Avatar billede f-andersen Nybegynder
02. august 2005 - 21:09 Der er 77 kommentarer og
1 løsning

Subdomæner

Hej

Hvordan opretter jeg subdomæner i apache?
Jeg har set en artikel har på exp.dk men hvis jeg gør som der står får jeg en fejl op.
Jeg ville gerne at jeg kunne skrive http://ip.localhost og så referere den til C:\xampp\xampp\htdocs\ip

Jeg kører med XAMPP og Windows XP

Nogen der kender en sindsyg god guide til det :)?
Avatar billede leif Seniormester
02. august 2005 - 21:23 #1
XAMPP ?
Avatar billede f-andersen Nybegynder
02. august 2005 - 21:25 #2
Avatar billede leif Seniormester
02. august 2005 - 21:28 #3
Ahh, okay ! Du har en fil der hedder httpd.conf, der er et punkt der hedder Virtual Hosts den skal du kigge på !
Avatar billede f-andersen Nybegynder
02. august 2005 - 21:31 #4
Yepsen, men lige hvordan det forgår ?

http://www.eksperten.dk/artikler/218 har prøvet sådan -> men så får jeg så en fejl:

Bad request! Your browser (or proxy) sent a request that this server could not understand. If you think this is a server error, please contact the webmaster. Error 400 localhost 08/02/05 13:32:40 Apache/2.0.54 (Win32) mod_ssl/2.0.54 OpenSSL/0.9.7g PHP/5.0.4
Avatar billede leif Seniormester
02. august 2005 - 21:41 #5
Ændre:
NameVirtualHost *
til
NameVirtualHost *:80

og

<VirtualHost *>
til
<VirtualHost *:80>
Avatar billede f-andersen Nybegynder
02. august 2005 - 21:45 #6
NameVirtualHost *:80
<VirtualHost *:80>
  ServerAdmin webmaster@localhost
  DocumentRoot C:\xampp\xampp\htdocs
  ServerName localhost
</VirtualHost>

<VirtualHost *:80>
  ServerAdmin webmaster@localhost
  DocumentRoot C:\xampp\site
  ServerName site.localhost
</VirtualHost>

Er den første korrekt?
Avatar billede f-andersen Nybegynder
02. august 2005 - 21:47 #7
Den samme side kommer bare op....?
Avatar billede leif Seniormester
02. august 2005 - 21:48 #8
Der er sted i filen hvor der står DocumentRoot ! Det er afhængig af hvor du har installeret det !

Husk ALTID At genstarte efter ændringer !
Avatar billede f-andersen Nybegynder
02. august 2005 - 21:48 #9
Hvis jeg gør det direkte på xp maskinen så virker det egentlig... Men andre ude fra kan ikke? de får bare den samme side
Avatar billede f-andersen Nybegynder
02. august 2005 - 21:50 #10
Document root?
Avatar billede leif Seniormester
02. august 2005 - 21:53 #11
Udefra er jo alt afhængig af DNS opsætningen !

Lad os sige domænet er domæne.dk, så vil du lave et subdomæne som hedder leif dvs siden hedder leif.domæne.dk, så skal du i serveren sætte "ServerName leif.domæne.dk" for at jeg ser siden !

Eksempel:
<VirtualHost *:80>
  ServerAdmin webmaster@localhost
  DocumentRoot C:\xampp\xampp\htdocs
  ServerName domæne.dk
</VirtualHost>

<VirtualHost *:80>
  ServerAdmin webmaster@localhost
  DocumentRoot C:\xampp\site
  ServerName leif.domæne.dk
</VirtualHost>

Så vil jeg se det der ligger i c:\xampp\site når jeg går ind på leif.domæne.dk
Avatar billede Slettet bruger
02. august 2005 - 21:54 #12
Kan du ikke bruge denne som Sukos har lavet

http://www.showsource.dk/php/vis_script.php?id=1109674705
Avatar billede leif Seniormester
02. august 2005 - 22:04 #13
ibtage -> Den virker næsten ! Med lidt modifikation kan den virke perfekt !
Avatar billede arne_v Ekspert
02. august 2005 - 22:08 #14
Jeg har faktisk også skrevet lidt om det her http://www.eksperten.dk/artikler/675
selvom artiklen primært drejer sig om Apache Tomcat bagved en Apache HTTPD
Avatar billede f-andersen Nybegynder
03. august 2005 - 18:41 #15
Jeg kan stadig ikke få det til at virke ordenligt...

