Avatar billede jubas Nybegynder
13. oktober 2005 - 23:18 Der er 4 kommentarer

udfyld Drop dowm menu på en asp side

Hjælp jeg har en database der hedder vare, hvor der en tabel der hedder t_vare ,som indeholder 2 felter  felt 1: vareID  felt2 : pris
Jeg skulle gerne have data fra denne database i på en asp side ( product.asp) så dataerne  fra felt1: vareID kommer til at står i en form  i et felt som gerne skulle være af typen  rulleliste ( Drop dowm menu) så de data der ligger  i tabellen t_vare  felt1:vareID  kommer fra i rullelisten

Databasen ligger på min pcer  under: http://localhost/datax/

Jeg skal også kunne gerne bruge data fra tabellen  t_vare  som indeholder begge felter felt1 væreID  og felt 2  pris
Det skal gerne være sådanne at når jeg kliker en vare frem i  Drop dowm menu som komme fra vareID feltet i databasen vare . at et nyt felt på siden (product.asp) vil blive udfyldt med den pris der svare til der står i  tabellen t_vare  ud for vareID.
Men jeg kunne også godt vide hvordan jeg få 2 Drop dowm menu  fra samme tabel på en asp side .

Håber at nogen kan hjælpe mig
Avatar billede fennec Nybegynder
14. oktober 2005 - 08:17 #1
Ikke helt med på hvad du er ude efter, men måske dette:

<select name="DropDown">
<% set rs = conn.execute("select * from t_vare")
  while not rs.eof
    Response.write "<option value="""& rs("id") &""">"& rs("pris") &"</option>"
    rs.MoveNext
  wend  %>
</select>
Avatar billede lauritst Nybegynder
14. oktober 2005 - 14:03 #2
Her er et forslag til hvordan du kan gøre. Det er måske ikke den mest elegangt måde, men jeg er selv novice indenfor asp. I denne løsning skal man først vælge et vare id og derefter klikke på knappen "hent pris". Herefter skrives varen id og pris i en formular som man så kan sende videre til bearbejdning i en ny asp (her kaldet product2.asp.

<%@LANGUAGE="VBSCRIPT"%>
<%strConn = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & Server.MapPath("..//localhost/datax/vare1.mdb")%>

<html>

<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
charset=windows-1252">
<title>Betilling af vare</title>
</head>

<body>

<h1>Produktkatalog</h1>
<%
Dim rsRecordset1
Dim rsRecordset2
Dim rsRecordset3
VID1=Request.Form("vare_id")

set rsRecordset1 = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
rsRecordset1.ActiveConnection = strConn
rsRecordset1.Source = "SELECT * FROM t_vare ORDER BY vare_id"
rsRecordset1.CursorType = 0
rsRecordset1.CursorLocation = 2
rsRecordset1LockType = 3
rsRecordset1.Open
rsRecordset1_numRows = 0%>

<%
if VID1<>"" then
set rsRecordset2 = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
rsRecordset2.ActiveConnection = strConn
rsRecordset2.Source = "SELECT * FROM t_vare where ((t_vare.[vare_ID]) =" & VID1 & "); "
rsRecordset2.CursorType = 0
rsRecordset2.CursorLocation = 2
rsRecordset2LockType = 3
rsRecordset2.Open
rsRecordset2_numRows = 0

end if %>

<%
if VID1<>"" then
set rsRecordset3 = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
rsRecordset3.ActiveConnection = strConn
rsRecordset3.Source = "SELECT * FROM t_vare where ((t_vare.[vare_ID]) =" & VID1 & "); "
rsRecordset3.CursorType = 0
rsRecordset3.CursorLocation = 2
rsRecordset3LockType = 3
rsRecordset3.Open
rsRecordset3_numRows = 0

end if %>

<form name="form1" method="post" action="product.asp">
<TABLE BORDER="2">
<tr>
<td> Varenummer</td>
<td> <select size="1" name="vare_id">
<% While NOT rsRecordset1.EOF %>
<option value=" <%=(rsRecordset1.Fields.Item("vare_id").Value)%>"
selected><%=(rsRecordset1.Fields.Item("vare_id").Value)%></option>
<%
rsRecordset1.MoveNext
Wend
SET rsRecordset1= nothing%></select> </td>
<td>  </td>
<td> <input type="submit" name="submit" value="hent pris"> </td>
<td> </td>
</tr>
</td>
</form>
</TABLE><br>

<%' her indsætter jeg formular2 der viser det valgte produkt samt pris%>
<form name="form2" method="post" action="product2.asp">

<br>
<TABLE BORDER="0">
<tr>

<td><b>Varenummer:</b></td>
<td><select size="1" name="VAID">
<% While NOT rsRecordset2.EOF %>
<option value=" <%=(rsRecordset2.Fields.Item("vare_id").Value)%>"
selected><%=(rsRecordset2.Fields.Item("vare_id").Value)%></option>
<%
rsRecordset2.MoveNext
Wend
SET rsRecordset2= nothing%></select></td><td></td></tr>

<tr><td><b>Pris</b></td>
<td><select size="1" name="VPRIS">
<% While NOT rsRecordset3.EOF %>
<option value=" <%=(rsRecordset3.Fields.Item("pris").Value)%>"
selected><%=(rsRecordset3.Fields.Item("pris").Value)%></option>
<%
rsRecordset3.MoveNext
Wend
SET rsRecordset3= nothing%></select></td>
</tr><tr>
<td>
<input type="submit" name="submit" value="Bestil">  </td>
<td><input type="reset" value="Ryd"></td></tr>
</TABLE>
</form>

</body>

</html>
Avatar billede lauritst Nybegynder
17. oktober 2005 - 08:28 #3
Hvordan går det med at løse dit problem?
Avatar billede jubas Nybegynder
18. oktober 2005 - 22:02 #4
Hej Lauritst
Jeg har haft for meget om ørene
prøver om det virker i morgen