Avatar billede brummelum Nybegynder
05. oktober 2005 - 13:34 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Texkst med ISO koder

Når man har flg. text:

Mikael =?iso-8859-1?Q?J=F8rgensen?=

og gerne vil have flg text:

Mikael Jørgensen

Er der så nogen der ligger inde med en lille hurtig rutine der kan klare omfatteringen? Jeg er klar over at det er ISO koder og dette er kun et eksempel på hvordan 'ø' er formatteret - jeg er ude efter en rutine der kan klare som minimum æøåÆØÅ, men gerne alle specialtegn :-)

på forhånd tak !!

Jeg giver 200 points fordi jeg helst skulle bruge rutinen i går....
Avatar billede softspot Forsker
05. oktober 2005 - 14:50 #1
Hvor er det du bruger denne tekst og under hvilke omstændigheder får du dette resultat?

Hvis det f.eks. er på en HTML-side, kan du måske klar det ved at vælge den rigtige encoding på siden (eller når du sender resultatet til klienten). Dette kunne f.eks. være en response.header eller et metatag i siden.

Response.AddHeader "Content-Type", "text/html; charset=iso-8859-1"

eller

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
Avatar billede brummelum Nybegynder
05. oktober 2005 - 15:14 #2
Tak for svaret,

Jeg har teksten i en database og siden hvorpå den vises har følgende tag i <head>:
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">

Teksten hentes "råt" fra databasen og response.writes
Avatar billede softspot Forsker
05. oktober 2005 - 15:19 #3
OK, så det er fordi teksten ser sådan ud i databasen...? I så fald kan jeg jo godt se at det ikke hjælper meget med de sædvanlige metoder :)

Med mindre du har mulighed for at encode data på vej ned i databasen, så har jeg desværre ikke lige en metode der kan hjælpe dig... :|
Avatar billede brummelum Nybegynder
05. oktober 2005 - 15:24 #4
ja, teksten er gemt sådan - irriterende. Ellers tak.
Avatar billede driis Nybegynder
05. oktober 2005 - 16:24 #5
Det er en kreativ måde at gemme iso-8859 tegn på ... Hvordan er det blevet genereret (hvor kom dataene fra før de blev lagt i databsen)

Er det kun iso-8859 der anvendes, eller bruges der også andre encodings ?
Prøv at give nogle flere eksempler på hvordan det står i databasen, så kan det være jeg kan lave et eksempel på hvordan det kan parses.
Avatar billede softspot Forsker
05. oktober 2005 - 16:28 #6
Jeg tror der er tale om RFC 822 format, så det kan være du kan finde noget ved en søgning på Google (jeg stødte dog ikke selv ind i noget brugbart, men jeg er jo heller ikke motiveret på samme måde som du er ;))...
Avatar billede brummelum Nybegynder
06. oktober 2005 - 08:58 #7
Har løst problemet med lidt Regular Expression