Avatar billede naxosnaxos Nybegynder
17. august 2005 - 22:44 Der er 9 kommentarer

Opdatering af data på webside teknikker

Hvilke teknikker kan man anvende til at opdater data på en webside:

Anvende en applet på sin side (java)

Måske noget javascript?

Andre?

Hvad kender i til og gerne noget der virker og som er til at vedligeholde
Avatar billede driis Nybegynder
17. august 2005 - 22:47 #1
Hvis du mener opdatering af data uden postback kan javascript være en god løsning; det kan bringes til at virke ret godt. Et godt eksempel er Google Suggest.

Applet's er også en mulighed, du skal dog være opmærksom på problematikken ved at det ikke er alle der har Java installeret / ikke har den rigtige version / har deaktiveret Java, etc.

Det kommer også meget an på hvilken type applikation du udvikler.
Avatar billede naxosnaxos Nybegynder
17. august 2005 - 22:49 #2
Det skal gerne virke godt, til f.eks. booking. Og som minimum i Explorer og Mozilla/Firefox
Avatar billede driis Nybegynder
17. august 2005 - 22:50 #3
Hvis du ikke har set Google Suggest:
http://www.google.com/webhp?complete=1&hl=en
Prøv at indtaste starten af et ord. Så foreslår den automatisk nogle af de ord, der søges mest på.
Det fungerer ved at javascript på clientside over http henter data fra serveren og bruger det til at opdatere mulighederne.
Avatar billede driis Nybegynder
17. august 2005 - 22:54 #4
Hvis du laver (f.eks.) en booking side hvor du vil vise nye muligheder baseret på brugerens valg, tror jeg javascript der henter nyt data via http er en god løsning. Så er der ingen grund til at blande Java applet's ind i den.

Jeg behøver vel ikke at nævne at du kan spare masser af udviklingstid ved blot at tillade postback mellem de forskellige visninger ?
Avatar billede naxosnaxos Nybegynder
17. august 2005 - 22:57 #5
Men hvis nu jeg vil have at siden er åben/vises og så der kan opdateres data uden bruger interaktion. Hvad så med en IFrame i min side som har en side i sig med Meta refresh?
Avatar billede snepnet Nybegynder
17. august 2005 - 23:29 #6
du kan bruge XmlHttp - det er ganske enkelt.
i asp.net 2.0 er der lavet en indpakning af det, men grundlæggende er princippet at du clientside opretter et XmlHttp objekt, og kalder en url på det.

eksempel :

// lidt styles
.error {
    border: 1px solid red;
}

.ok {
    border: 1px solid silver;

}

// en javascript metode
function validateText(userid)
{
    var targetUrl = "CallbackPage.aspx?text="+userid;

    window.status="Forsøger opslag på " + targetUrl;

    var xmlHttp = new ActiveXObject("Microsoft.XMLHTTP");
    xmlHttp.open( "POST", targetUrl, false);
    xmlHttp.send();

    var res = xmlHttp.responseText;
    if (res == 'valid')
        document.getElementById('txtTextToValidate').className = "ok";
    else
        document.getElementById('txtTextToValidate').className = "error";

    window.status="Opslag udført, res : " + res;
}

// lidt kontroller (i page_load)
<form id="Form1" method="post" runat="server">
    <asp:textbox id="txtTextToValidate" runat="server" onblur="validateText(this.value);" CssClass="ok"></asp:textbox>
</form>

// på den side du kalder i scriptet
if (Request.QueryString["text"] == "blah")
    Response.Write("valid");
else
    Response.Write("invalid");

... du kan jo lige prøve at lege lidt med det.

mvh
Avatar billede arne_v Ekspert
18. august 2005 - 18:41 #7
prøv evt. at søg på AJAX

det er hot for tiden
Avatar billede snepnet Nybegynder
18. august 2005 - 19:12 #8
Avatar billede snepnet Nybegynder
07. september 2005 - 16:50 #9
hvordan går det her naxosnaxos?
mvh