Avatar billede jeg_var_gangsta Nybegynder
03. august 2005 - 23:08 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Max 5 ens tegn i træk

Hej.

Jeg skal have lavet et script, som kan sørge for, at der max. må komme 5 ens tegn i træk i en $string. Kan det lade sig gøre? Og hvor skal jeg evt. starte?

MVH Christian
Avatar billede medions Nybegynder
03. august 2005 - 23:11 #1
echo substr($string, 5);

//>Rune
Avatar billede medions Nybegynder
03. august 2005 - 23:12 #2
if (size($string) > 5) {
  echo substr($string, 5);
}

måske?

//>Rune
Avatar billede jeg_var_gangsta Nybegynder
03. august 2005 - 23:17 #3
Hmm..

Mit spørgsmål slal forstås sådan:
"Hej jeg hedder Bruger, og jeg opretter hermed et indlæg med maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaannnnnnnnnnnnnnnnnnnnngggggggggggggggeeeeeeeeeeeeeeeeeeee ens tegn i træk"
bliver til:
"Hej jeg hedder Bruger, og jeg opretter hermed et indlæg med maaaaannnnngggggeeeee ens tegn i træk".

Den er ikke helt nem, men jeg tror det kan lade sig gøre...
Avatar billede medions Nybegynder
03. august 2005 - 23:27 #4
Okay, så gør du det at du laver en explode() altså splitter på hver mellemrum du har og får derved din sætning lagt i et array... Herefter spørger du så på hver post i arrayet, hvor mange chars der er i posten... Sådan bære du dig ad...

//>Rune
Avatar billede jeg_var_gangsta Nybegynder
03. august 2005 - 23:30 #5
Ja, men hvad så hvis en bruger skriver et ord på over 5 bogstaver?(!) Det er jo kun hvis de er ens, de skal skæres ned..
Avatar billede jeg_var_gangsta Nybegynder
03. august 2005 - 23:30 #6
Alt over 5 ens tegn i træk bliver cuttet af.
Avatar billede ksoren Nybegynder
03. august 2005 - 23:38 #7
$str = <din spam streng>;

$str = preg_replace("/((.)\\2{0,4})\\2*/", "\\1", $str);
Avatar billede jeg_var_gangsta Nybegynder
03. august 2005 - 23:50 #8
ksoren > Det kører! Genialt!

Smid et svar, og hvis du har tid, må du gerne forklare hvad der sker i din preg_replace, da ikke er helt med :)

Har du evt. et link med en *rigtig* god vejledning til regexp? Dem jeg har fundet har virket mere forvirrende end informerende.

MVH Christian
Avatar billede ksoren Nybegynder
04. august 2005 - 00:05 #9
((.)\\2{0,4})\\2*

parenteserne bruges til at gruppere udtrykket, og fange det som står indeni.

\\1 fanger det som står i den ydre parentes
\\2 fanger det som står i den indre parentes (punktumet)

. giver match på alle tegn

\\2 referer derfor til det tegn som er fundet

\\2{0,4} siger at det fundne tegn må komme 0 eller 4 gange efter, dvs i alt 5 gange

\\2* hvis vi har flere end 5 tegn, finder denne resten

--

((.)\\2{0,4}) finder således de føste fem karakterer i spamstrengen
\\2* finder resten

"dem fem tegn + resten" bliver erstattet med de fem første tegn
og således arbejder udtrykket sig igennem hele strengen.

Jeg har ikke lige nogle links ved hånden, men google kan finde mange :)
Avatar billede jeg_var_gangsta Nybegynder
04. august 2005 - 00:12 #10
Ok, mange tak for din uddybende beskrivelse!
Jeg fandt det her link: http://weblogtoolscollection.com/regex/regex.php som ifølge forfatteren er et sammendrag af mange sider, som beskæftiger sig med regular expressions og deres brug i PHP. Det kan være nogen derude kan bruge det :)

MVH Christian