Avatar billede djozere Nybegynder
29. august 2005 - 09:45 Der er 2 kommentarer

kontrol,sætning af cardNo

Jeg har to databaser:
1.Cards(CardNo, CardStatus)
2.Actvities(CardNo, AfleveringStatus, AnkomsDato, AnkomsTid, AfgangsDato, AfgangsTid)

Jeg forstiller at jeg har ti Cards i databasen(100,150,200,250,300,350,400,450,500,550) og CardStatus er(Hjemme, Udlaanet) i value List
Jeg vil controlere om et card er hjemme eller udlaanet. Hvis det er hjemme så skal den sættes i CardNo i Activities. hvordan kan jeg gør det?
Ps. vi arbejder med Filemarker pro 6(FMP6)
Avatar billede esys Juniormester
13. oktober 2005 - 12:18 #1
Jeg ville anbefale, at I først laver en opdatering til FileMaker 8 (eller 7).
Hermed får I udvidede muligheder for at arbejde med relationer mellem databaserne samt endnu bedre muligheder for portal-værktøjet (flere tabeller i samme fil).
Det er rimeligt enkelt at arbejde på denne måde (når man lige har vænnet sig til tanke-gangen)
Jeg ville nok vælge at lave en portal hvor du ved hjælp af nogle scripts indlæser data i en tabel hvor der angives antal og handling. Handlingen kan feks være "Retur" , "Reserveret", "Udlån" osv. Alle handlinger anføres et automatisk tidsstempel. Afhængig af handlingen laver du et kalkuleret felt der beregner om antallet (lageret) skal blive mindre eller større. Herefter opretter du et summary felt der viser det samlede antal (på lageret). Dette antal viser du under din portal  således at du har en status for hvor meget der er hjemme. Jeg har netop færdiggjort en løsning i FM7, hvor vi gør noget tilsvarende, men hvor systemet opdateres ved hjælp af stregkodeindlæsning og advarseler hvis det samme produkt er oprettet med samme stregkode (feks ved nyt og gammelt produkt. Løsningen opdaterer samtidig automatisk en webshop  så de kan se lagerstatus.
Løsningen er lidt anderledes end med dine lister men mine erfaringer siger at det er en mere overskuelig løsning på denne måde.
Avatar billede esys Juniormester
02. november 2005 - 13:08 #2
Sorry - opretter det som svar og ikke kommentar.

Jeg ville anbefale, at I først laver en opdatering til FileMaker 8 (eller 7).
Hermed får I udvidede muligheder for at arbejde med relationer mellem databaserne samt endnu bedre muligheder for portal-værktøjet (flere tabeller i samme fil).
Det er rimeligt enkelt at arbejde på denne måde (når man lige har vænnet sig til tanke-gangen)
Jeg ville nok vælge at lave en portal hvor du ved hjælp af nogle scripts indlæser data i en tabel hvor der angives antal og handling. Handlingen kan feks være "Retur" , "Reserveret", "Udlån" osv. Alle handlinger anføres et automatisk tidsstempel. Afhængig af handlingen laver du et kalkuleret felt der beregner om antallet (lageret) skal blive mindre eller større. Herefter opretter du et summary felt der viser det samlede antal (på lageret). Dette antal viser du under din portal  således at du har en status for hvor meget der er hjemme. Jeg har netop færdiggjort en løsning i FM7, hvor vi gør noget tilsvarende, men hvor systemet opdateres ved hjælp af stregkodeindlæsning og advarseler hvis det samme produkt er oprettet med samme stregkode (feks ved nyt og gammelt produkt. Løsningen opdaterer samtidig automatisk en webshop  så de kan se lagerstatus.
Løsningen er lidt anderledes end med dine lister men mine erfaringer siger at det er en mere overskuelig løsning på denne måde.