Avatar billede michael1265 Nybegynder
18. august 2005 - 10:10 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Animere en streg

Jeg har et forhåbentlig simpelt spørgsmål...

Jeg skal lave en streg som starter i et punkt og slutter i et andet. Den skal animeres så den tegnes automatisk, også gerne loope, så det ser ud som om den bliver tegnet igen og igen.

Håber i forstår.. der er gode points at hente ved et hjælpende svar. Ellers sig til så uddyber jeg så godt jeg kan.

Ps. den skal starte oven på et billede og ligesom gå ud af det, hvis det er til at forstå...
Avatar billede barklund Nybegynder
18. august 2005 - 10:22 #1
Når nu du siger streg, mener du så en ret linje eller en kurvet?

Hvis den er ret, kan det laves ret nemt med noget mit_mc.lineTo i en onEnterFrame. Hvis det er en arbitrært formet streg, kan det laves med en maske.
Avatar billede michael1265 Nybegynder
18. august 2005 - 10:25 #2
linien er ret, men går skråt ud af billedet, hvis du forstår
Avatar billede barklund Nybegynder
18. august 2005 - 10:45 #3
In that case bør du kigge på lineTo - det er nemlig ret simpelt :)
Avatar billede michael1265 Nybegynder
18. august 2005 - 10:47 #4
jeg roder også med det lige nu, men måske nogle hurtigere kunne give mig en forklaring
Avatar billede barklund Nybegynder
18. august 2005 - 10:59 #5
Hurtigere? Hurtigere end mig? Ingen er hurtigere end mig - muharharhar!!!! >:]

Okayokay, noget med:

var start_x:Number = 20;
var start_y:Number = 20;
var end_x:Number = 200;
var end_y:Number = 200;
var frames:Number = 10;
var counter:Number = 0;
//
var step_x:Number = (end_x-start_x)/frames;
var step_y:Number = (end_y-start_y)/frames;
//
var draw_mc:MovieClip = createEmptyMovieClip("draw_mc", 1);
draw_mc.onEnterFrame = drawLine;
draw_mc._x = start_x;
draw_mc._y = start_y;
//
function drawLine():Void {
    this.clear();
    this.lineStyle(1, 0xFF0000, 100);
    this.lineTo(step_x * ((counter % frames) + 1), step_y * ((counter % frames) + 1));
    counter++;
}

For eksempel :)

Se mere om, hvordan du bruger tegnefunktionerne i http://globe.dk/?action=detail&vare=FG227-7 eller på bogens hjemmeside under http://actionscript.dk/bogen/tegneprogram/

:)

--
Morten Barklund
Avatar billede michael1265 Nybegynder
18. august 2005 - 11:10 #6
Tak for svaret det virker, jeg har selv ændret den til sort farve og tykkelsen. Men hvor ændrer jeg retningen, den skal nemlig gå opad, og så knap så skråt... og hvor putter jeg billedet som skal ligge under ind ?
Avatar billede michael1265 Nybegynder
18. august 2005 - 11:13 #7
Har løst det med billedet, men mangler stadig at ændre retningen og selv hældningen
Avatar billede michael1265 Nybegynder
18. august 2005 - 11:24 #8
Vil gerne give flere points ...
Avatar billede michael1265 Nybegynder
18. august 2005 - 11:33 #9
Har selv løst det, men takker mange gange ;)
Avatar billede barklund Nybegynder
18. august 2005 - 11:53 #10
Du retter bare koordinaterne :)

Og tark for points :)