Avatar billede pia_j Nybegynder
21. september 2005 - 22:43 Der er 5 kommentarer

Scroll-bar - hvad er sket??

Hej Eksperter :o)

Jeg har lavet en hjemmeside (inkl. kluntet kodning...), hvor min scroll-bar er sat ud af funktion.

På siden www.newways.dk vælges "Ydelser" og derefter "Organisationsudvikling" og vupti - er der både en vertikal og horisontal scrollbar, men jeg vil "kun" have en a la www.pjweb.dk/New/index.dk (og derefter "Ydelser" -> "Organisationsudvikling")....

Er der nogen, der kan gennemskue, hvad der går galt?

På forhånd tak for hjælpen og
med venlig hilsen
Pia
Avatar billede olebole Juniormester
22. september 2005 - 01:32 #1
<ole>

Det skal du disable i de dokumenter, du loader i frame'en - og du vil vel gerne have vertikal scrollbar?  :)
En løsning er at skrive dette i stylesheet'et i dokumenterne, du loader i frame'en:

<style type="text/css">
html {
  overflow: -moz-scrollbars-vertical;
  overflow-y: auto;
  overflow-x: hidden;
}
</style>

/mvh
</bole>
Avatar billede pia_j Nybegynder
22. september 2005 - 21:36 #2
>> olebole

Jamen, det virker jo - lige bortset fra, at jeg ikke får mine specielle farver, som på http://www.pjweb.dk/New/index.htm (undskyld, fik endt på .dk istedet for .htm i det første indlæg). Kan du/I også hjælpe med det?

Med venlig hilsen
Pia
Avatar billede olebole Juniormester
22. september 2005 - 22:18 #3
Det er fordi, du har været fornuftig at bruge en fuld DTD i dokumentet, du loader i iframen:
    <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Det gør du ikke på http://www.pjweb.dk/New/index.htm

Når du bruger URL'en i DTD'en, forstår IE lige pludselig en masse mere af CSS-standarden - og opfører sig derfor lidt anderledes (mere korrekt).
Løsningen er, at du lægger dine styles på HTML-elementet - i stedet for på BODY-elementet:

<style type="text/css">
html {
  overflow: -moz-scrollbars-vertical;
  overflow-y: auto;
  overflow-x: hidden;
  /* Dine scrollbar-regler her */
}
</style>

Hvis du er interesseret i at vide mere om IE's forhold til CSS under forskellige DTD'er, er der lidt dokumentation her:
    http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dnie60/html/cssenhancements.asp

- kik under: The DocType Switch.

Fortsæt endelig med den fulde DTD (med URL'en). Så bliver dine sider lettest at få ens i forskellige browsere i det lange løb  :)
Avatar billede pia_j Nybegynder
23. september 2005 - 06:43 #4
>> olebole

Perfekt, nu mangler jeg bare at give dig point. 1000 tak for hjælpen :o)

Med venlig hilsen
Pia
Avatar billede pia_j Nybegynder
26. september 2005 - 22:18 #5
>> olebole

Laver du et svar til mig, så jeg kan give dig dine point?

Med venlig hilsen
Pia