Avatar billede renehaas Nybegynder
13. september 2005 - 20:16 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hjælp min computer er gået ned

Igår begyndte min computer at opføre sig underligt. Jeg vil gå igennem alle de ting jeg har oplevet, i håbet om at mit spørgsmål så vil blive lette at svare på, og at jeg muligvis kan få en forklaring på alle de ting der er sket kan hænge sammen.

Det hele startede med at jeg instalerede spybot -searsk and destroy. ( det var 10 min før det hele begyndte at gå ned, detfor medtager jeg det ) og jeg fjærnede en del spy ware med programmet.

Derefter prøvede jeg logge på MSN messenger, men den blev ved med at komme og sige at tjænesten var midlertidigt utilgængelig, eller at min liste over kontaks personer var slettet. ( den sagde begge dale, og jeg prøvede at logge på flere gange ) Jeg loggede så på, på den anden computer i huset, og det gik uden problemer.

Så var jeg inde på gratisspil.dk og åbnede et flash spil, der manglere al teksten.

Underligt tænkte jeg og genstartede computeren, Skærmen forblev sort, og jeg overvejede at trykke på reset knappen, da der pludseligt kom 2 hyletoner. Jeg forvekslede tonerne med advarsels tonerne der kommer hvis processeren er ved at blive for varm og skyndte mig at slukke for maksinen.

Jeg lod den stå slukket i en halv times tid, og tændte den så igen. Da jeg tændte den startede den op til der hvor jeg kan væslge hvilket operativ system jeg vil køre ( Jeg har både windows xp og 200 instaleret, men jeg fik aldrigt slette 200 ordentligt så den kommer stadig og spørger hvilket operativsystem jeg vil køre, Det har den gjordt i næsten 3 år.)

Og når jeg så trykker på enter for at vælge xp, genstarter computeren øjeblikkeligt igen, og det er den ring den bare kører i.

Jeg mindes at jeg har haft et ligende problem for nogle år siden , jeg løste ved at resette min bios ved at fjerne jumperen på bundkortet i et par sekunder og så sætte den på igen. og så under opstart gå ind og sætte min fsb til 166 igen ( den kommer sutomatisk til at stå på 100 når jeg resætter min bios og så kører min prosessor kun med en gigahertz, mormalt kører den med 2500+ )

Da jeg havde gjordt der kom den og sagde : feld ved indlæsning af operativsystem, eller sådan noget. Så jeg besluttede mig for at jeg lige hurtigt ville geninstalere windows, så jeg satte mit First boot devise til cdro´mmen og smed windows xp cden i. så kom den og sagde: fejl ve læsning af cdrom drev, eller noget i den stil.

Så satte jeg mit first boot devise til hardisken og det andet til cdrom som den plejer, og nu kører den i ring igen.

Hvad skal jeg gøre?
og hvad kan problemet være?

Det var lidt langt, men jeg håber at alle de opplysninger jeg er kommet med, hjælper med til at løse problemet, hvis det var helt unødvendigt med den lange forklaring skal i endeligt sige til.

Hvilken kategori er den korekte til dette spørgsmål?
jeg sætter den ind i GeneraltIT : andet fordi jeg ikke kan bestemme mig for hvor det ellers hører til

På forhånd tak
René Haas
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
13. september 2005 - 20:24 #1
Dejligt med en god lang forklaring - jeg ville placerer denne under windows xp kategoriet.

Når til sagerne:
kan du starte i fejlsikker tilstand - f8, når den booter (der hvor du vælger)
Hvis ja - så start med det. Hvis ingen succes.
Så start med uden automatisk genstart - eller hvad den hedder (er i bunden).
Så vil maskinen komme med en blå skærm, hvor der står noget 0x000000 og en fejlmelding , den vil vi gerne høre mere om. så tager vi den der fra
Avatar billede renehaas Nybegynder
13. september 2005 - 20:32 #2
Tak for kommentaren halvarmator.
Jeg glemte at fortælle at jeg HAR prøvet at starte windows i fejlsikret tilstand, det ændrede ikke noget den genstartede øjeblikkeligt da jeg vælgte windows xp
Jeg vælgte fejlsikret tilstand ved at trykke f4 eller f5 ( kan ikke lige huske det, men ikke f8, det er nok på grund at mit bundkort )
når vægle menuen kommer, så valgte jeg feljsikret tilstand, sp kom den og sprugte om hvilket opretivsystem der skulle køres med fejlsikret tilstand, jeg valgte xp, og *pling* den genstartede.
Jeg kan ikke finde der, hvor man vælger automatisk genstart fra.
Vil du venligst forklarer hvordan jeg helt precist vælger den funktion.

