Avatar billede visualdeveloper Nybegynder
15. oktober 2005 - 17:01 Der er 28 kommentarer og
3 løsninger

Nogen der gider lave denne skabelon ?

Hej eksperter...

jeg vil gerne lave en hjemmeside men jeg er ikke helt så god til det med tables...er der ikke en der gider lave en skabelon for mig ?

den skal se sådan ud:
www.faarup.1go.dk/skabelon.gif

den skal være godt kodet - skal kunne valideres !
Avatar billede visualdeveloper Nybegynder
15. oktober 2005 - 17:02 #1
Avatar billede visualdeveloper Nybegynder
15. oktober 2005 - 17:11 #2
ingen der gider tjene 100 points på at lave skabelonen i HTML ?
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2005 - 17:27 #3
altså linket virker jo ikk
Avatar billede jokkejensen Novice
15. oktober 2005 - 17:28 #4
hvis du ikke er så rå til html, så køb eller hent en gratis editor, så kan du bare "tegne" din tabel...

De fleste editorer skriver i dag rigtig fin kode, nogle generere bare kode der kan være lidt svært at gennemskue, arbejder med Dreamweaver til dagligt, og udover dets Javascript, syntes jeg det er ret let at gennemskue..
Avatar billede visualdeveloper Nybegynder
15. oktober 2005 - 17:31 #5
http://www.faarup.1go.dk og tryk på skabelon.gif!
Avatar billede visualdeveloper Nybegynder
15. oktober 2005 - 17:31 #6
tekst må gerne være delt i to !
Avatar billede visualdeveloper Nybegynder
15. oktober 2005 - 17:50 #7
ingen der gider lave en såden skabelon til mig for 100 points ???
Avatar billede apo Praktikant
15. oktober 2005 - 17:55 #8
<table style="width:750px;" cellspacing="0" cellpadding="0" border="0">
  <tr>
    <td></td>
  </tr>
  <tr>
    <td></td>
  </tr>
  <tr>
    <td></td>
  </tr>
  <tr>
    <td></td>
  </tr>
</table>

Sådan?
Avatar billede hmm10 Nybegynder
15. oktober 2005 - 17:56 #9
<table>
<tr>
  <td align="center">Titel</td>
</tr>
<tr>
  <td><table>
    <tr>
      <td>Menu</td>
    </tr>
  </table></td>
</tr>
<tr>
  <td>Tekst</td>
</tr>
<tr>
  <td align="center">Copyright</td>
</tr>
</table>
Avatar billede apo Praktikant
15. oktober 2005 - 17:57 #10
<table style="width:750px;" cellspacing="0" cellpadding="0" border="0">
  <tr>
    <td style="text-align:center;">Titel</td>
  </tr>
  <tr>
    <td>Menu</td>
  </tr>
  <tr>
    <td>Tekst</td>
  </tr>
  <tr>
    <td style="text-align:center;">Copyright</td>
  </tr>
</table>

Skal menuen være opdelt i celler?
Avatar billede hmm10 Nybegynder
15. oktober 2005 - 18:00 #11
apo > hvorfor bruger du ikke html'ens egne og lader css ligger udenfor?
Avatar billede apo Praktikant
15. oktober 2005 - 18:05 #12
Fordi, de attributter du anvender er forældede :-) Med 'ligge udenfor' gætter jeg på at du mener 'at lade CSS'en ligge i et stylesheet? Sådan her:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html lang="da">
<head>
<title>Titel</title>
<meta http-equiv="content-type" content="text/html;charset=iso-8859-1">
<style type="text/css">
  html, body {margin:0; padding:0; height:100%;}
  .alignCenter {text-align:center;}
</style>
</head>
<body>

<table style="width:750px;" cellspacing="0" cellpadding="0" border="0">
  <tr>
    <td class="alignCenter">Titel</td>
  </tr>
  <tr>
    <td>Menu</td>
  </tr>
  <tr>
    <td>Tekst</td>
  </tr>
  <tr>
    <td class="alignCenter">Copyright</td>
  </tr>
</table>

</body>
</html>
Avatar billede apo Praktikant
15. oktober 2005 - 18:07 #13
stylesheet = elementet style (i det viste tilfælde)
Avatar billede hmm10 Nybegynder
15. oktober 2005 - 18:10 #14
hmm, for at gøre det endnu mere korrekt, burde man lave det med div's og ligge stylesheet'et i en ekstern fil..
Avatar billede apo Praktikant
15. oktober 2005 - 18:18 #15
hmm10 > Der er intet ukorrekt i at bruge tables. Det gælder om at bruge de elementer der passer til opgaven. Tables er ganske udmærkede til at bygge strukturen op i, så længe man ikke overdriver brugen af dem - f.eks. Nester dem som du viste i dit eksempel. I stedet kunne du have gjort således (Det ville have været mere korrekt):

<table>
<tr>
  <td align="center" colspan="4">Titel</td>
</tr>
<tr>
      <td>Menu</td>
</tr>
<tr>
  <td colspan="4">Tekst</td>
</tr>
<tr>
  <td align="center" colspan="4">Copyright</td>
</tr>
</table>

Et eksternt stylesheet benytter man først når strukturen er på plads (Det giver bedre overblik, hvis man i designfasen beholder style'sne i dokumentet) :-)
Avatar billede visualdeveloper Nybegynder
15. oktober 2005 - 18:20 #16
mange tak apo...du må gerne lægge et svar ;)
Avatar billede apo Praktikant
15. oktober 2005 - 18:22 #17
Så får du et svar, men behold de fleste af pointene selv :-)
Avatar billede visualdeveloper Nybegynder
15. oktober 2005 - 18:24 #18
jeg skal bare lige ha centreret det ?
Avatar billede hmm10 Nybegynder
15. oktober 2005 - 18:25 #19
Jeg vil ikke give dig ret i at opbygge det i én table.. det kan også hurtigt give problemer, når du fx. angiver højder og bredder i celler, der dækker over flere celler (colspan og rowspan).

