Avatar billede christian-s Nybegynder
02. august 2005 - 17:23 Der er 3 kommentarer

Hvorfor flytter sig i IE og ikke Firefox

Hvorfor rykker linierne sig på:
http://akvarieudlejningen.dk/index.php?menuid=3

De står som de skal i Firefox og i øvrigt på alle de andre sider i IE:
http://akvarieudlejningen.dk/index.php?menuid=1

Håber I kan hjælpe!

Venlig hilsen Christian
Avatar billede christian-s Nybegynder
02. august 2005 - 17:23 #1
(det er højden i menuen jeg tænker på)
Avatar billede skovenborg Nybegynder
02. august 2005 - 20:40 #2
Først og fremmest skal du i hvert fald have en doctype, ellers ryger IE i quirks-mode og opfører sig til tider ret mærkeligt. Så tilføj denne linie helt øverst i dit dokument (også før kommentaren):
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
  "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Herefter skal du lige ordne følgende linie:
<td rowspan="4" style="background-image: url(http://akvarieudlejningen.dk/random_picture.php); background-repeat: no-repeat;" align="center" valign='top'><table width='100%' style="text-align:left;">

Det egentlige problem du omtaler skyldes dog det, at din celle med det generelle indhold (teksten og billedet) er mindre i højden end de andre sider. Da højden i hele tabellen dog skal være den samme udvider IE cellen med din menu, så det passer. På den måde får du en ekstra høj celle lige på den enkelte side.

Hvordan du skal løse det er til gengæld en anden sag, og det er også en af disse situationer hvor design opbygget af tabeller løber ind i store problemmer. Den løsning jeg umiddelbart kan se er at sætte en fast stor højde på cellen med indholdet, fx:
<td valign="top" width="550" height="450"><table width='100%' border='0' cellspacing='0' cellpadding='0' class='text'>
        <tr>
      <td class='headline'>Specialdesign</td>

Det er dog usikkert om den løsning egentlig holder i længden, især hvis menuen til højre bliver ekstra stor. Egentlig ville jeg hellere bakse lidt med nogle divs, evt. bare lave topmenu-bjælken som en div indeni cellen med dit indhold.
Avatar billede christian-s Nybegynder
02. august 2005 - 23:35 #3
tak for hjælpen! ja, divs er langt mere holdbare - det må blive næste gang!

jeg har som nødløsning brugt en højde på 420px, så bliver den tvunget op - hvis der ikke er nok indhold til at bryde højden. jeg må kigge på noget mere holdbart senere.

kan jeg smide dig nogle points?