Avatar billede mvpmedia Nybegynder
27. september 2005 - 15:21 Der er 11 kommentarer

kopisikring på CD eller DVD

Hej...

Jeg er ved at lave et projekt som skal ende på enten CD eller DVD.

Er der nogen der kan hjælpe mig med hvad man gør for at lave en kopisikring, så andre folk ikke sådan lige kan kopiere enten cden eller dvden?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
27. september 2005 - 16:12 #1
Det kan ikke lade sig gøre. Du kan kun gøre det sværere at kopiere den.

/theSurfer
Avatar billede therichman Nybegynder
27. september 2005 - 16:20 #2
Har også selv været ved at tænkre på hvordan det skulle kunne lade sig gøre, men da selv de store firmaers kopisikringer bliver cracket er det utroligt svært.
Hvis det ikke er et problem, kunne du lave en form for online-registrering, hvor hver CD har sin egen kode, som så kun kan registreres en gang. Det vil dog skabe problemer efter en formatering eller lign.
Den bedste løsning jeg er nået frem til, er at bruge en Registrering Diskette. Det fungerer ganske enkelt ved, at man sammen med CD/DVD'en også får en Diskette. Disketten er ikke skrivebeskyttet, og den indeholder en kode der KUN kan bruges sammen med den CD/DVD den er købt sammen med, når man så installerer programmet fra CD'en, skriver programmet til Disketten om nogle informationer fra computeren, der ikke ændre sig. Det kan fx. være MAC adresse, computernavn 0. lign.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
27. september 2005 - 16:23 #3
"... informationer fra computeren, der ikke ændre sig. Det kan fx. være ... computernavn ..."? computernavn?

/theSurfer
Avatar billede therichman Nybegynder
27. september 2005 - 19:57 #4
Ja ok... det er da ikke alle der ændre deres computernavn :p
Men ting som står i registreringsdatabasen og som kun i meget sjældne tilfælde ændre sig... jeg ved ikke om man kan få en form for ID nummer fra harddiske, CD drev o. lign harware i computeren... men hvis du kunne gemme de ting ned på en diskette, og man kun kunne starte programmet ved hjælp af disketten ville det jo være umuligt at køre på en anden computer.
Avatar billede mvpmedia Nybegynder
28. september 2005 - 12:55 #5
Jeg ved godt det ikke kan lade sig gøre at lave en fuldstændig kopisikring, men ville bare gøre det sværere for folk at lave pirat kopier, er der nogen der ved om det er sværere at kopiere hvis oplaget er brændt fra en glasmaster, så kan men vel lave overburning!
online registrering er selvfølgelig en mulighed, men ved at på f.eks musik cd´er er der noget på så man ikke kan kopiere cdén, men godt høre den alligevel! Lign. burde da også kunne lade sig gøre med en cd til computeren!!!
Avatar billede thesurfer Nybegynder
29. september 2005 - 13:11 #6
Musikcd'er kan heller ikke kopisikres. Det der kan afspilles/streames, kan gemmes af afspilleren/streameren.

Jeg deltog engang i et spm, hvor emnet var kopisikring.. jeg har deltaget i mange spm siden da, så det er nok noget begravet.. :-)

Men du er velkommen til at kigge listen igennem:
http://exp.dk/list.phtml?spm_part=thesurfer&status_1=on&status_2=on&status_3=on&status_4=on

/theSurfer
Avatar billede tontoft Nybegynder
05. januar 2007 - 11:07 #7
Hej therichman

Jeg forstår ikke dit svar med en diskette i forbindelse med kopisikring.

Må jeg høre fra dig.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen

Povl
Avatar billede thesurfer Nybegynder
05. januar 2007 - 17:17 #8
Når det kommer til stykket, er det normalt kun 1 linie kode, der afgør om programmet skal køre eller ej.

Det er denne metode, der bliver brugt, i langt de fleste programmer.

Den er simpel:
HVIS registreringsnøglen = NOGET-SPECIELT SÅ
Avatar billede thesurfer Nybegynder
05. januar 2007 - 17:20 #9
Når det kommer til stykket, er det normalt kun 1 linie kode, der afgør om programmet skal køre eller ej.

Det er denne metode, der bliver brugt, i langt de fleste programmer.

Den er simpel:
Hvis registreringsnøglen ER LIG "noget specielt" så
  Alt er ok, kør program, osv
Ellers
  Meld Fejl da registreringsnøglen er forkert
Slut Hvis

Hvis man kan assembler/assembly, ved man at der skal kun 1 tegn (hex redigering) før man kan komme udenom sikkerhedsmekaniskem.

Det sårbare punkt i HVIS-SÅ linien, er "ER LIG". Det ændre man til "ER IKKE LIG", og så kan man skrive hvad som helst (bare ikke en gyldig registreringsnøglen), og den vil acceptere det.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
05. januar 2007 - 17:22 #10
Rettelse: "sikkerhedsmekaniskem" = "sikkerhedsmekanismen"
Avatar billede thesurfer Nybegynder
05. januar 2007 - 17:27 #11
Du kan gøre det svære at piratkopiere, ved at tilføje en masse sikkerhedscheck.. f.eks. en masse registreringsmekanismer..

Det vil gøre livet surt for alle dine kommende bruger, lovlige som ulovlige..
Du skal bare vide, at man nok skal komme forbi de sikkerhedsforanstaltninger.. det er bare et spørgsmål om tid.

Hvis jeg har forstået therichman ( 27/09-2005 19:57:57 ), er mit svar til ham/hende følgende:

Diskens serienummer kan man (så vidt jeg ved) ikke ændre. Men det betyder så, at programmøren skal hardcode (indskrive) serienummeret på den cd, som projektet ligger på.

Det betyder, at man skal redigere i programmet hver eneste gang at man vil lægge det over på en cd.. det er jo ikke holdbart i længden.
Som nævnt før: I sidste ende kommer til en HVIS-SÅ sætning (f.eks.: hvis serienummer = "123456" så), der nemt kan ændres (via hex).

Det kan man ikke undgå.