Avatar billede scope Nybegynder
11. oktober 2005 - 09:29 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvordan sættes name attribut på input textbox?

Jeg undrer mig lidt.. Kan ikke sætte name attributten på en textbox.. Her er et lille eksempel til illustration:

<html>
  <head>
    <title></title>
    <script type="text/javascript">
      function doit(elm){
        obj = elm.previousSibling.previousSibling;
        obj.name = obj.value;
        alert(obj.outerHTML);

        obj.setAttribute( 'name', obj.value, 0 );
        alert(obj.outerHTML);

        obj.removeAttribute( 'name', 0 );
        obj.setAttribute( 'name', obj.value, 0 );
        alert(obj.outerHTML);
      }
    </script>
  </head>
  <body>
    <input type="text" id="a" name="a">
    <br>
    <button onclick="doit(this);" ID="Button1">test</button>
  </body>
</html>

Hvad siger I?

Jeg kan lige tilføje det er til IE 6, programmerer på intranet og alle brugere bruger samme version og mærke af browser.. ;)
Avatar billede scope Nybegynder
11. oktober 2005 - 10:51 #1
Dette er en mulighed men det må da kunne gøres lettere??

function doit(elm){
  obj = elm.previousSibling.previousSibling;

  tmpName = obj.name;
  tmp = obj.outerHTML.toString();
  tmp = tmp.replace('name='+ tmpName,'name="j"');

  obj.removeNode(obj);

  document.body.insertAdjacentHTML( 'beforeEnd', tmp );
  alert(document.body.innerHTML);
}
Avatar billede thomas_yde Nybegynder
11. oktober 2005 - 11:00 #2
Tjaa muligvis sådan her:
<html>

<body>

<script type="text/javascript">
function getE(id){
return document.getElementById(id);
}

function addNameElm(elmId,elmName){
elm = getE(elmId);
elm.name = elmName;
}
</script>
<input id="textBox1">

<input type="button" onClick="addNameElm('textBox1','newName');">>
</body>
</html>
Avatar billede olebole Juniormester
11. oktober 2005 - 22:16 #3
<ole>

Desværre stinker IE's DOM-håndtering af input-elementer og deres name-attribute  :o|

En lidt mere 'sexy' version af din egen metode kunne dog være:

<script type="text/JavaScript">
function myTest(repl) {
    var sElm, o = document.getElementById("gnu");
    sElm = o.outerHTML.toString().replace(/name=[^>| ]*([^>]*)>/i, "name="+repl+"$1>");
    o.parentNode.replaceChild(document.createElement(sElm), o);
}
</script>

<input id="gnu" type="text" name="foo">
<br>
<button onclick="myTest('bar');alert(document.getElementById('gnu').outerHTML)">TEST</button>

Så kan du selv erstatte 'o' med det element, du navigerer dig frem til  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
11. oktober 2005 - 22:24 #4
- ehhhhh ... hva' faaaaa'en ... scope ...?!??!!!  :D
Hej, knajt ... check MS' reference for createElement-metoden:
  http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/workshop/author/dhtml/reference/methods/createelement.asp

- der viser de selv lidt om, de patetiske 'hacks', der skal til at DOM-handle input-elementer ... omend de har en anden måde at omtale det på  ;]
Avatar billede olebole Juniormester
12. oktober 2005 - 00:40 #5
- kom lige i tanker om noget andet. Det er absolut grimt - og du har det ikke fra mig  0=)

function myTest(repl) {
    var sElm, o = document.getElementById("gnu");
    o.outerHTML = o.outerHTML.replace(/name=[^>| ]*([^>]*)>/i, "name="+repl+"$1>");
}

Pas i øvrigt på med at sætte event-handlers på elementer via JS/DOM, hvis du efterfølgende ændrer dem med inner- eller outerHTML. Denne onclick-handler går f.eks. tabt, når myTest afvikles:

function myTest(repl) {
    var sElm, o = document.getElementById("gnu");
    o.outerHTML = o.outerHTML.toString().replace(/name=[^>| ]*([^>]*)>/i, "name="+repl+"$1>");
}
window.onload = function() {
    document.getElementById("gnu").onclick = function(){alert("ugh")};
}
Avatar billede olebole Juniormester
12. oktober 2005 - 01:37 #6
En løsning kunne være:

function myTest(repl) {
    var x, sElm, oEvnt = {}, o = document.getElementById("gnu");
    for (x in o) if (x.substr(0,2)=="on"&&o[x]) oEvnt[x] = o[x];
    o.outerHTML = o.outerHTML.toString().replace(/name=[^>| ]*([^>]*)>/i, "name="+repl+"$1>");
    o = document.getElementById("gnu"); // Vi har jo overskrevet lortet
    for (x in oEvnt) o[x] = oEvnt[x];
}
window.onload = function() {
    document.getElementById("gnu").onclick = function(){alert("ugh")};
}
Avatar billede scope Nybegynder
02. marts 2006 - 15:19 #7
Fatter kan du så smide det svar.. ;)

Den her har da vist ligget lidt længe?? :D
Avatar billede olebole Juniormester
11. marts 2006 - 23:19 #8
- s'gerne ... har endnu ikke fået net i den ny rede, men er lige på besøg i den gamle. Hygge, hilse - og rug nu varmt og godt på mit farfar-æg  ;D
Avatar billede scope Nybegynder
13. marts 2006 - 11:20 #9
Halløj..

Jeg skal nusse og pusse.. ;)