Jeg opdeler altid html og css i hver sin fil fra start. Det er en del lettere hvis du har to vinduer overfor hinnanden, end at man skal scroll'e op og ned for at komme til enholdsvis html'en og css'en..

.. Men lad nu det liggge ;)

Kan det bruges visualdeveloper?
Avatar billede visualdeveloper Nybegynder
15. oktober 2005 - 18:25 #20
hvis du siger at jeg selv skal tage nogle af pointse så er det da ok...jeg tager ½
Avatar billede visualdeveloper Nybegynder
15. oktober 2005 - 18:26 #21
i får 50 points hver ok ?
Avatar billede visualdeveloper Nybegynder
15. oktober 2005 - 18:27 #22
kan jeres kode valideres ???
Avatar billede apo Praktikant
15. oktober 2005 - 18:27 #23
Jeg skulle lige til at spørge ;-)

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html lang="da">
<head>
<title>Titel</title>
<meta http-equiv="content-type" content="text/html;charset=iso-8859-1">
<style type="text/css">
  html, body {margin:0; padding:0; height:100%;}
  #divCenter {margin:0 auto; width:750px;}
  .alignCenter {text-align:center;}
</style>
</head>
<body>
<div id="divCenter">
<table style="width:750px;" cellspacing="0" cellpadding="0" border="0">
  <tr>
    <td class="alignCenter">Titel</td>
  </tr>
  <tr>
    <td>Menu</td>
  </tr>
  <tr>
    <td>Tekst</td>
  </tr>
  <tr>
    <td class="alignCenter">Copyright</td>
  </tr>
</table>
</div>
</body>
</html>

Hvis du ændrer på tablets width, skal du også ændre width i #divCenter (For at bevare centreringen ;-)
Avatar billede hmm10 Nybegynder
15. oktober 2005 - 18:27 #24
stik med 20, det tog 10-13 sec ;)
Avatar billede visualdeveloper Nybegynder
15. oktober 2005 - 18:33 #25
svar
Avatar billede steen_hansen Forsker
15. oktober 2005 - 18:33 #26
STYLE.CSS:

html, body {
background-color: #396da5;
height: 100%;
margin: 0px;
border: 0px;
padding: 0px;
}
#maintable {
width: 990px;
background-color: #fff;
margin: 0px auto;
border: 0px;
padding: 0px;
border-collapse: collapse;
}
#maintable td {
text-align: left;
vertical-align: top;
margin: 0px;
border: 0px;
padding: 0px;
}

HTML-SIDE:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

<html>

<head>
<META HTTP-EQUIV="Expires" CONTENT="Fri, Jun 12 1981 08:20:00 GMT">
<META HTTP-EQUIV="Cache-Control" CONTENT="no-store">
<META HTTP-EQUIV="Cache-Control" CONTENT="no-cache">
<META HTTP-EQUIV="Pragma" CONTENT="no-cache">
<META HTTP-EQUIV="content-type" content="text/html;charset=iso-8859-1">
<META HTTP-EQUIV="imagetoolbar" content="no">
<META HTTP-EQUIV="Content-language" content="dan">
<META NAME="robots" content="all">
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="/includes/style.css">
<title>Min hjemmeside</title>
</head>

<body>

<table id="maintable">
    <tr>
        <td>&nbsp;</td>
    </tr>
</table>

</body>

</html>

Skal ikke have del i point, bare et lille eksempel på valid kode :)

Desuden er det et temperaments-spørgsmål mht. at beholde styles i selve dokumentet. Personligt synes jeg det er mere besværligt at scrolle op/ned. Så hellere swappe mellem 2 dokumenter, og så er det på plads med det samme. Men det er jo fløjtende ligegyldigt, find den metode der passer dig bedst :)
Avatar billede visualdeveloper Nybegynder
15. oktober 2005 - 18:33 #27
jeg delte pointene i 3 ;)
Avatar billede apo Praktikant
15. oktober 2005 - 18:34 #28
visual > Begge kodeeksempler kan valideres, såfremt, du bygger HTML'en op som jeg har vist med fuld DTD osv. hmm10's kode er dog med forældede HTML-attributter.

hmm10 > Der er ingen problemer med at angive højder og bredder på celler, der dækker over flere celler (colspan og rowspan). Det gælder dog om at angive den præcise width og height på alle cellerne - Ellers kan man opleve problemer.

Jeg bruger altid tables til opbygning/struktur og spæder til med divs, når det kan lade sig gøre. Det fungerer ganske godt.
Avatar billede apo Praktikant
15. oktober 2005 - 18:35 #29
visual > Helt i orden, og tak for points :-)
Avatar billede hmm10 Nybegynder
15. oktober 2005 - 19:03 #30
visualdeveloper > tak for de 13,33 points mere.. men det går nok ;)

Håber at vi må se et færdigt resultat..
Avatar billede visualdeveloper Nybegynder
15. oktober 2005 - 19:50 #31
ja siden kommer til at være her:
www.faarup.1go.dk/trig/