Skal jeg i min vitrual host bruge test.mitsite.dk eller test.localhost ?
Avatar billede f-andersen Nybegynder
03. august 2005 - 18:43 #16
altså så når jeg skriver

http://test.mitsite.dk så går den egentlig bare ind på C:\xampp\xampp\htdocs\test

skal jeg skrive mit domæne mitsite.dk eller skal jeg bruge localhost i virtua hosts i httpd.conf ?
Avatar billede f-andersen Nybegynder
03. august 2005 - 18:44 #17
Og skal jeg egentlig rette i C:\WINDOWS\SYSTEM32\DRIVERS\ETC\hosts ? for jeg synes jeg får det samme resultat
Avatar billede arne_v Ekspert
03. august 2005 - 18:45 #18
øh

i din httpd.conf bruger du domæne.dk og leif.fomæne.dk men nu bruger du
test.mitsite.dk ??
Avatar billede f-andersen Nybegynder
03. august 2005 - 18:50 #19
jeg bruger ikke leif.domæne.dk det er leif der skriver det!
Avatar billede arne_v Ekspert
03. august 2005 - 18:53 #20
sorry - jeg blev forvirret

hvordan ser din httpd.conf ud nu (kun virtual host sektionen) ?
Avatar billede f-andersen Nybegynder
03. august 2005 - 18:53 #21
<VirtualHost *:80>
  ServerAdmin webmaster@localhost
  DocumentRoot C:\xampp\xampp\htdocs
  ServerName localhost
</VirtualHost>
<VirtualHost *:80>
  ServerAdmin webmaster@localhost
  DocumentRoot C:\xampp\xampp\htdocs\test
  ServerName test.localhost
</VirtualHost>

Skal jeg også rette i hosts ? C:\WINDOWS\SYSTEM32\DRIVERS\ETC\hosts  som de skriver i den artikel ?
Avatar billede arne_v Ekspert
03. august 2005 - 18:55 #22
Da du har valgt at bruge et ikke eksisterende server navn test.localhost skal
den ligge sin i hosts filen
Avatar billede arne_v Ekspert
03. august 2005 - 18:56 #23
http://test.localhost/ vil så blive til C:\xampp\xampp\htdocs\test\index.html
Avatar billede f-andersen Nybegynder
03. august 2005 - 18:57 #24
ok.
Men jeg får den samme side frem uanset om jeg går på serveren og skriver htt://localhost og http://test.localhost...

Mappen er oprettet og der ligger en index.html i test mappen, og der ligger self. også noget i htdocs
Avatar billede arne_v Ekspert
03. august 2005 - 19:00 #25
og du har en:

NameVirtualHost *:80

ovenfor dine VirtualHost ?
Avatar billede f-andersen Nybegynder
03. august 2005 - 19:00 #26
ja, sorry den kom ikke lige med i copy / paste. men ja den er der
Avatar billede arne_v Ekspert
03. august 2005 - 19:01 #27
Og du har genstartet Apache efter ændringer i httpd.conf ?
Avatar billede f-andersen Nybegynder
03. august 2005 - 19:02 #28
Ja
Avatar billede leif Seniormester
03. august 2005 - 19:04 #29
Når du laver VirtualHost *:80 tilside sætter du det site der er som standard.

Derfor vil test.localhost vise det samme som localhost hvis test.localhost er den første virtualhost !
Avatar billede leif Seniormester
03. august 2005 - 19:06 #30
hosts skal du kun rette i hvis du bruger test.localhost.

Du skal vide at når du slår VirtualHost til vil den kigge på det det er står i adresselinien og vise dig siden derfor kan test.localhost sagtens vise noget andet end test.mitsite.dk
Avatar billede f-andersen Nybegynder
03. august 2005 - 19:07 #31
Så hvordan løser jeg det så ?
Avatar billede leif Seniormester
03. august 2005 - 19:07 #32
Løser hvad ?
Avatar billede f-andersen Nybegynder
03. august 2005 - 19:09 #33
Mit problem?
Så jeg kan gå ind på test.localhost og jeg får C:\xampp\xampp\htdocs\test ?
Avatar billede leif Seniormester
03. august 2005 - 19:10 #34
Har du sørget for at ændre din hosts så test.localhost peger på 127.0.0.1 ?

Og har du:
<VirtualHost *:80>
  ServerAdmin webmaster@localhost
  DocumentRoot C:\xampp\xampp\htdocs\test
  ServerName test.localhost
</VirtualHost>
Avatar billede leif Seniormester
03. august 2005 - 19:10 #35
Er stien C:\xampp\xampp\htdocs\test oprettet ?
Avatar billede leif Seniormester
03. august 2005 - 19:11 #36
Hvis test.localhost og test.mitsite.dk skal vise det samme skal det se ud som:
<VirtualHost *:80>
  ServerAdmin webmaster@localhost
  DocumentRoot C:\xampp\xampp\htdocs\test
  ServerName test.localhost
  ServerAlias test.mitsite.dk
</VirtualHost>
Avatar billede f-andersen Nybegynder
03. august 2005 - 19:11 #37
Kommentar: f-andersen
03/08-2005 18:57:51 ok.
Men jeg får den samme side frem uanset om jeg går på serveren og skriver htt://localhost og http://test.localhost...

