Avatar billede solrod Nybegynder
12. august 2005 - 12:03 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Forespørgelser med kriterier baseret på en tabel

Hej Eksperter,

Her det muligt at lave en forespørgelse, hvor kriterierne er baseret på en tabel. Sådanne at men ikke alene kan ændre kriterierne men også tilføje flere kriterier.
Avatar billede -anders- Juniormester
12. august 2005 - 12:40 #1
hej, helt basis, opret en forespørgsel vha. at beytte guiden, vælg felter fra en eller flere tabeller, kør og gem din forespørgsel. Nu kan man så åbne sin forespørgsel i design, og her ændre/tilføje de kriterier man ønsker for at begrænse data. som sagt dette er basis, ved ikke lige om det du er ude efter
Avatar billede solrod Nybegynder
12. august 2005 - 12:48 #2
Beklager det er ikke lige det jeg tænker på.
Jeg ønsker en løsning, hvor brugeren kan gå ind i en tabel og skrive så mange kriterier som denne måtte ønske, sådanne at forespørgelsen bruger værdierne i tabellen som filter.

F.eks. kunne man forstille sig at man havde en varetabel, hvor brugeren kun ønsker at kikke på en delmængde af varene. Den delmængde er fast, indtil der kommer en ny vare som man så ønsker at tilføje til sit filter. Jeg syntes ikke at brugeren skal bruge tid på at rette i forespørgelsen, men i stedet bare gå ind i en formular/tabel hvor man kan tilføje det filter man ønsker.

Håber det er til at forstå.
Avatar billede overchord Nybegynder
12. august 2005 - 12:51 #3
Ved ikke helt om det er dette du mener, men du kunne godt have en tabel liggende med kriterie-udtryk som vaelges f.eks fra en drop-down liste eller tick-boxes.
Problemet opstaar nar du vil sammekaede flere forskellige kriterier. For det foerste skal foerspoergslen (SQL-saetningen) genereres dynamisk istedet, og del skal du tage hoejde for om det skal AND eller OR mellem de forskellige kriterier f.eks.
Men du skal ud i en stak kodning hvis vil vil have saadan en loesning til at virke.
Avatar billede -anders- Juniormester
12. august 2005 - 12:53 #4
Prøv evt. at tagge et kik på www.makeiteasy.dk ,under menuen download er der en et eks.der hedder dynamisk søgning, måske dette kan inspirerer
Avatar billede solrod Nybegynder
12. august 2005 - 12:54 #5
Ja det er netop det som er problemet, og jeg er desværre ikke stærk i programering, men havde håbet at der var en anden løsning :(
Avatar billede kasper_knaldperle Nybegynder
12. august 2005 - 13:14 #6
Tag et kig på aandersens forslag. Jeg tror at det er det du søger.
Her kan man f.eks bruge opslag i en tabel til at filtrere i resultaterne.
Du kan altså bruge alle poster i en tabel til at søge med, og du kan tilføje ligeså mange felter du kan få brug for.
Avatar billede mugs Novice
12. august 2005 - 13:35 #7
Prøv at se på thomasjepsen's udmærkede funktion. Nederst på formularen er den en knap "Se vejledning". Det kan næste ikke gå galt, og gør det alligevel så er vi her.

Jeg har implementeret denne funktion i masser af databaser uden problemer.
Avatar billede mugs Novice
12. august 2005 - 13:36 #8
Husk også på, at selve modulet, hvori programmeringen ligger, kan importeres i din db i menuen Filer > Hent eksterne data.
Avatar billede solrod Nybegynder
12. august 2005 - 13:39 #9
Måske, hvis jeg kan finde ud af det :-)
Avatar billede mugs Novice
12. august 2005 - 13:41 #10
Hvis det går helt galt,så send din db til:

mugs@mail.dk

Så ser jeg på den når jeg er hjemme fra arbejde ca 23:00. Men husk evt. at zippe den.
Avatar billede solrod Nybegynder
12. august 2005 - 14:53 #11
så vidt jeg kan se, så er det nødvendigt at oprette et felt for hver søgekriterie man ønsker, men jeg ønsker jo netop at bruge en tabel som basis for mine søgekriterier.
mug-> Jeg har ikke lavet en database endnu, men jeg kan godt stykke en sammen som et eksempel.
Avatar billede solrod Nybegynder
12. august 2005 - 15:30 #12
db er sendt, jeg ser frem til at høre fra dig.
Avatar billede mugs Novice
13. august 2005 - 00:14 #13
Db er færdig, men uanset hvad jeg gør kommer den til at hedde .zip til efternavn. Har mailet til solrod og evt. bedt om en anden e-mail.
Avatar billede mugs Novice
13. august 2005 - 10:45 #14
Sendt igen til anden e-mail.
Avatar billede solrod Nybegynder
13. august 2005 - 12:35 #15
Hej Mugs,

Det ser rigig flot ud det du har lavet, men jeg tror ikke jeg har forklaret mig tydelig nok.
Det jeg ønsker, er et filter på basis af de indtastet værdier i tblSogeKriterier, altså alle de værdier som indtastes i tblSogeKriterier.
Det skal være muligt for brugerne løbende at holde søgekriterierne opdateret ved at redigere i tblSogeKriterier. Når man så vælger sin formular får man de rækker ud som opfylder kravene i alt hvad der står i tblSogeKriterier.

Håber det er lidt mere klart.
Avatar billede mugs Novice
13. august 2005 - 19:01 #16
OK - Det vil sige, at du ikke vil have denne form for filtrering.

Det du vil have, er er en opdatering af dine kriterier, der så danner baggrund for din formular, og du vil ikke have mulighed for at vælge poster i formularen men udelukkende indsætte dem i din tabel.

Jeg er lige kommet hjem fra arbejde, og skal lige have tvættet mit luksuslegeme med en sjat varmt vand, så laver jeg det senere iaften. Du har en tilbagemelding senest imorgen tidlig.
Avatar billede mugs Novice
14. august 2005 - 07:22 #17
Nyt forslag sendt.
Avatar billede solrod Nybegynder
14. august 2005 - 10:08 #18
Hej Mugs,

Det er simpelthen helt perfekt, jeg takker mange gange.
Send dit svar så du kan få dine point.
Avatar billede mugs Novice
14. august 2005 - 12:07 #19
Tak for point :o)
Avatar billede solrod Nybegynder
14. august 2005 - 16:21 #20
Sig mig var det så enkelt som at joine tblSogeKriterier med tblVejning?
Avatar billede mugs Novice
14. august 2005 - 16:54 #21
Ja.
Avatar billede solrod Nybegynder
14. august 2005 - 17:00 #22
Så kan jeg bedre forstå at du ikke kunne forstå min forklaring. :D