Avatar billede nolle_k Nybegynder
05. oktober 2005 - 12:52 Der er 17 kommentarer

Iteration af Enum i VB6

Hvordan gør jeg det ?? Eller kan det overhovedet lade sig gøre??

// Nolle-K
Avatar billede sjh Nybegynder
05. oktober 2005 - 13:22 #1
er det sådan du mener?? (ellers prøv at forklar hvad det er du vil)

Public Enum emu_test
      TEST1 = 1
      TEST2 = 2
      TEST3 = 3
      TEST4 = 4
End Enum

Private Sub Form_Load()
  Me.Caption = MyTest(TEST3)
End Sub

Public Function MyTest(emuTest As emu_test)
  MyTest = emuTest
End Function
Avatar billede nolle_k Nybegynder
05. oktober 2005 - 13:26 #2
Noget alla

Public Enum emu_test
      TEST1 = 1
      TEST2 = 2
      TEST3 = 3
      TEST4 = 4
End Enum

Private Sub Form_Load()
  for Each s in emu_Test
    MsgBox s
  next
End Sub

end enum
Avatar billede sjh Nybegynder
05. oktober 2005 - 13:36 #3
Ja nu er der jo flere måder at gøre det på.. du kan gøre det med et Array og Class

Kan ikke lige huske hvordan der er med Class.. men her er med Array

Private Sub Form_Load()
Dim s As Variant
Dim arrSplit As Variant

  arrSplit = Split("Test1;Test2;Test3;Test4", ";")
  For Each s In arrSplit
    MsgBox s
  Next
End Sub
Avatar billede nolle_k Nybegynder
05. oktober 2005 - 13:41 #4
Jeg tror du misforstår!
Det skal være en enum da denne er defineret i et andet modul!!
Avatar billede sjh Nybegynder
05. oktober 2005 - 13:45 #5
Jo.. men det er et object i et object du mener.. så er det collection du skal bruge..

http://www.eksperten.dk/spm/378707
Avatar billede nolle_k Nybegynder
05. oktober 2005 - 13:48 #6
Jeg skal ikke bruge collection! Jeg skal bruge ENUM !!
Avatar billede sjh Nybegynder
05. oktober 2005 - 13:51 #7
problemet er nok at det ikke er så nemt at lave den ENUM du ønsker i vb.. det kan kun laves via.. object.. ellers ved jeg ikke hvordan man gør...
Avatar billede nolle_k Nybegynder
05. oktober 2005 - 13:55 #8
Vi snakker vist forbi hinanden!

Dit eksempel var meget godt

En Enum!!

Public Enum emu_test
      TEST1 = 1
      TEST2 = 2
      TEST3 = 3
      TEST4 = 4
End Enum

Nu vil jeg så gerne kunne skriver

TEST1, TEST2, TEST3 og TEST4 v.hj.a. for each løkke, hvor min enum benyttes direkte!
Avatar billede sjh Nybegynder
05. oktober 2005 - 13:56 #9
Er det ikke det her du mener??

http://www.vb-helper.com/howto_sorted_collection.html

The main reason the class stores items in a collection rather than an array, linked list, or some other data structures is to provide the For Each operator. To do that, the class must provide a NewEnum function that returns an IUnknown interface object. The class can get such an object from a normal collection like this:

Public Function NewEnum() As IUnknown
    Set NewEnum = m_Items.[_NewEnum]
End Function
Avatar billede nolle_k Nybegynder
05. oktober 2005 - 13:58 #10
Nix!!!

Det er ikke en klasse jeg har med at gøre men en ENUM !!
Avatar billede sjh Nybegynder
05. oktober 2005 - 14:00 #11
Ja.. men man kan ikke lave en For Each på en Enum i vb så.. ikke ved at gøre sådan..

Public Enum emu_test
      TEST1 = 1
      TEST2 = 2
      TEST3 = 3
      TEST4 = 4
End Enum
Avatar billede nolle_k Nybegynder
05. oktober 2005 - 14:05 #12
Du kan da ikke lave en enum på andre måder ???? Og her mener jeg ikke v.hj.a klasser og lignende!!
Avatar billede sjh Nybegynder
05. oktober 2005 - 14:16 #13
nej.. det er ikke sådan man bruger Enum i vb4-6.. det er kun til at definer noget i fx. en funktion..

man kan ikke gennem løbe, så man for de vadier som er i den.. det kan godt være man kan i vb.net men sådan virker den ikke i vb4-6..

men nu er vb4-6 jo heller ikke så nyt mere.. ;)
Avatar billede nolle_k Nybegynder
05. oktober 2005 - 14:29 #14
Næ nej og jeg ved godt at man kan i vb.net!! Men ikke alt kan bare lige konverteres til .net selvom det ville være dejligt men MS har jo valgt ikke at lave det hele konverterbart!
Avatar billede sjh Nybegynder
05. oktober 2005 - 16:27 #15
ha ha der er der vel ikke nogle som kan.. lave et konverterbart system fra gammelt til nyt så var da jo ikke nogle ide i at lave et nyt program :D
Avatar billede sjh Nybegynder
05. oktober 2005 - 16:28 #16
konverterbart system fra nyt til gammelt :D
Avatar billede michaelemanuel Nybegynder
10. oktober 2005 - 16:00 #17
Nej, det er ikke muligt at enumerere en enum i VB5 / VB6
En Enum er stort set en gruppering af Const værdier, så du har ikke flere muligheder med en Enum end du har med en Const