Avatar billede lonepeter Novice
21. august 2005 - 19:52 Der er 16 kommentarer og
3 løsninger

Problemer med gear på cykel

Hejsa...

Min kone og jeg har anskaffet os et par cykler, nu er det efterhånden en del år siden at jeg sidst har haft cykel så jeg må nok erkende at min viden på området mildest talt er lidt rusten... :-)

Problemet er at min kones cykel enten ikke kan komme i 1. gear eller 3. gear. Det er en 3 gears cykel med gear af mærket SRAM.

Nede ved baghjulet er der en kæde som går ind i narvet, den kan man justere i små hakker, hvis den bliver løsnet et enkelt hak er der ikke noget 1. gear og hvis den bliver strammet et hak er der ikke noget 3. gear.

Er der nogle der ved om der er noget andet man kan justere eller hvad der kan være galt med apparatet??!

Cyklerne er nye så i princippet kan vi jo bare køre ned med hvor vi har købt dem (Bilka) men det ville jo være en helt del lettere hvis det lige var noget man selv kunne ordne, uden at splitte det hele ad...

Peter
Avatar billede moegelbjerg Nybegynder
21. august 2005 - 20:54 #1
Det kommer noget an på, hvad det er for en gearvælger, der sidder i den anden ende af kablet. Hvis det er en type, der kan åbnes med en skrue, er der muligvis en justeringsmulighed der også. Men lad være med at forsøge på at åbne gearvælgere, der ikke er skruet sammen - så er der sikkert et eller andet af plastic, der vil knække, og så er det jo ikke så godt for garantien.
Avatar billede lonepeter Novice
21. august 2005 - 21:10 #2
Hmm... efter jeg skrev spg har jeg været ude og rumstere lidt yderligere med det og har fundet ud af at problemet er at kablet ikke bliver tilstrækkeligt slapt til at gearet går i 3.

Det mystiske er at hvis nu at man køre og sætter den i 3. men den bliver i 2. så bliver kablet "slapt" oppe hvor det går ind i gear vælgeren og skubber jeg det på plads der hopper den i 3. gear, det er sgu da lidt mystisk synes jeg...

Lidt ligesom om at "fjederen" inde i narvet som skal stramme kæden op ikke er kraftig nok til at hive kæden ind i 3. gear men nærmest skal skubbes ind...

Er det et problem du har hørt om før??
Avatar billede johnstigers Seniormester
21. august 2005 - 21:14 #3
Jeg ville ikke engang TÆNKE på at lave det selv - cyklerne er nye, så få nogen andre - det har i ret til. De skal IKKE laves.
Avatar billede moegelbjerg Nybegynder
21. august 2005 - 21:35 #4
Det lyder som om gearnavet ikke virker optimalt: Bilkas problem!
(men jeg kender godt det der med, at man orker ikke at skulle tilbage til butikken og måske forklare den ene efter den anden, hvad er er galt, og så uvisheden om, hvornår man  får sine ting igen)
Avatar billede lonepeter Novice
21. august 2005 - 22:54 #5
Næh, det er jo lige netop det som er problemet, man gider ikke skulle transportere cyklen der ned og ikke vide hvornår man får den tilbage, man kunne jo også kræve at få en anden hvis de ikke kan ordne det i en fart, men så er det igen, at vi har sat barnesæde o.s.v. på den også gider man ikke skulle til at afmontere og påmontere det igen og bla bla bla.......

Så det ville jo være så meget lettere hvis nu at det var noget man selv kunne ordne...
Avatar billede spif2001 Nybegynder
22. august 2005 - 11:28 #6
Adjusting STURMEY ARCHER 3 speed gears:

With Brompton UNFOLDED follow gear shifting cable to point of entry into rear wheel. Here you will find a small chain and rod assembly attached to the cable end where it is attached with a screw in barrel fitting secured by small knurled lock nut. Loosen lock nut (gently use two pairs of pliers if necessary) and disassemble cable from indicator chain assembly.

Now ensure that chain and rod assembly is screwed into hub completely. Turn back maximum of half a turn if necessary to ensure sure chain runs freely through round shouldered indicator nut on wheel axle and reattach indicator chain to cable assembly.

Select second gear on the handle bar gear control. Looking through the “window” in the right had axle nut turn the barrel nut cable adjuster until the end of the indicator rod as attached to indicator chain is exactly even with the end of the axle. Note: The indicator rod is attached to end of shifting chain. Now spin rear wheel with pedal crank and reexamine to assure proper adjustment. Finally tighten lock nut against barrel nut.

