Avatar billede craft Nybegynder
05. september 2005 - 17:02 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Dos-kommando til at få navnene på alle mapper i en mappe

Først: Jeg aner stort set intet om DOS/kommandopropmpten :)

Jeg har noget der ligner 40 mapper i en mappe, og jeg skal bruge navnene på dem alle sammen. Jeg gider ikke skrive navnene på dem alle, så jeg tænkte, om ikke der var en anden måde at gøre det på? Jeg har prøvet med "dir <mappenavn>", men så ved jeg ikke, hvad jeg elsker skal gøre. Jeg vil bare have det over i udklipsholderen eller i et txt-dokument e.l.

Kan man det?
Avatar billede craft Nybegynder
05. september 2005 - 17:05 #1
elsker = ellers :D
Avatar billede -els-echelon Nybegynder
05. september 2005 - 17:10 #2
hvis du skriver "dir drev:\sti" kan du bare højreklikke på menulinjen (der hvor der står Kommandoprompt) og vælge "Rediger -> Marker". Det virker ligesom [Alt]-markeringen, der trækker en firkant om det du vil markere, istedet for bare at markere pr. bogstav/linje.
Avatar billede craft Nybegynder
05. september 2005 - 17:23 #3
Den holder desværre ikke helt, idet nogle af mappenavnene er så lange, at de går ned på næste linie. Det betyder, at der kommer til at stå:

10-08-2005  12:01    <DIR>          1998.04.26, San Francisco, USA
26-06-2005  00:33    <DIR>          Am Anfang war das Feuer - Bergum, Holland 28
03-07-2005  15:43    <DIR>          Auckland 18-1-2001

osv.
Avatar billede driis Nybegynder
05. september 2005 - 17:23 #4
dir c:\windows /b >c:\test.txt

Ligger alle filer i windows mappen i en liste i en tekstfil, test.txt.
Hvis det kun skal være directories så tilføj /AD:
dir c:\windows /AD /b >c:\test.txt
Avatar billede -els-echelon Nybegynder
05. september 2005 - 17:26 #5
højreklik på menulinjen, vælg "egenskaber -> Skærm" og under "Bredde" i "Vinduesstørrelse", skriv 128
Avatar billede screem_brille Novice
06. september 2005 - 12:21 #6
-els-echelon øhh hvad ??
Avatar billede -els-echelon Nybegynder
06. september 2005 - 13:13 #7
det ændrer størrelse (bredden) på konsollen... Man kan oxo bare ændre skrifttypen eller -størrelsen, men jeg sy's det her er nememre :)
Avatar billede screem_brille Novice
06. september 2005 - 13:17 #8
ja og hvad har det af betydning i et txt dokument ? (intet)
Avatar billede -els-echelon Nybegynder
06. september 2005 - 14:48 #9
Det sagde jeg ikke... Det var en kommentar til crafts 2. indlæg, hvor han tilføjede at nogle af mappenavnene var for lange til at stå på en linje.
Avatar billede craft Nybegynder
06. september 2005 - 21:55 #10
Jamen, det virker jo, driis!! Mange tak for hjælpen.