Avatar billede kenn-s Nybegynder
18. september 2005 - 17:06 Der er 17 kommentarer

File dialog

Skal bruge en exe fil der åbner en filedialog 7windows standard dialog!
Avatar billede martin_moth Mester
19. september 2005 - 08:52 #1
Brug commondialog-kontrollen, og brug .Showopen.

Kompiler til .exe bagefter
Avatar billede kenn-s Nybegynder
19. september 2005 - 12:40 #2
Lyder rigtigt , kan du uddybe koden lidt nærmere?
Avatar billede falster Ekspert
19. september 2005 - 13:19 #3
Dette er blot fra hjælpen (behøver en CommonDialog og en knap på formen:

CommonDialog Control (Open, Save As Dialogs) Example
The following example shows the Open dialog then displays the selected filename in a message box:

Private Sub Command1_Click()
  ' Set CancelError is True
  CommonDialog1.CancelError = True
  On Error GoTo ErrHandler
  ' Set flags
  CommonDialog1.Flags = cdlOFNHideReadOnly
  ' Set filters
  CommonDialog1.Filter = "All Files (*.*)|*.*|Text Files" & _
  "(*.txt)|*.txt|Batch Files (*.bat)|*.bat"
  ' Specify default filter
  CommonDialog1.FilterIndex = 2
  ' Display the Open dialog box
  CommonDialog1.ShowOpen
  ' Display name of selected file
  MsgBox CommonDialog1.filename
  Exit Sub

ErrHandler:
  'User pressed the Cancel button
  Exit Sub
End Sub
Avatar billede martin_moth Mester
19. september 2005 - 13:53 #4
Smid en commondialog kontrol på din form, og en knap (command1)

Copy-paste ovenstående, og kompiler det til en ekse.

Er det ikke uddybet nok, så prøv at uddyb spørgsmålet... Hvad skal der ske med filen der åbnes?
Avatar billede kenn-s Nybegynder
19. september 2005 - 19:28 #5
Nu fortæller den at commondialog ikke er licenced korrekt når jeg "runner" userformen?
Avatar billede kenn-s Nybegynder
19. september 2005 - 19:30 #6
Ønsker bare at kunne vælge en fil fra et bibliotek.
Avatar billede martin_moth Mester
20. september 2005 - 09:52 #7
Hvad skal der ske med den fil du vælger?
Avatar billede kenn-s Nybegynder
20. september 2005 - 11:26 #8
Ske, jeg ønsker bare at kunne vælge en fil og åbne den. Read only, altså læse den?
Avatar billede martin_moth Mester
20. september 2005 - 11:31 #9
Læse den?
Hvad så hvis det er en bitmapfil - eller en lydfil? Eller et worddokument?

Skal du kun arbejde med text-filer, og hvis ja, hvad vil du så - læse den ind i en textbox?
Avatar billede martin_moth Mester
20. september 2005 - 11:33 #10
Brug dog 2 minutter på at fortælle PRÆCIS hvad du vil, så vi slipper for at spørge og spørge og spørge til hvad du egenligt mener?
Avatar billede kenn-s Nybegynder
21. september 2005 - 01:35 #11
Jeg ønsker at trykke på min enter tast således at filen åbner i det program hvortil filtypen er tilknyttet. Word dokumenter i word, htm filer i en browser osv.
Avatar billede martin_moth Mester
21. september 2005 - 06:52 #12
Aha...

Altså slet ikke det du egenligt spørger om i dit spørgsmål 18/09 2005 kl 17:06:03

Der findes et program der hedder "Stifinder" - det kan hvad du vil. Hvorfor blande VB ind i det?
Avatar billede kenn-s Nybegynder
21. september 2005 - 10:39 #13
Jeg gik ud fra at de var indlysende at jeg skulle bruge denne fildialog til dette eller har jeg misset et eller andet?????? Hvad bruger man den ellers til???

det er vel egentligt ligemeget du må vel forvente at jeg har en grund til dette!

jeg er ved at lave nogle .hlp filer hvor jeg via en makro så vil åbne denne fil dialog for at kunne vælge mellem en stribe html dokumenter!  :-)
Avatar billede martin_moth Mester
21. september 2005 - 13:35 #14
Tror jeg springer fra...

Commondialog bringer en "file open" dialogboks frem, hvis du bruger .showopen
Det eneste der sker når du vælger en filer, at filnavnet på den valgte fil returneres i Commondialog.Filename

Good luck :o)
Avatar billede kenn-s Nybegynder
21. september 2005 - 15:47 #15
Send et svar så får du point for din tålmodighed..
Avatar billede martin_moth Mester
22. september 2005 - 07:48 #16
svar...

Dit problem er nu, at fra at have en tesktstreng med et filnavn i VB6 (det får du fra commondialog), skal du finde ud af hvilket program der passer til den filtype og få det åbnet. Det vil kræve noget API, vil jeg tro
Avatar billede kenn-s Nybegynder
22. september 2005 - 12:55 #17
Tak for indsatsen!