Mappen er oprettet og der ligger en index.html i test mappen, og der ligger self. også noget i htdocs

httpd.conf:
NameVirtualHost *:80

#
# VirtualHost example:
# Almost any Apache directive may go into a VirtualHost container.
# The first VirtualHost section is used for requests without a known
# server name.
#
<VirtualHost *:80>
  ServerAdmin webmaster@localhost
  DocumentRoot C:\xampp\xampp\htdocs
  ServerName localhost
</VirtualHost>
<VirtualHost *:80>
  ServerAdmin webmaster@localhost
  DocumentRoot C:\xampp\xampp\htdocs\test
  ServerName test.localhost
</VirtualHost>

hosts:
127.0.0.1      localhost
127.0.0.1        test.localhost
Avatar billede leif Seniormester
03. august 2005 - 19:13 #38
Ja, det ser korrekt ud, når du starter XAMMP melder den så nogen fejl ?
Avatar billede f-andersen Nybegynder
03. august 2005 - 19:14 #39
Den Control Panel der er stoler jeg ikke på, for den er satme hurtig til at genstarte apache, så jeg bruger services under kontrolpanel istedet til at resette.

Men har ikke set nogen fejl.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. august 2005 - 19:15 #40
Du har ikke mere end en httpd.conf på systemet ?
Avatar billede leif Seniormester
03. august 2005 - 19:15 #41
Brug "XAMPP Start" og "XAMMP genstart" for at genstarte ! (Det går stærkt)
Avatar billede leif Seniormester
03. august 2005 - 19:18 #42
Det kunne lyde som om du har 2 Apache servere på dit system, når jeg kigger på min XAMMP installation er der ikke noget i Services !
Avatar billede f-andersen Nybegynder
03. august 2005 - 19:19 #43
Jeg stoler ikke på at den kan genstarte den service så hurtigt! Derfor gør jeg det manuelt...
ikke flere httpd.conf
Avatar billede leif Seniormester
03. august 2005 - 19:20 #44
f-andersen -> Er der mulighed for at tilgå din maskine via VNC eller lign ?
Avatar billede f-andersen Nybegynder
03. august 2005 - 19:22 #45
access to apache.exe denied, hvis jeg bruger xampps restart.exe
Avatar billede leif Seniormester
03. august 2005 - 19:22 #46
Fordi det du skriver her på exp.dk er korrekt sat op ! Har du prøvet at starte via XAMMP basic start ? (Bare for at se om det virker)
Avatar billede f-andersen Nybegynder
03. august 2005 - 19:22 #47
Tror bare jeg skal slette xampp og så installere apache, php, mysql selv. Men det er bare et stort bøvl config mæssigt synes jeg.
Avatar billede leif Seniormester
03. august 2005 - 19:23 #48
Du har et menupunkt der hedder XAMPP basic restart, det er den du skal bruge !
Avatar billede leif Seniormester
03. august 2005 - 19:24 #49
f-andersen -> Tro mig, har installeret XAMPP da jeg så spørgsmålet, rettede i httpd.conf og lavede subdomæner og det virkede med det samme ! Så med mindre du har ændret noget andet som kan have betydning, så virker XAMMP fint !
Avatar billede f-andersen Nybegynder
03. august 2005 - 19:25 #50
Jeg har ikke ændret mere i httpd.conf end det virtual hosts.

og jeg kan ikke finde XAMPP basic restart.
Avatar billede leif Seniormester
03. august 2005 - 19:26 #51
I menuen start -> Apachefreinds -> XAMPP -> "XAMPP basic restart" ?
Avatar billede f-andersen Nybegynder
03. august 2005 - 19:27 #52
Nix, har ingen apache friends... Kan du fortælle mig hvor den referer hen til ? den må vel refere et eller andet sted hen.. Garanteret xampp_restart.exe
Avatar billede leif Seniormester
03. august 2005 - 19:29 #53
Ja !

Sorry, men det lyder underligt jeg kender ikke produktet før du omtaler det, installerer det, følger http://www.eksperten.dk/artikler/218 og det virker med det samme !
Avatar billede leif Seniormester
03. august 2005 - 19:30 #54
Hvis jeg var dig ville jeg prøve at afinstallere det, sørge for at biblioteket er fjernet helt og prøve igen, for du kan risikere at stå med samme problem da VirtualHost ikke er noget specielt med XAMPP, men ens på alle Apache servere.
Avatar billede f-andersen Nybegynder
03. august 2005 - 19:32 #55
okay, jeg tror simpelthen jeg installere det igen. Nu synes jeg at jeg har bøvlet rimlig langtid med det.
Avatar billede leif Seniormester
03. august 2005 - 19:36 #56
Glæder mig til at høre hvordan det går ! Bare husk at alle nuværende konfigurationsfiler er væk !
Avatar billede f-andersen Nybegynder
03. august 2005 - 19:40 #57
Alt er geninstalleret nu, jeg skal lige opsætte xampp, gøre det sikkert osv..
Avatar billede f-andersen Nybegynder
03. august 2005 - 19:46 #58
Når jeg vil installere apache som service:

