Avatar billede helene_foght Nybegynder
09. august 2005 - 12:53 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Mulighed for at vælge unikt ID

Jeg vil gerne kunne lave et felt i en tabel, som har de samme strikse egenskaber mht. ændringer som et autonummereringsfelt, men hvor jeg selv kan vælge indholdet.

Eks.på indhold: 05193

Har eksperterne et bud?

På forhånd tak, Helene
Avatar billede -anders- Juniormester
09. august 2005 - 13:15 #1
Hej, hvis du mener at feltet altid skal være udfyldt, og ikke må dublere, kan du i tabeldesign for feltet sætter egenskaben Indexeret til Ja/Ingen dubletter, og Oblikatorisk til Ja, men ved ikke lige om det er du ude efter :o)
Avatar billede mugs Novice
09. august 2005 - 13:24 #2
Heller ikke lige helt klar over hvad du vil. Denne kode genererer et ny værdi som et autonummer, men du kan ændre indholdet. Men hvis det skal have same strikse egenskaber som et autonummer, er der vel ingen ide i selv at kunne ændre indholdet. Indsættes i formularens VedAktuel:

If Me.NewRecord = True Then
MitFelt =DMax("MitFelt", "MinTabel"]
End If
Avatar billede helene_foght Nybegynder
09. august 2005 - 13:25 #3
Hej aandersen
Ja, det er også det, jeg indtil videre har fundet frem til. Men det er nærmere restriktioner i muligheder for at ændre feltet efterfølgende, som jeg er ude efter (altså det skal helst ikke kunne ændres, når det først er oprettet). Kan du også hjælpe der?
Avatar billede madschristensen Nybegynder
09. august 2005 - 13:28 #4
Det er du - så vidt jeg husker - nød til at styre i dine formularer.
Avatar billede mugs Novice
09. august 2005 - 13:28 #5
Du kan efter udfyldelse sætte feltet til ast være låst:

Me!feltnavn.locked = true
Avatar billede mugs Novice
09. august 2005 - 13:30 #6
Eller.

Me!feltnavn.enabled = true

Afhænig om feltet skal være låst eller aktiveret. Du kan evt. sætte denne egenskab i selve feltets egenskaber. Når du så opretter en ny post, kan du saææte egenskaben igen:

If Me.NewRecord = True Then
Me!feltnavn.locked = false
End If
Avatar billede -anders- Juniormester
09. august 2005 - 13:32 #7
Du kan også på formens efter opdatering låse feltet som mugs forslår, på denne måde er det "tilladt" at taste forkert,forstået på den måde at feltet er åbent for indtatstning så længe det en ny post der ved at blive oprettet, men bliver låst så snart posten gemmes (når formen lukkes)
Avatar billede helene_foght Nybegynder
09. august 2005 - 13:35 #8
mugs, tak for hjælpen - jeg forsøger at at acceptere dit svar, for at give dig pointene, men jeg skal åbenbart hjælpes lidt... Er der en 'point-givning for dummies' her på sitet?
Avatar billede -anders- Juniormester
09. august 2005 - 13:36 #9
:o), du skal blot markere mugs til venstre, og deretfer klikke på accp. svar
Avatar billede mugs Novice
09. august 2005 - 13:38 #10
Avatar billede mugs Novice
09. august 2005 - 13:39 #11
Tak for point ;o)