Avatar billede remowitz Nybegynder
10. september 2005 - 17:16 Der er 21 kommentarer

Formmail med PHP

Skal bruge hjælp til et mailscript med PHP
Jeg går ud fra at sådan et skal bruge to filer. 1 til selve siden med formen på og 1 til siden som formen bruger. Form siden er lavet;

<form name="form1" id="form1" method="post" action="sendmail.php">
                            <tr>

                                <td style="padding-top: 8px;"><span style="font-family: verdana; font-size: 10px; font-weight: normale;">Navn:</span></td>
                                <td style="padding-top: 8px;"><span style="font-family: verdana; font-size: 10px; font-weight: normale;"><input type="text" name="navn" value="" size="25" maxlength="50"></span></td>
                            </tr>
                            <tr>
                                <td style="padding-top: 8px;"><span style="font-family: verdana; font-size: 10px; font-weight: normale;">E-mail:</span></td>
                                <td style="padding-top: 8px;"><span style="font-family: verdana; font-size: 10px; font-weight: normale;"><input type="text" name="email" value="" size="25" maxlength="50"></span></td>
                            </tr>
                            <tr>

                                <td style="padding-top: 8px;"><span style="font-family: verdana; font-size: 10px; font-weight: normale;">Telefonnummer:</span></td>
                                <td style="padding-top: 8px;"><span style="font-family: verdana; font-size: 10px; font-weight: normale;"><input type="text" name="tlfnr" value="" size="25" maxlength="50"></span></td>
                            </tr>
                            <tr>
                                <td style="padding-top: 8px;"><span style="font-family: verdana; font-size: 10px; font-weight: normale;">Øvrigt</span></td>
                                <td style="padding-top: 8px;"><span style="font-family: verdana; font-size: 10px; font-weight: normale;"><textarea name="ovrigt" rows="5" cols="19"></textarea></span></td>
                            </tr>
                            <tr>

                                <td></td>
                                <td colspan="2"><input type="submit" value="Send" name="B1"><input type="reset" value="Slet" name="B1"></td>
                            </tr>
                            </form>

som sagt har jeg brug for hjælp til det bagved liggende script

på forhånd tak
Avatar billede jaw Nybegynder
10. september 2005 - 17:19 #1
En nem løsning at starte på kunne f.eks. være:

<?

$besked = "Dette er sendt fra din side.\n\nNavn: ".$_POST['navn']."\nE-mail: ".$_POST['email']."\n\nVh. Webmaster";

mail("til@adresse.dk", "Mail fra din mailform (emnet)", $besked);

header("Location: tak_for_mail.php");

?>
Avatar billede jakobdo Ekspert
10. september 2005 - 20:04 #2
Hvis du rettede jaw's forslag til:

<?
//sendmail.php

$besked = "Dette er sendt fra din side.\n\n";
$besked .= "Navn: ".$_POST['navn']."\n";
$besked .= "Telefon: ".$_POST['tlfnr']."\n";
$besked .= "E-mail: ".$_POST['email']."\n\n";
$besked .= "Besked: ".$_POST['ovrigt']."\n\n";
$besked .= "Vh. Webmaster";

mail("til@adresse.dk", "Mail fra din mailform (emnet)", $besked);

header("Location: tak_for_mail.php");

?>

Så kan du bruge den på din form du allerede har lavet.
Husk så evt at lave en side som hedder: tak_for_mail.php
Avatar billede remowitz Nybegynder
10. september 2005 - 23:44 #3
Hvad hvis der forekommer option, select og radio funktioner i formen?

tak på forhånd
Avatar billede jakobdo Ekspert
10. september 2005 - 23:46 #4
Deres info kan man også godt sende med.
Avatar billede remowitz Nybegynder
10. september 2005 - 23:51 #5
på samme måde?

mange tak... Hvordan giver jeg dig pointene? (jeg er ny) :P
Avatar billede jakobdo Ekspert
10. september 2005 - 23:56 #6
select og option bruges jo sammen.
Hvis du laver det så man kun kan vælge en værdi, så kan du gøre ligesom med navn, tlfnr osv.
Hvis man kan vælge flere options, så bliver de posted som et array, og så kan du evt bruge:
$besked .= "Valg: " . implode(",",$_POST['valg']) . "\n";
Snakker vi checkboxe eller radiobuttons, så skal du tjekke om værdier er on eller off.
F.eks.:
if($_POST['check'] == "on")
$besked .= "Checkbox: On\n";
else
$besked .= "Checkbox: Off\n";

Håber du kan se ideen!
Avatar billede jakobdo Ekspert
10. september 2005 - 23:56 #7
Og for at give folk point herinde, skal du bede folk lægge et svar!
Som jeg f.eks. gør nu!
Så skal du også vente på svar fra JAW, så kan du klikke på os begge (samtidig) og vælge accepter svar.
Avatar billede remowitz Nybegynder
11. september 2005 - 00:07 #8
jeg kan sagtens se ideen - tak. Jeg får dog ingen email sendt, men heller ingen fejl besked
Avatar billede jakobdo Ekspert
11. september 2005 - 00:08 #9
Har du rettet:
mail("til@adresse.dk", "Mail fra din mailform (emnet)", $besked);
"til@adresse.dk" til din email?
Avatar billede remowitz Nybegynder
11. september 2005 - 00:10 #10
Ja
Avatar billede remowitz Nybegynder
11. september 2005 - 00:11 #11
php scrip:
<?
//sendmail.php

