Avatar billede simonbk Nybegynder
22. august 2005 - 09:14 Der er 15 kommentarer

Aggregering af kolonner

Er der nogen der kan hjælpe mig med at aggregere to kolonner sammen til een? Begge kolonner har samme datatype (tal) og skal altså slås sammen til een kolonne: A1+B1, A2+B2... Hvis A1=2 og B1=3 i den nye kolonne kommer række 1 altså til at blive 5.

/S
Avatar billede nielle Nybegynder
22. august 2005 - 09:27 #1
Først en update:

UPDATE dinTabel SET aKolonne=aKolonne+bKolonne

- og derefter er det bare at slette B-kolonnen.
Avatar billede Slettet bruger
22. august 2005 - 09:29 #2
Hvis du vil bevare kolonne 1 og 2 så kan du:
Tilføj den nye kolonne i tabellen først, derefter laver du en opdateringsforespørgsel, hvor du sætter Udtryk1: [Kolonne1]+[Kolonne2] og opdateringsfeltet til at være [Kolonne3]
!~)
Avatar billede nielle Nybegynder
22. august 2005 - 09:31 #3
Hvis man ønsker at bevare begge de gamle kolonner, så er der slet ikke nogen grund til at lave en ekstra kolonne med deres sum - det vil bare være redundante data.
Avatar billede Slettet bruger
22. august 2005 - 09:33 #4
Der er vist en der har været tidligere oppe end undertegnede!~)
Avatar billede nielle Nybegynder
22. august 2005 - 09:35 #5
Godmorgen, så ;^)
Avatar billede simonbk Nybegynder
22. august 2005 - 10:47 #6
Det ser fornuftig ud, men når jeg skriver sql:

UPDATE dinTabel
SET kolA=kolA+kolB;

Så får jeg feljlmed. at der mangler operator i kolA+kolB udtrykket.

Kan i forklarer hvorfor? Evt. kommen med en revideret sql statement

/S
Avatar billede nielle Nybegynder
22. august 2005 - 10:52 #7
Hedder din tabel virkeligt "dinTabel"? Og hedder dine to felter komA og kolB?
Avatar billede simonbk Nybegynder
22. august 2005 - 11:13 #8
Nej det er naturligvis de rigtige navne jeg har brugt. Kan det være fordi jeg har negative værdier i den ene kolonne (kolB)?
/S
Avatar billede nielle Nybegynder
22. august 2005 - 11:15 #9
Nej, det betyder ikke noget.

Det burde heller ikke btyde noget at du har en ; med i din SQL-sætning, men prøv alligevel at fjerne den.
Avatar billede simonbk Nybegynder
22. august 2005 - 11:57 #10
Jeg fandt ud af at det er fordi jeg har tal i mine kolonnenavne! Er der en måde man kan omgå dette uden at skulle skifte navne på kolonnerne?
/S
Avatar billede nielle Nybegynder
22. august 2005 - 12:37 #11
Måske vad at sætter []-rundt om dem. Lige som hvis man bruger reserverede ord som tabelnavne:

UPDATE dinTabel SET [kol1]=[kol1]+[kol2]
Avatar billede mugs Novice
22. august 2005 - 12:49 #12
UPDATE dinTabel SET [kol1]=[kol1]&[kol2]

& ikke +
Avatar billede mugs Novice
22. august 2005 - 13:50 #13
Der er vist noget, jeg har misforstået :o)
Avatar billede nielle Nybegynder
26. august 2005 - 08:40 #14
simonbk> Har du fået kigget på det?
Avatar billede nielle Nybegynder
15. september 2005 - 18:02 #15
?