholds-frame'en, skal det i hvert fald nok ikke have target="_blank" - som jo altid vil tvinge et link til at åbne i nyt vindue:
    <a href="http://www.lottermann-veteranen-treffen.de/" target="_blank" class="style1">

Det her:
    <a href="../frame_indhold.html" target="indhold">

- vil åbne dokumentet i en frame med name="indhold" - men sådan én har du ikke i dit frameset. Det tætteste, du kommer, er én, der har id="frame_indhold"  :)

Et target duer kun, hvis en frame har det pågældende navn angivet i en name-attribut  ;o)

Hvorfor i øvrigt bruge XHTML - der jo ikke duer til noget på WWW før om flere år ... og til den tid, kan de nuværende versioner ikke bruges til noget. Prøv at læse:
    http://www.eksperten.dk/artikler/537
    http://www.eksperten.dk/artikler/538
Avatar billede Tonny Nybegynder
19. oktober 2005 - 21:36 #4
Som sagt, jeg har løst det indtil videre. Hvis Du svarer på mit spørgsmål, så vil jeg give dig karakteren fordi du viste interesse :-)
Iøvrigt syntes jeg at DW8 laver kolosalt mange problemer, lige nu kæmper jeg med at jeg får vist en vandter scrolbar på alle sider oprettet i DW8 når de vises i IE i Windows. En nyoprettet side hvor der blot er skrevet et enkelt ord danner en vandret scrollbar, og jeg kan ikke finde løsningen på hvad der sker. I alle andre browsere både på min mac og på min kones Windows er der ikke noget problem, kun i IE.

Men det var et sidespring, tak for hjælpen.
Avatar billede olebole Juniormester
19. oktober 2005 - 21:51 #5
Læg mærke til, at CSS foreskriver, at border og padding lægges udenom elementet, som det er defineret med width og height:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
    <title>TITLE</title>
<style type="text/css">
body, html {
    height: 100%;
    margin: 0;
    padding: 0;
}
div {
    width: 200px;
    height: 200px;
    background: yellow;
}
.withBorder {
    border: 50px solid red;
}
</style>
</head>
<body>

<div>&nbsp;</div>
<div class="withBorder">&nbsp;</div>

</body>
</html>

Hvis vi så skriver:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
    <title>TITLE</title>
<style type="text/css">
body, html {
    height: 100%;
    margin: 0;
    padding: 0;
}

</style>
</head>
<body>

<div style="width:100%;padding:20px">
    Dette div introducerer en vandret scrollbar.<br>
    Div'et er nemlig sat til at være 100% bredt - plus 2x20 pixels padding
</div>

</body>
</html>

Vil det derfor introducere en vandret scrollbar. Det _kunne_ være der (eller et lignende sted), problemet ligger  :)
Avatar billede olebole Juniormester
19. oktober 2005 - 21:56 #6
- og det kunne jo være, din gamle DW satte en DTD, som gør, at IE ikke overholder CSS-standarden. Prøv f.eks:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
    <title>TITLE</title>
<style type="text/css">
body, html {
    height: 100%;
    margin: 0;
    padding: 0;
}
div {
    width: 200px;
    height: 200px;
    background: yellow;
}
.withBorder {
    border: 50px solid red;
}
</style>
</head>
<body>

<div>&nbsp;</div>
<div class="withBorder">&nbsp;</div>

</body>
</html>

- check i både IE og FF. Her overholder IE ikke CSS' box-model. Det gør den heller ikke helt uden DTD:

<html>
<head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
    <title>TITLE</title>
<style type="text/css">
body, html {
    height: 100%;
    margin: 0;
    padding: 0;
}
div {
    width: 200px;
    height: 200px;
    background: yellow;
}
.withBorder {
    border: 50px solid red;
}
</style>
</head>
<body>

<div>&nbsp;</div>
<div class="withBorder">&nbsp;</div>

</body>
</html>

- og for at det ikke skal være løgn, er blot en kommentar nok til at 'vælte' IE:

<!-- IE stinker fælt -->
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
    <title>TITLE</title>
<style type="text/css">
body, html {
    height: 100%;
    margin: 0;
    padding: 0;
}
div {
    width: 200px;
    height: 200px;
    background: yellow;
}
.withBorder {
    border: 50px solid red;
}
</style>
</head>
<body>

<div>&nbsp;</div>
<div class="withBorder">&nbsp;</div>

</body>
</html>

Du kan læse mere om dette fænomen her:
    http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dnie60/html/cssenhancements.asp
- under: The !DOCTYPE "Switch"  :)
Avatar billede olebole Juniormester
19. oktober 2005 - 22:00 #7
Det sidste problem med HTML-kommentaren er i øvrigt det, jeg også beskriver omkring XML-prologen og IE i artiklerne, jeg linkede til  :)
Avatar billede Tonny Nybegynder
20. oktober 2005 - 20:52 #8
Har siddet og læst dine artikler, og selv om jeg ikke er nogen haj kan jeg godt følge dine argumenter.
Tak for hjælpen
Avatar billede olebole Juniormester
20. oktober 2005 - 23:44 #9
Selvtak ... og tak for points  :)

