Avatar billede jolleberg Nybegynder
12. april 2001 - 17:35 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Flash Hjælp!

Hej eksperter!

Jeg er igang med noget flash hvor man skal hoppe rundt med en figur der har følgende actions:

onClipEvent (mouseDown) {
    MyMD = True;
}
onClipEvent (mouseUp) {
    stopDrag ();
}
onClipEvent (mouseMove) {
    if (MyMD == True) {
        stopDrag ();
        MyMD = False;
    }
onClipEvent (enterFrame) {
    if (MyMD == True) {
        startDrag (\"_root.MyMC\", true);
    }

Nu er der så at jeg vil lave sådan at den ikke kan hoppe på ALLE felter men kun i et usynligt gitter jeg vil tegne hvordan gør jeg det?? Jeg ved godt 25 points er sølle men jeg har ikke flere!

-Jonas
Avatar billede diktator Nybegynder
12. april 2001 - 17:38 #1
    startDrag (\"_root.MyMC\", true, 10, 10, 400, 400);
Avatar billede jolleberg Nybegynder
12. april 2001 - 17:41 #2
Er det gitteret der skal ha´ den action eller hva? hvis ikke vil du så ikke forklare det lidt nærmere??

-Jonas
Avatar billede diktator Nybegynder
12. april 2001 - 17:42 #3
Det er din OnClipEvebt(enterFrame)
Så dragger du 10 px fra venstre og top mod 400 højre og bund.
Du kan også aflæse musens x,y koordinater og sætte MyMD til True hvis du er uden for et angivet felt.
Avatar billede jolleberg Nybegynder
12. april 2001 - 17:43 #4
Jeg er ikke så stiv i flash(endnu) Hvis jeg sender dig min flash fil vil du så kigge på det?+

-Jonas
Avatar billede diktator Nybegynder
12. april 2001 - 17:45 #5
admin@diktator.dk
Avatar billede brandy Nybegynder
12. april 2001 - 17:47 #6
Du kan evt. lave en hittest til at starte med. Dvs. du laver et/nogle movieclip rundt om det area som figuren må bevæge sig i. Så giver du figurens MC de actions med hittest sådan at hvis figuren rammer movieclippet, så må den ikke gå længere...

...okay jeg tror jeg laver et eksempel istedet...

[Brandy]
Avatar billede jolleberg Nybegynder
12. april 2001 - 17:48 #7
Er sendt!
Avatar billede brandy Nybegynder
12. april 2001 - 17:48 #8
OKay ikke alligevel...*gg*
Avatar billede jolleberg Nybegynder
12. april 2001 - 17:50 #9
*S*
Avatar billede diktator Nybegynder
12. april 2001 - 17:58 #10
?? - har ikke modtaget noget endnu.
Avatar billede diktator Nybegynder
12. april 2001 - 18:04 #11
Hmm... enten har du ikke sendt den, eller så er der problemer med min mail ?? --

Nå men prøv at ændre din kode til:

onClipEvent (mouseDown) {
    MyMD = True;
}
onClipEvent (mouseUp) {
    stopDrag ();
}
onClipEvent (mouseMove) {
    if (MyMD == True) {
        stopDrag ();
        MyMD = False;
    }

onClipEvent (enterFrame) {
    if (MyMD == True && MyGitter == True) {
        startDrag (\"_root.MyMC\", true);
    }

onClipEvent (enterFrame) {
    if (_xmouse <= 400 && _xmouse >= 10 && _ymouse <= 400 && _ymouse >= 10) {
        MyGitter = true;
    }

Avatar billede jolleberg Nybegynder
12. april 2001 - 18:08 #12
Når jeg ændre koden til det vil min figur ikke hoppe mere :( men jeg skal vel også først tegne et gitter et sted eller hvaaa?

-Jonas

ps. jeg prøver lige at sende igen!
Avatar billede jolleberg Nybegynder
12. april 2001 - 18:13 #13
Er sendt igen!
Avatar billede jolleberg Nybegynder
12. april 2001 - 18:20 #14
DU KAN DOWNLOADE DEN PÅ http://www.friserverplads.dk/allowed/Chat%20beta.fla

Så må den være der!

-Jonas
Avatar billede diktator Nybegynder
12. april 2001 - 18:54 #15
Jolleberg -- jeg har desværre ikke tid lige nu - jeg kan sende dig en i morgen hvis det kan vente - ellers får du lige dine points tilbage
Avatar billede jolleberg Nybegynder
12. april 2001 - 19:01 #16
Jeg kan sagtens vente til imorgen :)

-Jonas
Avatar billede diktator Nybegynder
13. april 2001 - 10:40 #17
Hej igen
Jeg har problemer med min mail, så du får det lige den her vej.

Du skal lave et movieclip med en kasse inden i. Den skal du betragte som dit grid eller din ramme.
Giv den instance name:\'Gitter\' og gør den usynlig på din film, når du har placeret den som du vil have.

Så skal du ændre dit OnClipEvent(EnterFrame) til:

onClipEvent (enterFrame) {
    if (MyMD == True && _root._xmouse >= Number(getProperty ( _root.Gitter, _x )) && _root._xmouse<= Number(getProperty ( _root.Gitter, _width ))+ Number(getProperty ( _root.Gitter, _x ))  && _root._ymouse>= Number(getProperty ( _root.Gitter, _y))  && _root._ymouse<= Number(getProperty ( _root.Gitter, _height)) +Number(getProperty ( _root.Gitter, _y))) {
        startDrag (\"_root.MyMC\", true);
    }

Det der sker er at jeg henter kordinaterne x og y, samt bredde og højde på movieclippet: \'Gitter\' og angiver dem til at være musens \'arbejdsområde\'

Brandy -> Idéen med en HitTest funktion er i bund og grund god nok, men det vil volde lidt problemer i det her tilfælde, da det ikke er selve objektet der skal detecte, men derimod musen på OnClick.

Ha\' en god påske :)