Avatar billede yamino Nybegynder
11. oktober 2005 - 18:44 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Ligge minutter sammen

Hey alle.

I min database har jeg en masse poster. Fælles for disse poster er, at alle har feltet TID udfyldt med min:sec. Altså:

ID - PAKKE - TID

1 -  4  - 3:14
2 -  5  - 2:17

TID er defineret som 'text'.

Nu vil jeg gerne have lagt TID i disse poster sammen, så jeg får summen i minutter:sekunder, i dette tilfælde: 5:31.

Any suggestions?

^y
Avatar billede driis Nybegynder
11. oktober 2005 - 18:58 #1
Hvis du bruger CDate på tiden først, kan du blot ligge datoerne sammen. Dernæst kan du bruge DatePart til at formatere som du har lyst, f.eks.:

<%
Dim t1, t2,s
t1 = CDate("00:03:33")
t2 = CDate("00:02:03")
total = t1 + t2
%>
Der er <%=DatePart("n",total)%>:<%=DatePart("s",total)%> minutter i alt.

Se også
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/script56/html/vsfctdatediff.asp
Avatar billede plx Nybegynder
11. oktober 2005 - 19:08 #2
Set rs = Conn.Execute("select SUM(Right(TID, 2)) as s, SUM(Left(TID, Len(TID)-3)) as m, (s Mod 60) as sekunder, (m+Int(s/60)) as minutter, (minutter&':'&sekunder) as total from mintabel")

Response.Write rs("total")

jeg afviser ikke, at sqlen kan gøres pænere
Avatar billede yamino Nybegynder
11. oktober 2005 - 19:31 #3
driis,

Jeg har prøvet at rode lidt med dit forslag og fik følgende kode:

    strSamlet = Cdate(rs("TID"))

    Do Until rs.EOF
      strSamlet = strSamlet + Cdate(rs("TID"))
    rs.MoveNext
    Loop

Det giver bare et lidt skævt resultat. I dette eks. var der 64 poster, med tiden omkring 1:35 i snit, altså 1 minut og 35 sekunder.

Jeg udskrev resultatet med:

    <%=DatePart("n",strSamlet) & ":" & DatePart("s",strSamlet)%>

Resultat blev: 46:00

Hvad gik galt? :)
Avatar billede driis Nybegynder
11. oktober 2005 - 19:38 #4
Mon ikke der er gået over en time ?
<%=DatePart("h",strSamlet) & ":" & DatePart("n",strSamlet) & ":" & DatePart("s",strSamlet)%>
Avatar billede yamino Nybegynder
11. oktober 2005 - 19:45 #5
Nej, stadig samme halvsjove resultat :)

Hurtig hovedregning så du har noget at gå efter:

Jeg har et regnskab hvor kun 4 produkter ligges sammen. De skal tilsammen give 19:23 (19 min, 23 sek)

Disse produkter ligger i tabel "statistik", og feltet med tiderne hedder "TID" og er i text format.

Produkt 1: 3:10
Produkt 2: 6:53
Produkt 3: 4:45
Produkt 4: 4:35
Avatar billede yamino Nybegynder
11. oktober 2005 - 19:46 #6
Lad mig dertil tilføje, at de tider er lagret i databasen som de står, ikke som 00:03:10, men som 3:10
Avatar billede yamino Nybegynder
11. oktober 2005 - 19:54 #7
Ahh, jeg tror jeg ved hvorfor.

Prøvede at udskrive en post med Cdate(rs("TID")). Posten er gemt som 5:27 (5 min, 27 sek), men udskriften med Cdate bliver til 5:27:00 (5 timer, 27 min, 0 sek).

Any suggestions? Selv ville jeg mene at jeg kørte en SQL query som lige indsatte 00: foran alle poster i TID, og så prøvede med dit forslag igen, men hvis man kan kode sig ud af det ville det være fint.
Avatar billede driis Nybegynder
11. oktober 2005 - 19:55 #8
Du kan jo bare:

Do Until rs.EOF
    strSamlet = strSamlet + Cdate("00:" & rs("TID"))
    rs.MoveNext
Loop
Avatar billede yamino Nybegynder
11. oktober 2005 - 20:05 #9
Det giver i førnævnte eksempel med de 4 produkter en samlet tid på 2:41:42
Avatar billede yamino Nybegynder
11. oktober 2005 - 20:15 #10
Endnu en opdagelse :P

strSamlet = Cdate(rs("TID"))

    Do Until rs.EOF
      strSamlet = strSamlet + Cdate(rs("TID"))
    rs.MoveNext
    Loop

I den kode har jeg allerede lagt første tid ind i strSamlet inden loop'et. Der manglede et rs.MoveNext før 'Do'.

Tak for hjælpen :)
Avatar billede yamino Nybegynder
11. oktober 2005 - 20:23 #11
Endnu et spørgsmål:

Hvis nu jeg har totalen som hedder 00:19:23 og gerne vil have gennemsnitstiden og dividerer med 4 som er antallet af produkter - hvordan gør jeg det?
Avatar billede driis Nybegynder
11. oktober 2005 - 20:48 #12
Der vil det mest nærliggende nok være at konvertere til sekunder med DateDiff, dividere med 4, og konvertere tilbage med DateAdd.