Avatar billede tumpejoe Nybegynder
18. august 2005 - 22:25 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Doorway med mapper

Hej
Er der nogen der har en idé om hvordan man kan lave et "pretty-url" system ligesom i php? Altså at "/gateway/dennefil/" går til "/etellerandet.asp?fil=dennefil"?

Jeg kan forstille mig at man kan gøre det via global.asa, ligesom det er tilfældet i .NET hvor man "snyder" systemet med at udgive sig for errorpages.

Håber der er nogle der kan komme med nogle forslag!

Tak!
Avatar billede krogstrup Nybegynder
18. august 2005 - 22:29 #1
som du selv nævner kan man lave en specialprogrammeret 404 side, der opfanger hvilken side der er efterspurgt (udfra mappestrukturen) og herefter henter det rigtige indhold eller redirecter til siden.

Alternativt kan du benytte et ISAPI filter, hvis du har adgang til at installere software på webserveren.
Prøv evt. denne: www.isapirewrite.com
Avatar billede krogstrup Nybegynder
18. august 2005 - 22:31 #2
hmmm - kommer til at tænke på at løsningen med 404 siden jo også kræver at du har server adgang, da man i IIS´en skal vælge en andet webdokument end det der standard håndterer 404 visninger.
Avatar billede tumpejoe Nybegynder
18. august 2005 - 22:32 #3
Kan du evt. give et eksempel på en dynamsik 404 side?
Avatar billede krogstrup Nybegynder
18. august 2005 - 22:59 #4
hmm, har ikke lige noget liggende.

Men det handler vel om at indlæse den efterspurgte URL i en variabel for herefter at "trække" de forskellige data ud.

Dvs. hvis der efterspørges www.mitsite.dk/spil/backgammon

skal vi have udtrukket "spil" og "backgammon" fra URL strengen således at disse data kan bruges til at hente det rigtige database indhold eller redirecte til www.mitsite.dk/visSpil.asp?id=backgammon
Avatar billede tumpejoe Nybegynder
19. august 2005 - 00:02 #5
Tja, kunne godt være du havde et eksempel af en art, men send et svar så får du pointene. Jeg finder jo nok ud af et eller andet.

Tak for det
Avatar billede hiks Nybegynder
19. august 2005 - 09:57 #6
du kan evt. lave en custom error page i IIS og fange url via request.servervariables og siden redirecte! Ved ikke helt om det altid ville lykkedes og om søgemaskiner etc. er så glade for det.

Ellers skal du have fat i et ISAPI filter.

/hiks
Avatar billede krogstrup Nybegynder
19. august 2005 - 09:59 #7
hiks >
Har du overhovedet læst trådene i dette indlæg? Kan ikke helt se det nye i dit svar, i forhold til det vi allerede har talt om.... ?!?
Avatar billede krogstrup Nybegynder
19. august 2005 - 09:59 #8
svar
Avatar billede krogstrup Nybegynder
19. august 2005 - 10:00 #9
tumpejoe >
Kan du ikke nøjes med at give mig 50 point. 200 er lige rigelig i forhold til hvad jeg har bidraget med.
Avatar billede hiks Nybegynder
19. august 2005 - 10:04 #10
krogstrup> ja! Jeg mener godt man kan gøre det ved hjælp af en Custom Error Page i IIS! Det er bare ikke kønt! :o)

/hiks
Avatar billede hiks Nybegynder
19. august 2005 - 10:06 #11
krogstrup> men kan godt se at det minder om din kommentar tidligere. ang. 404 sider. :o(

/hiks
Avatar billede krogstrup Nybegynder
19. august 2005 - 10:20 #12
hiks >
Hvis en fiktiv url efterspørges - f.eks. www.mitsite.dk/spil/backgammon - vil IIS´en jo ikke vise en error page, men derimod 404 siden, da den efterspurgte url ikke findes på serveren.
Avatar billede hiks Nybegynder
19. august 2005 - 10:26 #13
det er rigtigt men man har muligheden i IIS for at sætte Custom Error Pages op til at henvise til en url på webbet i stedet for de standardsider der ligger i folderen IISHELP.

Fra denne "fejl"-side kan man så tilgå de forskellige variable som bliver indeholdt i URL'en til denne side - og derved også se hvilken side der er efterspurgt.

/hiks
Avatar billede krogstrup Nybegynder
19. august 2005 - 10:32 #14
jeg tror vi taler forbi hinanden. Når jeg taler om 404 siden, så er det jo netop også en IIS error page. Mit forslag har hele tiden gået ud på at ændre denne side til en egenprogrammeret 404 side.
Avatar billede krogstrup Nybegynder
19. august 2005 - 10:33 #15
Men jeg har muligvis ikke forklaret dette tydeligt nok :-)

Den danske sprog kan være svær, hehe
Avatar billede hiks Nybegynder
19. august 2005 - 10:38 #16
hehe ja - sålænge vi er næsten enige... :o)

go weekend!

/hiks
Avatar billede tumpejoe Nybegynder
19. august 2005 - 10:59 #17
krogstrup:
Hehe, ja men så længe jeg forstår hvad du mener så går det jo nok.

Er ikke lige så kendt herinde - hvordan nøjes jeg med at give dig 50 point? Jeg kan ikke se jeg kan sætte pointtallet ned, så du må vist nøjes med 200 ;) Det var jo også et hurtigt svar, og det var det jeg havde brug for (også selv om vi ikke kom nærmere ind på en løsning hehe)
Avatar billede krogstrup Nybegynder
19. august 2005 - 12:49 #18
Du lægger bare et svar selv. Så kan du tildele mig 50 point og dig selv 150.
Avatar billede tumpejoe Nybegynder
19. august 2005 - 12:52 #19
ah, smart ;)