Avatar billede tnpihl Nybegynder
07. oktober 2005 - 17:32 Der er 8 kommentarer

Formmail - felter skal udfyldes

Jeg har en meget simpel formmail. Når man trykker på Afsend kan man dog undgå at udfylde alle felter. Jeg vil gerne lave sådan at man skal have skrevet sit navn, email og have valgt enten punkt 1, 2 eller 3. Alderen er ikke nødvendig. Fx at der kommer et nyt vindue og gør opmærksom på hvilke felter, der ikke er udfyldt.

Her er min kode:

<FORM ACTION = "xxxx" METHOD = "post">
<input type="hidden" name="email" value="xxxx">
<input type="hidden" name="recipient" value="xxxx">
<input type="hidden" name="subject" value="Formmail test">
<INPUT NAME="Navn" value="Navn"><br>
<INPUT NAME="Alder" value="Alder"><br>
<INPUT NAME="Email" value="Email"><br>
<select size="1" name="menu">
    <option>punkt 1</option>
    <option selected="selected">punkt 2</option>
    <option>punkt 3</option>
</select><br>
<INPUT TYPE=submit value="AFSEND">
</FORM>
Avatar billede udvikler Nybegynder
07. oktober 2005 - 17:40 #1
S&aring; skal du til at anvende php fx - det kan nemmelig ikke laves i hmtl

<?php
if ($_POST['feltnavn'] == "")
echo ""Du mangler at udfylde feltnavn;
}
?>

Sig til hvis skal have mere :)
Avatar billede roenving Novice
07. oktober 2005 - 17:47 #2
>>-aco-

-- whaddd ?-)

-- at validere en form for indhold kan du da uden problemer gøre client-side i javascript ...

-- noget helt andet er så, at det ikke er så forbandet svært at komme udenom, hvis man har grimme intensioner og lige gider arbejde for det i et par minutter, så man skal altid validere serverside også, men client-side skal man tilbyde den brugervenlighed, det er, at man lige kan få en advarsel, hvis man har overset noget, før man skal til at vente på en tur frem-og-tilbage til serveren !-)
Avatar billede udvikler Nybegynder
07. oktober 2005 - 17:50 #3
Ja roenving, er det ikke det brugeren eftersp&oslash;rgere ? :S

- forresten, ved du hvorfor der er s&aring; mange kinesiske tegn p&aring; eksperten idag ?
eller er da bare i min browser ? (IE)
Avatar billede tnpihl Nybegynder
07. oktober 2005 - 17:51 #4
er det slet ikke muligt på en html-side?
Avatar billede roenving Novice
07. oktober 2005 - 17:51 #5
F.eks.

<script type="text/javascript">
function valider(f){
  if(f.Email.value==""){
    alert("Du skal udfylde med email!");
    f.Email.focus();
    return false;
  }
  if(f.Navn.value==""){
    alert("Du skal udfylde med navn!");
    f.Navn.focus();
    return false;
  }
  return true;
}
</script>

-- og så skal form-tagget se således ud:

<form action="xxxx" method="post" onsubmit="return valider(this);">

-- bemærk, at jeg ikke har sat en validering af select-tingen, da den med den måde at gøre det på, som du har vist ikke kan undgå at have valgt !-)
Avatar billede roenving Novice
07. oktober 2005 - 17:55 #6
>>-aco-

-- jeg har slet ikke nogen kinesiske tegn, men dine indlæg kommer med html-entiteter i stedet for danske bogstaver ...

-- men oftest er problemet med kinesiske tegn, at dokumentet er mangelfuldt loadet, enten fordi serveren er så lang tid om det, at browseren opgiver at få det hele med, eller fordi der er klumper i dit hul ud til omverdenen, så det samme sker !-)
Avatar billede tnpihl Nybegynder
07. oktober 2005 - 18:00 #7
Hvordan laver man med option value og option select?

Hvor skal det placeres for at det kommer til at virke på siden?
Avatar billede roenving Novice
07. oktober 2005 - 18:13 #8
-- der er ingen grund til at validere select-delen, da det er umuligt at undgå at vælge, når du gør, som du viser !o]

-- og scriptet skal findes imellem <html>- og </html>-tags (det spille ingen trille, om du lægger det i head-sektionen (som jeg selv plejer !-) eller for den sags skyld inde i formen eller et andet sted ...