Skal man tro udviklerne på IE7 (og det skal man jo nok), bliver problemet omkring XML-prologen løst i version 7.
Til gengæld ser man sig åbebart ikke i stand til at lave en god nok implementering af ægte XHTML inden deadline - så heller ikke IE7 vil komme til at understøtte den nødvendige MIME.
Altså vil IE7 ikke understøtte XHTML, der parses som XML  :o|

Om det med HTML-kommentaren bliver ændret, ved jeg dog ikke. I virkeligheden er det jo noget vrøvl at skrive HTML-tags udenfor det område af dokumentet, hvor HTML-tags er tilladt, så deeeeeeet .......  ;o)
Avatar billede Tonny Nybegynder
21. oktober 2005 - 17:43 #10
Skulle nogen være interesseret, så har jeg fundet ud af hvad det er som gør at jeg får vandret scrollbar når jeg laver sider i Dreamweaver8. Jeg gjorde det at jeg oprettede en ny blank side i både DW-MX og DW8 og kiggede koden igennem. På DW8 er der en tilføjelse til starten på HTML koden i forhold til koden i DWMX, når jeg fjerne den tilføjelse vises siderne igen uden scrollbar.

Sådan ser den ud i DW8:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

og sådan i DWMX:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

Jeg ved ikke hvorfor det hjælper at slette det sidste i den linie, men det er der måske en her som kan fortælle mig.

Prøv evt. at se på min side og klik på henholdsvis MX og 8 nede i bunden i den nederste menubar lige til venstre for tælleren.
Husk, fejlen ses kun i IE til Windows.

http://www.barndoor.dk

mvh larp
Avatar billede olebole Juniormester
21. oktober 2005 - 21:49 #11
Præcis, hvad jeg skriver om i kommentaren (19/10-2005 21:56:22)  ;o)

Når/hvis det 'hjælper' at slette URL'en i DTD'en, er det fordi, din kode er forkert. Når den er slettet, understøtter IE nemlig ikke længere store dele af CSS-standarden.

Hvis du har skrevet koden med en DTD, som denne:
  <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
- og siden ser ud, som den skal i IE, er koden næsten 100% sikkerhed forkert - og ser forkert ud i andre browsere.

Derfor bør du skrive 'den lange' DTD og tilrette dit dokument, så det ser rigtigt ud med den. Ellers får du én lang kamp med at få det til at makke ret - og det bliver mere end svært at bruge kode, andre har skrevet  :)
Avatar billede olebole Juniormester
21. oktober 2005 - 21:51 #12
- og kik også i kommentaren før, hvor jeg netop bruger den fulde DTD - og den 'diskusion' starter
Avatar billede Tonny Nybegynder
21. oktober 2005 - 22:03 #13
Prøv at gøre mig den tjeneste at kigge på min hjemmeside og følge de to link nederst på siden til venstre for tælleren mrk: MX og 8. Det er to næsten blanke sider oprettet i henholdsvis DW-MX og DW8. der står mit navn i toppen og mit efternavn i bunden, det er alt hvad jeg har ændret ved de to sider. Den som er lavet i DW-MX vises uden scrollbar i bunden og den i DW8 med. Jeg har ikke ændret et komma eller andet i koden, det er ren Dreamweaver alt sammen. Hvis der er forkert kode er det Dreamweaver der har lavet den. Men jeg er naturligvis meget lydhør for hvad det er der er forkert.
Avatar billede olebole Juniormester
22. oktober 2005 - 01:43 #14
Jeg kan ikke se forskel på de to - hverken i koden eller i FF. Men som sagt understøtter ingen af dem CSS i Explorer  :)
Avatar billede Tonny Nybegynder
22. oktober 2005 - 16:50 #15
Undskyld, jeg havde fået uploaded den samme side på til Både DW-MZ og DW8, nu skulle det være korrekt.
Avatar billede olebole Juniormester
22. oktober 2005 - 21:00 #16
Jeg fatter dada af dit problem. I hvilken browser, mener du, der skulle komme en vandret scrollbar i? Hos mig sker det ikke  :)
Avatar billede Tonny Nybegynder
22. oktober 2005 - 23:14 #17
Internet Explorer 6,0 og en masse tal :-) på WindowsXP - 98 og NT
Avatar billede olebole Juniormester
23. oktober 2005 - 04:43 #18
Tjahh ... jeg får den altså ikke - uanset størrelsen af browservinduet  :)
Avatar billede Tonny Nybegynder
23. oktober 2005 - 12:20 #19
Mystisk, jeg får den på min vivs WindowsXP maskine og på mit arbejde på både Windows NT og 2000.
Indtil videre vil fjerne denne "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd" koden, kan jo altid tilføje den igen hvis jeg finder en løsning.