Avatar billede grimbeast Nybegynder
02. september 2005 - 14:34 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Problem med at oprette formateret datofelt via DAO

Jeg får en "Invalid Operation" på den sidste linie af denne kode.
Jeg prøver at oprette en dato felt, som skal formateres som "Short Date". Jeg kan ikke lige se hvad problemet er - en løsning på dette ville blive værdsat.

Alt andet end lige netop det at appende en property til et field fungerer fint.
private function createTblSP(datadb as Database)
Dim tblSygePleje As DAO.TableDef
Dim idx As DAO.Index
Dim fldSkemaNo As DAO.field
Dim fldCpr As DAO.field
Dim fldStartDato As DAO.field
Dim fldHenvisDato As DAO.field
Dim prop As DAO.Property

On Error GoTo errHandler

Set tblSygePleje = datadb.CreateTableDef("tblSygepleje")
Set fldSkemaNo = tblSygePleje.CreateField("skemaNo", dbLong)
fldSkemaNo.Attributes = dbAutoIncrField
tblSygePleje.Fields.Append fldSkemaNo

Set fldCpr = tblSygePleje.CreateField("CPR", dbText, 15)
tblSygePleje.Fields.Append fldCpr

Set fldStartDato = tblSygePleje.CreateField("startDato", dbDate)

Set prop = fldStartDato.CreateProperty("Format", dbText, "Short Date")
fldStartDato.Properties.Append prop '.CreateProperty("Format", dbText, "Short Date")
Avatar billede mugs Novice
02. september 2005 - 17:22 #1
Jeg plejer at bruge denne:

Dim db47 As Database
Dim tdfNew As TableDef
Dim VARa As String
VARa = InputBox(Prompt:="Indtast navnet på den nye tabel:", Title:="Opret ny tabel.", Default:="")
Set db47 = OpenDatabase("D:\XP\db47")
Set tdfNew = db47.CreateTableDef(VARa)
With tdfNew
.Fields.Append .CreateField("tekst", dbText, 30)
.Fields.Append .CreateField("memo", dbMemo)
.Fields.Append .CreateField("dato", dbDate)
.Fields.Append .CreateField("tal", dbInteger)
.Fields.Append .CreateField("tal1", dbLong)
.Fields.Append .CreateField("tal2", dbDouble)
db47.TableDefs.Append tdfNew
Avatar billede terry Ekspert
03. september 2005 - 14:18 #2
This works.
NOTE: I have altered the name of the tableDef (tdfSygePleje) and the example is using the local database.

You have to create the property in the tableDef first, and then append it to the field.

Public Function createTblSP()
Dim db As DAO.Database
Dim tdfSygePleje As DAO.TableDef
Dim idx As DAO.Index
Dim fldSkemaNo As DAO.Field
Dim fldCpr As DAO.Field
Dim fldStartDato As DAO.Field
Dim fldHenvisDato As DAO.Field
Dim prop As DAO.Property

Set tdfSygePleje = CurrentDb.CreateTableDef("tblSygepleje")

Set fldSkemaNo = tdfSygePleje.CreateField("skemaNo", dbLong)
fldSkemaNo.Attributes = dbAutoIncrField

Set fldCpr = tdfSygePleje.CreateField("CPR", dbText, 15)
Set fldStartDato = tdfSygePleje.CreateField("startDato", dbDate)
Set fldHenvisDato = tdfSygePleje.CreateField("HenvisDato", dbDate)

With tdfSygePleje
    .Fields.Append fldSkemaNo
    .Fields.Append fldCpr
    .Fields.Append fldStartDato
    .Fields.Append fldHenvisDato

End With
CurrentDb.TableDefs.Append tdfSygePleje

Set db = CurrentDb
Set tdfSygePleje = db.TableDefs("tblSygepleje")
Set prop = tdfSygePleje.CreateProperty("Format", dbText, "Short Date")

Set fldStartDato = tdfSygePleje.Fields("startDato")
fldStartDato.Properties.Append prop

End Function
Avatar billede terry Ekspert
03. september 2005 - 14:19 #3
and it is possible that things can be done in another order
Avatar billede grimbeast Nybegynder
04. september 2005 - 22:00 #4
Hi Terry

I check your answer as soon as I have the time.
As far as I can see - the only thing changed is, that you create the property on the Table level, instead of doing it on the specific field??

Will this not influence all date fields in the table?

Christian
Avatar billede terry Ekspert
05. september 2005 - 09:22 #5
Hi Christian
No, the user property only gets appended to the fields you specify. Also, you may find that its necessary to append the table (CurrentDb.TableDefs.Append tdfSygePleje) before you create/append the property, although I havent verified this.

May I ask whi you need to do this in code? You can do it directly in the table properties, and if you dont have the Access frontend then you can always use the format function in your code.
Avatar billede terry Ekspert
05. september 2005 - 10:23 #6
setting the format property to "Short Date" has NO effect on how the date is stored in the database, it is always stored in teh same format!
Avatar billede grimbeast Nybegynder
05. september 2005 - 11:58 #7
Hi

We have a system that is split up in 2 separate databases, a frontend and a backend.
The system is currently running on 15 to 20 different hospitals, and the update has to be made in the backend database. So when the users get the new version, we have to create the new tables in the backend database, and then link them back into the frontend.

If you have another solution that you find better - pls. let me know.

Regards.
Avatar billede terry Ekspert
05. september 2005 - 12:41 #8
that sounds fine :o)
Avatar billede mugs Novice
05. september 2005 - 13:13 #9
Nu blander jeg mig i noget, jeg ikke rigtig har forstand på, men det forekommer mig at have set en funktion der automatisk søger efter en ny version om importerer ændringer. Men måske det bare er sommervarmen :o)
Avatar billede terry Ekspert
07. september 2005 - 19:45 #10
thanks, hope you got it to work.