Tak for den hurtige respons.
René Haas
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
13. september 2005 - 20:54 #3
f4 el. f5, virker åbenbart også. Der hvor du vælger operativ system kan du trykke f8 el. f4 / F5. en af de nederste menuer hedder deaktivere automatisk genstart ved systemfejl . vælg dn vælg derefter styresystem.
Avatar billede renehaas Nybegynder
13. september 2005 - 20:58 #4
Når jeg trykker på f5 ( f8 virker også :-D ) under opstart kommer følgende mulighedder:

Fejlsikret tilstand
Fejlsikret tilstand med nætvært
Fejlsikret tilstand med komandopromt

Aktiver logføring af start
Aktiver VGA tilstand
Sidst kendte fungerende konfiguration
Katalog tjænestens gendannelses tilstand

Fejlsøgnings tilstand
Start windows normalt
Gentart ( genstarter computeren)
Vend tilbate til menu med valg af operativsystem

Der er ikke nogen valgmulighed der siger deaktivering af automatisk genstart
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
13. september 2005 - 21:16 #5
ok den hedder så fejlsøgningstilstand på din
Avatar billede renehaas Nybegynder
13. september 2005 - 21:18 #6
Den har jeg også prøvet at trykke på, og så vælge windows xp.
Den genstarter lige efter alligevel.
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
13. september 2005 - 21:41 #7
når der ikke at komme en blå skærm - det lyder sgu underligt.
Nå du har alligevel forsøgt at nyinstallere, så formoder jeg at du ikke har noget du gerne vil gemme så:

Hardwarefejlfinding. Citat:
Ellers gem denne fejlfinding til en anden gang

Ellers gå frem efter denne

Test med en ren installation af win og med alle driver installeret
Tjek køling af køling CPU
Skift derefter en komponent af gangen evt Ram>CPU>PSU og så MB tilsidst

1: Ram ud og i (tænd evt. uden ram for at sikre sig fejlbip kommer)
2: 1 ramblok hvis man har mere end en blok, stadig fejl byt dem rundt

Nu er rammene udelukket

3: Alle PCI kort ud så der kun er CPU, Ram og grafikkort

Nu er PCI kortene udelukket

4: Grafikkortet ud (har et gammelt PCI grafikkort liggende jeg smidder i istedet), ellers skulle der gerne komme fejl bip

Nu er grafikkort og AGP slotten udelukket

5: CPU af og på
6: Stadig fejl test CPU på et andet motherboard (det er så træls at teste en andens CPU i et board der har en fejl der rister CPU'en)

Nu er CPU'en udelukket

7: En anden PSU

8: Rens køler på VGA/CPU

Stadig hardwarefejl ja så er det kun mobotherboard tilbage

Den indeholder næsten alle af emner indenfor fejlfinding

Anden mulighed er test af ram: http://memtest86.com/

en ulighed vil også være at køre en killdisk - hvor man effektivt sletter alt på harddisken.

Men den er svært at arbejde videre med. Men start med at fjerne alt hardware som du kan komme afsted med, også tilføj en del af gangen.
Avatar billede renehaas Nybegynder
15. september 2005 - 20:28 #8
Hmm jeg syntes at det alt sammen lyder lidt drastisk, er der ingen måde at jeg kan løse problemet unden af skulle skille det hele fra hinanden ??
Jeg har leget lidt med at sætte nogle andre gamle hardiske til istedet. men dem gad den ikke at finde og det hele gik bare af lort. så satte jeg min sædvanelige harddisk til og pling så virkede det hele, på nær det at den genstarter når den prøver at læse windows. Hmm så nu er jeg jo lige vidt.

Jeg kan ikke forstå at jeg skal prøve at skifte det hele når mine ram og prosesser jo fint nok bliver fundet og taldt op under opstart.

Jeg har nok heller ikke formuleret mig godt nok. Jeg har en masse dokumenter på min harddisk der ikke må slettes, så jeg kan ikke bare formatere eller fdiske det hele.
Det er lidt underligt at den genstarter selvom jeg har fejlsøgning på, er du sikker på at feljsøgning er det samme som at deaktivere automatisk genstart??
Har du nogen ideer til hvad mit næste skridt kan være?

Mvh
René Haas
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
15. september 2005 - 20:42 #9
Jeg har en lille ide om at din ændring af fsb, kunne have få windows til ikke at kunne kende systemet mere. Det er sådan, at under installation af windows udvælges kun netop de "driver" som passer til processor + bundkort + konfiguration, så derfor kan en ændring der påvirke dette. (det er ikke noget jeg har en fornuftig forklaring på hvorfor, men)

Jeg tror umiddelbart tro at du skal prøve en at sætte bios til default og save, for derefter forsøge med safemode.

Fejlsøgning og deaktivere automatisk genstart er det samme.
Avatar billede renehaas Nybegynder
15. september 2005 - 20:46 #10
Okay !! men så er det da mærkeligt at der ikke kommer den der blå skærm.
Da jeg instalerede windows i sin tid, stod min fsb til det samme som den gør nu !!!

Så det vil jo nok ingen effekt have ??
eller hvad??
Mvh
René Haas
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
15. september 2005 - 20:50 #11
Ved det ikke men jeg vil gerne sikre mig at bios'en er helt klar og saved i korrekt mode. Ofte når man flasher, kommer den første gang op med en chksum error, og hvis den har gemt noget forkert der kan det være en årsag. Tror ikke at det er løsningen.

Er der et sted i din bios, hvor du kan markere on all errors stop, eller lignende?

Der findes ofte et sted i bios, man kan ændre det, det kan være årsagen.
Avatar billede renehaas Nybegynder
21. september 2005 - 17:49 #12
Undskyld den lange responstid.
Jeg har fået løst problemet.
Jeg lånte en anden xpcd af en af mine venner (ved godt at det måske ikke er helt fint gjordt)
Og den cd ville den pludseligt godt læse !! jeg fik genstaleret windows, og nu virker det hele upåklageligt.

Selvom du ikke nåede frem til nogen løsning halvamatoer, syntes jeg stadigt du skal have point for at havet givet dig tid til at hjælpe mig!! Så venligst et svar :-D

M.v.h
René
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
21. september 2005 - 18:15 #13
ok - rart at høre det virker.