Avatar billede deliveryboy Nybegynder
29. august 2005 - 20:32 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

pakke installation

http://eksperten.dk/spm/626524#rid5647773
- her så jeg at der var en som havde problemer med at få sit limewire til at kører. nu sidder jeg i samme situation med kopete, som jeg har opgraderet. jeg kørte denne kommando efter jeg havde installeret det-
[ma@localhost ma]$ rpm -qa | grep kopete

Hvilket resulterede i dette udkast.

libkdenetwork2-kopete-3.4.2-1mdk

Jeg prøver så at skrive kopete i shell, men den skriver at den ikke kan finde kopete... Hjælp mig please.. uden denne start er jeg helt tabt i linux :)
På forhånd tak
Mikkel Aggerbo
Avatar billede lap Nybegynder
29. august 2005 - 20:47 #1
du kan altid bruge rpm -ql libkdenetwork2-kopete-3.4.2-1mdk

til at vise, hvilke filer der er installeret.
Avatar billede deliveryboy Nybegynder
29. august 2005 - 20:51 #2
ja det ved jeg, problemet ligger i at starte ?
Avatar billede JoeX2 Praktikant
30. august 2005 - 00:00 #3
Nej du skal lige installere kopete først. Det du har installeret er kopete's delte biblioteker, hvilket installerer sig selv hvis du bruger mandrivas værktøjer. Jeg kan kun anbefale dig at lære disse værktøjer, så kan du lære om pakker osv. senere.

Hvis du vil have en liste over alle pakker der indeholder en fil med navnet kopete så er kommandoen:
urpmf kopete

Denne bliver dog frygtelig lang, så hvis du bare vil have den kørbare fil skriv:
urpmf /usr/bin/kopete

Dette visser at det er pakken kdenetwork-kopete du ønsker at installere. Dette køres med kommandoen:
urpmi kdenetwork-kopete

, normalt vil du dog kunne nøjes med at skrive:
urpmi kopete

Dessvære kan urpmX kommandoerne kun arbejde med de pakker de kender i forvejen. Hvis du har installeret fra cd, kender den kun indholdet fra cd(erne). Hvis du har installeret direkte fra nettet kender den alle pakkerne der var tilgængelige på det tidspunkt.

Du kan vise mandriva flere "kilder" til at hente pakker fra og gennemsøge. Dertil vil jeg anbefale hjemmesiden:
http://easyurpmi.zarb.org/

Efter nogle få clicks på hjemmesiden vil den give dig nogle kommandoer i stil med disse:
urpmi.addmedia plf-free ftp://plf.time4t.net/pub/plf/mandrake/free/10.2 with hdlist.cz
urpmi.addmedia plf-nonfree ftp://plf.time4t.net/pub/plf/mandrake/non-free/10.2 with hdlist.cz
urpmi.addmedia --update updates ftp://ftp.surfnet.nl/pub/os/Linux/distr/Mandrakelinux/official/updates/LE2005/main_updates/ with media_info/hdlist.cz
urpmi.addmedia contrib ftp://ftp.surfnet.nl/pub/os/Linux/distr/Mandrakelinux/official/2005/i586/media/contrib with media_info/hdlist.cz

Efter at have kørt disse kommandoer, kender mandriva nu flere/nyere pakker end før. Dette bruger fx til installation af opdateringer. For at installere alle opdateringer skriv:
urpmi --auto-select

En pakke der er en opdatering fortrækkes altid frem for en forældet. Den udgave af kopete der er på cd'erne er desværre forældet, da en opdatering af MSN serverne har forhindret ændre udgaver af kopete at logge på MSN. (Selvfølgelig ligemeget for ikke-MSN brugere).

Når du herefter vil starte kopete, (hvilket du spurgte) kan du enten skrive kopete eller vente et par minuter, for da er den oprettet i menuen.
Avatar billede deliveryboy Nybegynder
30. august 2005 - 07:46 #4
okay joex2, jeg kan ikke lige acceptere dit svar lige nu, sidder ved min bærbar. Men jeg vil hjem og teste det du siger på min stationære. Så kan acceptere ved omkring 5 tiden... Nu har jeg jo lige hentet kopete fra nettet, skal jeg så igennem den samme lange proces med alle de links du har angivet? Eller er det bare kilder til andre programmer?
Mange Tak
Mikkel Aggerbo!
Avatar billede deliveryboy Nybegynder
30. august 2005 - 17:37 #5
[ma@localhost ma]$ urpmi kdenetwork-kopete
bash: urpmi: command not found
det er det eneste der sker når jeg skriver dette?
Avatar billede JoeX2 Praktikant
31. august 2005 - 19:54 #6
Der er et rettighedssystem i Linux der forhindre brugere på et system at gøre noget der også påvirker andre brugere på systemet.

Hvis du har brug for rettighederne til fx at installere programmer skal du skrive:
su
Dette betyder Switch User. Når du ikke længere har brug for disse rettigheder skal du skrive:
exit

Det er en rigtig god “vane” ikke at give sig selv flere rettigheder end man har brug for. Det er lidt svært at forklare, men den måde Linux håndtere disse rettigheder gør at hele systemet er meget sikre,  fx kan nogle programmer der bruger internettet ikke tilgå alle filer i dit system.