$besked = "Dette er sendt fra din side.\n\n";
$besked .= "Navn: ".$_POST['navn']."\n";
$besked .= "Telefon: ".$_POST['tlfnr']."\n";
$besked .= "E-mail: ".$_POST['email']."\n\n";
$besked .= "Besked: ".$_POST['ovrigt']."\n\n";
$besked .= "Vh. Webmaster";

mail("lederen@gmail.com", "test", $besked);

header("Location: return.php");

?>

<form name="form1" id="form1" method="post" action="sendmail.php">
                            <tr>
                                <td style="padding-top: 8px;"><span style="font-family: verdana; font-size: 10px; font-weight: normale;">Navn:</span></td>
                                <td style="padding-top: 8px;"><span style="font-family: verdana; font-size: 10px; font-weight: normale;"><input type="text" name="navn" value="" size="25" maxlength="50"></span></td>
                            </tr>
                            <tr>
                                <td style="padding-top: 8px;"><span style="font-family: verdana; font-size: 10px; font-weight: normale;">E-mail:</span></td>
                                <td style="padding-top: 8px;"><span style="font-family: verdana; font-size: 10px; font-weight: normale;"><input type="text" name="email" value="" size="25" maxlength="50"></span></td>
                            </tr>
                            <tr>
                                <td style="padding-top: 8px;"><span style="font-family: verdana; font-size: 10px; font-weight: normale;">Telefonnummer:</span></td>
                                <td style="padding-top: 8px;"><span style="font-family: verdana; font-size: 10px; font-weight: normale;"><input type="text" name="tlfnr" value="" size="25" maxlength="50"></span></td>
                            </tr>
                            <tr>
                                <td style="padding-top: 8px;"><span style="font-family: verdana; font-size: 10px; font-weight: normale;">Øvrigt</span></td>
                                <td style="padding-top: 8px;"><span style="font-family: verdana; font-size: 10px; font-weight: normale;"><textarea name="ovrigt" rows="5" cols="19"></textarea></span></td>
                            </tr>
                            <tr>
                                <td></td>
                                <td colspan="2"><input type="submit" value="Send" name="B1"><input type="reset" value="Slet" name="B1"></td>
                            </tr>
                            </form>

undskyld opstillingen
Avatar billede jakobdo Ekspert
11. september 2005 - 00:12 #12
Prøv at lave en test fil, og kald testmail.php
og gem dette i den:

<?php
mail("din@email.com", "Overskrift", "Selve indholdet",
    "From: webmaster@{$_SERVER['SERVER_NAME']}\r\n" .
    "Reply-To: webmaster@{$_SERVER['SERVER_NAME']}\r\n" .
    "X-Mailer: PHP/" . phpversion());
?>
Avatar billede remowitz Nybegynder
11. september 2005 - 00:24 #13
stadig ingen mail

skal der udfyldes mere end det her?
<?php

mail("lederen@gmail.com", "Overskrift", "Selve indholdet",
    "From: webmaster@{$_SERVER['SERVER_NAME']}\r\n" .
    "Reply-To: webmaster@{$_SERVER['SERVER_NAME']}\r\n" .
    "X-Mailer: PHP/" . phpversion());
?>
Avatar billede jakobdo Ekspert
11. september 2005 - 00:25 #14
Det burde der ikke skulle nej!
Avatar billede jakobdo Ekspert
11. september 2005 - 00:38 #15
Du kan lave en test med:
<?php

if(mail("lederen@gmail.com", "Overskrift", "Selve indholdet",
    "From: webmaster@{$_SERVER['SERVER_NAME']}\r\n" .
    "Reply-To: webmaster@{$_SERVER['SERVER_NAME']}\r\n" .
    "X-Mailer: PHP/" . phpversion()))
echo "Emailen er sendt";
else
echo "Email fejl";
?>
Avatar billede remowitz Nybegynder
11. september 2005 - 00:41 #16
kan det have noget at gøre med mit webhotel?
Avatar billede remowitz Nybegynder
11. september 2005 - 01:02 #17
Nu virker det! På et andet webhotel!
Et sidste spgs, hvordan får jeg senderens navn til at være afsenderen? lige nu er afsenderen servernavnet!

på forhånd tak
Avatar billede jakobdo Ekspert
11. september 2005 - 10:20 #18
I stedet for at bruge denne kode:
mail("lederen@gmail.com", "test", $besked);

$emailTil = "lederen@gmail.com";
$emailFra = "123hest@456fest.dk";

Skal du bruge denne:
mail("lederen@gmail.com", "Overskrift", "Selve indholdet",
    "From: $emailFra\r\n" .
    "Reply-To: $emailFra\r\n" .
    "X-Mailer: PHP/" . phpversion());

Håber du kan se fidusen!
Avatar billede jaw Nybegynder
11. september 2005 - 20:39 #19
Jeg vil så også lægge et svar. Om du vil dele pointene ulige, må du selv lige gøre op!
Avatar billede jakobdo Ekspert
11. september 2005 - 21:10 #20
Det skulle forresten være:

$emailTil = "lederen@gmail.com";
$emailFra = "123hest@456fest.dk";

Skal du bruge denne:
mail($emailTil, "Overskrift", "Selve indholdet",
    "From: $emailFra\r\n" .
    "Reply-To: $emailFra\r\n" .
    "X-Mailer: PHP/" . phpversion());
Avatar billede yezbarh Nybegynder
11. september 2005 - 21:13 #21
Remowitz, få nu lukket dine spørgsmål.

Ligeså snart han har fået svar forsvinder han bare.
Se fx. her:
http://eksperten.dk/spm/647043

Ikke for at spille politimand, men synes bare det er uretfærdigt, for \"os\" der hjælper én, også personen bare smutter efter han har fået sit svar! :)