Avatar billede agerholm Nybegynder
15. august 2005 - 16:14 Der er 6 kommentarer

Nyt vindue i html-kodning.

Hej Alle i gæve eksperter - jeg er totalt newbie i at kode - så jeg bruger i øjeblikket MS publisher til at lave hjemmeside.

Jeg skal lave nogle links, som henviser til andre sider:

1: Ved nogle af jer hvordan jeg kan lave et hyperlink der åbner i et nyt vindue.

2: Har fundet dette:
<p style="font-family:arial;font-size:80%"><a href="http://www.zymbiose.net" target="_blank">test</a></p>

Men det kræver at jeg indsætter et html fragment.

Kan det gøres anderledes.

3:
Og hvad med at kunne bestemme størrelsen på det åbne vindue ...

Kom frisk - tager imod "næsten" alt....
Avatar billede busschou Praktikant
15. august 2005 - 16:20 #1
target="_blank"
Det er det som bestemmer at linket åbner i et nyt vindue
Hvis du ønsker en bestemt størrelse med mere, så skal du kode det i javascript
Avatar billede busschou Praktikant
15. august 2005 - 16:22 #2
ps: vil anbefale dig at passe på med publisher, en af mine kammerater brugte det til en side med det resultat at folk med modems eller folk der ikke brugte IE havde problemer med overhovedet at hente og se siden. Det skyldes at Publisher laver en masse udenom kode.

Mange herinde vil nok hakke det helt ned, men jeg kan godt se at det for en nybegynder er rart fordi det udadtil er bruger venligt, jeg vil dog anbefale dig at se på Frontpage i stedet hvis du har det (helt optimalt håndkode hehe men ellers ja..)
Avatar billede agerholm Nybegynder
15. august 2005 - 16:24 #3
Ja den fandt jeg andet steds...

Jeg har også fundet nogle javascripts - men kan ikke få dem til at virke.

MS publisher er jo en wysiwyg - temmelig dårlig hjemmeside fremstiller - så der er ikke mange muligheder for at lave konstruktive ting...

Jeg kan indsætte det MS kalder HTML fragtmenter - brudstykker af kodning.
Men hitter ikke ud af det... ØV.
Avatar billede busschou Praktikant
15. august 2005 - 16:25 #4
ok kender desværre ikke meget til det
her er et eksempel på en knap som åbner et vindue defineret i javascript
http://www.w3schools.com/js/tryit.asp?filename=tryjs_openallwindow
--
men selve det at åbne et link i et vindue det må kunne gøres
Der må være et sted hvor du definerer at du laver et link
Samme sted må det være muligt at sige det skal åbne i et nyt vindue , dvs targer="_blank"
Avatar billede fri0z Nybegynder
16. august 2005 - 14:11 #5
du behøver ikke definere font'en i en p tag
<a href="http://www.zymbiose.net" target="_blank" style="font-family:arial;font-size:80%">test</a>

kan sagtens gå :)
Avatar billede roenving Novice
16. august 2005 - 14:24 #6
At du bruger Publisher til at lave hjemmesider, er bestemt ikke det allersmarteste, jeg kan forestille mig, for mig lyder det lidt som at drive et person-transport-firma, og kun have store trækkere og blokvogne i garagen, der  kan sagtens være et par passagerer med hver gang, men til en tiendedel af prisen kunne du have løst det samme, og mere hensigtsmæssigt kunne du for halvdelen have fundet en 12-personers bus !-)

-- jeg vil også gætte på, at MS Publisher skriver html-kode på samme måde, som word, hvor jeg engang har renset en 112 kb word-genereret html-fil for alt overflødigt og endte med knap 9 kb, altså var der næsten 13 gange så meget kode, som det var nødvendigt at bruge, og det er helt urimeligt overfor brugerne, at de skal 'spammes' med så meget l*** ...

-- og man kan sagtens benytte et program til at lave noget andet, f.eks. kan jeg sagtens lave en særdeles intelligent database i Excel, og det er absolut ikke voldsomt svært at lave et regneark i Access (omend tidskrævende !-), men det er absolut uhensigtsmæssigt, og bør kun være noget, som man bruger som nødløsning ...

-- så start med at finde et program, som er beregnet til hjemmeside-produktion, f.eks. www.tsw.dk, så vil det at lave links også lige pludselig blive piece-of-cake !o]