Avatar billede matihero Nybegynder
31. juli 2005 - 11:15 Der er 2 kommentarer

Netværk overvågning

Jeg har et netværket med 6 pc´er der køre på en Routher .. og vil gerne have en pogram der kan overvågne de andre pc´er så når nogen downloader jeg kan finde ud af hvem det er ?? .. jeg har prøvet Ethereal men kan kun se min egen pc :S ??
Avatar billede wise Seniormester
31. juli 2005 - 11:31 #1
Det er vist snart blevet besvaret UTALLIGE GANGE, så en søgning kan hjælpe dig en del.
Grundlæggende set kan du jo kun overvåge download hvis du gør det på en enhed der reelt ser alt trafikken.

Hvis du har en switch mellem dine maskiner, så ser de enkelte maskiner kun deres egen trafik og ikke de andres - derfor ser du med ethereal kun din egen trafik.
Du skal derfor enten overvåge det på routeren (hvilke nogen kan og andre ikke kan), eller opsætte en maskine så alt trfik kører igennem den (en gateway). Dermed ser denne maskine alt og kan logge det. Det sidste kræver dog en ekstra maskine, så det er nok overkill for det du søger.

Alternativt kan du skifte din switch ud med det dårligere produkt, en hub. Den sender nemlig alt trafik til alle maskiner, så dermed burde du med ethereal kunne se alt trafik. Det vil dog også give dårligere performance på netværkket, da mere trafik giver mere belastning = dårligere performance.

Det rigtige ville være at undersøge hvad routeren kan give dig, hvilke logs den kan lave. Men almindelige små routere er optimeret til at være hurtige og ikke spilde en masse tid på at logge.

Det er derfor at virksomheder har en box (ofte samtidig firewall) bag routeren som alt trafik går igennem. Dermed kan ind og udgående trafik logges og styres...

Så desværre ikke et simpelt svar...

Wise
Avatar billede user10201020 Nybegynder
20. september 2005 - 08:39 #2
Der findes en del programmer som kan tjekke dette men også en del hardware.

B.la. http://iptraf.seul.org/