The System cannot find the path specified
Avatar billede leif Seniormester
03. august 2005 - 19:59 #59
Hmm ! Strange, jeg har ingen problemer med at køre apache_installservice.bat
Avatar billede f-andersen Nybegynder
03. august 2005 - 20:03 #60
De gamle services er der stadig. Apache, mysql, filezilla.. jeg kan ikke umilbart fjerne dem
Avatar billede leif Seniormester
03. august 2005 - 20:04 #61
Installere du i standard path ?
Avatar billede leif Seniormester
03. august 2005 - 20:04 #62
Ahh, dem fjernede du ikke før du afinstallerede ?
Avatar billede leif Seniormester
03. august 2005 - 20:05 #63
Prøv at kør apache_uninstallservice.bat ? Hvad sker der så ?
Avatar billede f-andersen Nybegynder
03. august 2005 - 20:31 #64
den siger at servicen ikke findes :|?
Avatar billede f-andersen Nybegynder
03. august 2005 - 21:13 #65
Så nu kører det!!! nu er de services væk, og har geninstalleret xampp.
Hvis jeg skriver Http://localhost så kommer dne automatisk ind på http://localhost/xampp/splash.php
Avatar billede leif Seniormester
03. august 2005 - 21:18 #66
Okay ! Dvs. du har ikke rodet med VirtualHost endnu ?
Avatar billede f-andersen Nybegynder
03. august 2005 - 21:19 #67
httpd.conf:

NameVirtualHost *:80

#
# VirtualHost example:
# Almost any Apache directive may go into a VirtualHost container.
# The first VirtualHost section is used for requests without a known
# server name.
#
<VirtualHost *:80>
  ServerAdmin webmaster@localhost
  DocumentRoot C:\apachefriends\xampp\htdocs
  ServerName localhost
</VirtualHost>
<VirtualHost *:80>
  ServerAdmin webmaster@localhost
  DocumentRoot C:\apachefriends\xampp\htdocs\test
  ServerName test.localhost
</VirtualHost>

hosts:

127.0.0.1      localhost
127.0.0.1    test.localhost

Når jeg går ind på http://test.localhost får jeg egentlig bare hvad der er på http://localhost !
Avatar billede leif Seniormester
03. august 2005 - 21:22 #68
Starter du Apache som en service eller via "XAMPP basic Start" i menuen start ?
Avatar billede f-andersen Nybegynder
03. august 2005 - 21:24 #69
Har installeret dem som service, så de skulle køre. Og jeg kører en basic restart når jeg har ændret httpd.conf
Avatar billede f-andersen Nybegynder
03. august 2005 - 21:27 #70
leif har du en xampp kørende med virtualHost ? For så kunne du prøve at kopiere din httpd.conf (kun virtualhosts delen) Hvis du har lyst ?
Avatar billede f-andersen Nybegynder
03. august 2005 - 21:33 #71
Ok, nu virker det på localhost!

http://localhost så kommer C:\apachefriends\xampp\htdocs

http://test.localhost så kommer C:\Apachefriends\xampp\test

Kan det være den er bare lidt langsom om at opdatere det på en eller anden måde ?

Men det virker stadig ikke hvis jeg tager test.mitsite.dk
Avatar billede leif Seniormester
03. august 2005 - 21:59 #72
<VirtualHost *:80>
  ServerAdmin webmaster@localhost
  DocumentRoot C:\apachefriends\xampp\htdocs\test
  ServerName test.localhost
  ServerAlias test.mitsite.dk
</VirtualHost>
Avatar billede leif Seniormester
03. august 2005 - 23:16 #73
test.mitsite.dk fungerer jo ikke med mindre du har konfigureret det både i DNS og Apache !
Avatar billede leif Seniormester
04. august 2005 - 10:11 #74
Virker det ?
Avatar billede f-andersen Nybegynder
17. august 2005 - 15:33 #75
Leif det hjalp med serveralias...
Vil du smide et svar?
Avatar billede f-andersen Nybegynder
06. september 2005 - 15:20 #76
Leif, vil du skrive et svar, så du kan få points?
Avatar billede leif Seniormester
06. september 2005 - 18:20 #77
Jep, og hvor hader jeg emails fra Eksperten ! De kommer og går som vinden blæser.
Avatar billede f-andersen Nybegynder
06. september 2005 - 19:05 #78
Hehe, tak for hjælpen ;)