If attention to the above does not enable all 3 gears to be obtained, please contact your bicycle shop for assistance.

taget fra følgende hjemmeside:
http://www.foldabikes.com/Talk/Docs/gear_manual.html
Avatar billede spif2001 Nybegynder
22. august 2005 - 11:32 #7
Ellers er der her et pdf doc - kig på side 14:

http://www.bromptonbicycle.co.uk/home/_uploads/Owner_Manual.pdf
Avatar billede spif2001 Nybegynder
22. august 2005 - 11:37 #8
ARgh - fik taget copy paste af det forkerte i min første kommentar - her er den jeg ville poste:

Symptons: If gears are skipping a gear adjustment will in most cases cures the problem. Sturmey Archer and the German SRAM gear systems used by Brompton are very durable and generally trouble free over many years of normal use. However, ALL TYPES OF GEARING MUST NOT BE RIDDEN OUT OF ADJUSTMENT. Doing so may cause damage to gear components and cause the hub to malfunction.

  1. Place the handlebar shifter in gear position “3”. Move the crank to check that the gear is engaged.
  2. To make the adjustment, the cable must be taut in third gear to be able to transfer a shift movement directly to the hub.
  3. Push the plastic locating sleeve onto the small pull rod until the cable is taut. Make sure you do not pull the indicator chain out of hub. Cable should be taut but not so taut as to cause any part of shifting chain to move out of hub.
  4. To CHECK: Place shifter in gear position “ 1” while moving the crank.
  5. Setting too loose: In gear position “1” the tension chain can be pulled out of the deflection nut on hub by hand.
  6. Setting too tight: It is difficult to place the shift lever in gear position “1”.
  7. If required, readjust the shift mechanism (in third gear).
Avatar billede lonepeter Novice
22. august 2005 - 14:08 #9
spif2001, den vejledning du poster er lig den som der fulgte med cyklen og som jeg har fulgt, men som skrevet er det som om at den i tredie gear ikke har "kraft" nok til at hive kæden helt ind...

Jeg må prøve at kigge lidt mere på det og hvis jeg ikke finder løsningen er der jo nok ingen vej uden om at tage en tur tilbage til Bilka... :-|
Avatar billede martin_moth Mester
22. august 2005 - 15:51 #10
Du skal i hvert fald ikek forsøge at skille navet ad. Et nav med indvendige gear nærmest "eksploderer" når du åbner det, og så ligger der 117 stumper overalt.

Det lyder som om - som du selv siger - at der er noget fjederværk i navet, der ikke trækker kablet ind når det skal i tredie gear.

Men prøv at smør kablet osv - det kan jo være friktion i kablet, der gør, at den ikke kan trække det tilbage.
Avatar billede lonepeter Novice
22. august 2005 - 16:17 #11
Jo, jeg har engang for mange år siden skilt et navn ad, vist dengang det hed Torpedo eller noget i den stil... - det er facinerende hvor mangle dimser man kan placere i så lille en dåse... :-)

Jeg vil prøve at smøre kablen og rumstere lidt med det når jeg lige får tid til det...

Jeg vender tilbage når der er nyt i sagen... :-)
Avatar billede lonepeter Novice
22. august 2005 - 16:19 #12
Har iøvrigt haft ringet til Bilka, de har aldrig hørt om et ligende problem men de selvfølgelig gerne sende den til rep hvis jeg kom ned med den...
Avatar billede lonepeter Novice
02. september 2005 - 11:02 #13
Jeg har ikke haft tid lyst og lejlighed til at rode mere med det, så smid lige et svar så jeg kan få lukket spg.
Avatar billede spif2001 Nybegynder
02. september 2005 - 11:56 #14
Hvem skal svare?
Avatar billede lonepeter Novice
02. september 2005 - 12:04 #15
Da mit problem ikke er løst er det jo svært at sig, men jeg synes i alle skal smide et svar og dele points for indsatsen.
Avatar billede spif2001 Nybegynder
02. september 2005 - 12:05 #16
ok
Avatar billede moegelbjerg Nybegynder
02. september 2005 - 15:53 #17
Tak - håber ikke I har mistet for mange cykeldage i det gode vejr.
Avatar billede lonepeter Novice
04. september 2005 - 19:06 #18
Nej vi har da fået trampet en del i pedalerne... :-)
Avatar billede lonepeter Novice
08. september 2005 - 22:48 #19
Jeg synes lige at jeg skyldte en lille update...

Så fik jeg kaste mig over gearproblemet...

Det viste sig at cykelkurven, der godt nok ikke er monteret på cyklen fra starten, men solgt sammen med cyklen, gør at gearkablet får et lidt "mystisk forløb" der gør at kablet hopper en anelse ud af det hul det skal sidde i på gearvælgeren. Det betyder at kablet forbliver en anelse spændt og ikke helt slapt som det skulle være i 3. gear.

Kablet har nu fået nogle strips der holder det på plads og problemet er løst... :-)